26.1.2021 Ajoneuvot Testissä peräkärryn renkaat – millainen rengas tarjoaa parhaan pidon liukkaalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärryjen rengastestiä, etenkään talvioloissa, ei ollut ennen Suomessa tehty. Nyt on. Kun nykyinen, kesällä 2020 voimaan astunut tieliikennelaki toi mukanaan aiempaa korkeamman 100 km/h -nopeusrajoituksen O1-luokan jarruttomille perävaunuille ja teimme aiheesta lukuisia testijuttuja koskien niin väistökoetta, jarrutuksia, maantieajettavuutta kuin polttonesteen kulutustakin, kärryjen rengasasia nousi esiin yhtenä spekulaationa.Kun kevytperävaunuille ei edelleenkään ole määrätty talvirenkaiden käyttövelvollisuutta, miten käy niillä tieosuuksilla, joilla saa talvisinkin ajaa satasta – kuten moottoriteillä, keskikaiteellisilla ohituskaistateillä ja pohjoisempana Suomessa sijaitsevilla maanteillä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen testi lajissaanKoska asia on varsin tuore, vastauksia – ja tilastotietoa – on kovin vähän. Niinpä keskityimme konkretiaan, jälleen kerran testaamisen tasolla. Olihan rengastesti, missä verrataan peräkärryn kesä- ja talvirenkaiden pitoeroja kaikenlaisilla tienpinnoilla, vielä maassamme tekemättä.Peräkärrynä testissä toimi Majava M 5030 LJ, johon lastattiin 300 kg:n kuorma tasapainoisesti sijoitettuna. Liukkaan kelin ajokokeet tehtiin Moottorin 200 000 kilometriä ajetulla mutta hyväkuntoisella Volkswagen Golf -käyttötestiautolla.Märän kelin kokeissa, jotka ajettiin uudella Škoda Octavialla, kokeiltiin käytöstä myös tyhjällä peräkärryllä.Neljä erityyppistä rengastaMajavan ensiasennusrengas, monella muullakin kärrymerkillä esiintyvä Kenda Kargotrail 3G osallistui itseoikeutetusti verrokkirenkaana mukaan. Kyseessä on puhtaasti peräkärryihin tarkoitettu rengas, jonka kyljestä löytyy merkintä FRT (Free Rolling Tire). Merkintä kertoo käytännössä sen, että kyseistä rengasta ei ole suunniteltu ohjaavaan akseliin tai välittämään vetoa. Kargotrail 3G on lisäksi M+S-merkinnällä varustettu rengas, mikä lupailee edes jonkinasteista liukkaan kelin pitoa.Muiden testirenkaiden koontia hieman hankaloitti peräkärryn rengaskoko 155/80 R13, joka on nykymittapuun mukaan jo aika hintelää sorttia. Lopulta saimme kuitenkin pakan koottua kasaan.Se, miten paljon kiinalainen ensiasennusrengas lopulta pitää, selvitettiin ottamalla testiin myös niin kutsuttu premium-kesärengas Continental Eco Contact 6. Pohjoismaista nastarengasta sai luvan edustaa Nokian Nordman 7, jonka pintamalli perustuu Hakkapeliitta 7 -renkaaseen. Toyo Observe GSI-5 oli mukana pohjoismaisen kitkarenkaan edustajana.On huomioitava, ettei yksikään kolmesta ”haastajarenkaasta” ole varsinainen perävaunukäyttöön tarkoitettu rengas, mutta riittävän kantavuuden omaavana ja yleisesti kaupasta saatavana ne toki ovat varteenotettavia vaihtoehtoja myös kevytperävaunun omistajalle.Nopeus kelin mukaiseksiJarruttoman perävaunun renkaiden pitkittäispito-ominaisuudet – eli veto- ja jarrutuspito – eivät ole merkitseviä, joten testissä sivuttaispito-ominaisuudet korostuivat, kuten renkaiden väliset suuret käytöserotkin.Lumella peräkärryn ensiasennusrengas ja kesärengas vielä menettelevät, mutta jäällä niiden pito heikkenee dramaattisesti – maltillisessa lastissakin oleva kevytperäkärry riuhtoo luistellessaan vetoautoa sen verran, että heilahtelun vakauttaminen kysyy taitoja ja vähintään paljon tilaa. Nasta- ja kitkarengas puolestaan pitävät liukkaalla hyvin, mutta märällä asvaltilla pito on selvästi kesäkäyttöön tarkoitettuja renkaita heikompi. Ja täytyy tietysti muistaa, että nastarengas ei sovellu lainkaan kesäkäyttöön, eli piikkipyörän valitseva joutuu aina keväisin ja syksyisin renkaanvaihtopuuhiin.Testin perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että jos kärryä käyttää satunnaisesti, kesärenkaallakin pärjää, kunhan ajonopeuden sovittaa kelin mukaan ja noudattaa muutenkin varovaisuutta. Jos taas vaunua vedetään läpi vuoden, talvirenkaisiin kannattaa satsata, sen verran lisäpitoa ne talviajoon tuovat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testirenkaat, koko 155/80 R13 Kenda Kargotrail 3G (peräkärryn M+S-ensiasennusrengas) Continental Eco Contact 6 (kesärengas) Nokian Nordman 7 (nastarengas) Toyo Observe GSI-5 (pohjoismainen kitkarengas) Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y "Juniper" on nyt tilattavissa Suomessakin - toimitukset käyntiin maaliskuussa 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 Aircross – hittiainekset isommassa paketissa 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa