24.3.2016 Liikenne Samanaikaiset vihreät vaarallisia – kertaa väistämissäännöt pyöräilykautta varten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistämissääntöjen tuntemus lisää liikenneturvallisuutta Väistämistilanteet kaupunki- ja taajamaliikenteessä aiheuttavat vaaratilanteita ja myös vakavia onnettomuuksia. Erityistä tarkkaavaisuutta vaatii valo-ohjattu risteys, jossa vihreä palaa samanaikaisesti kevyelle liikenteelle ja kääntyville autoille. Jokaisella on vastuuLiikenteessä jokaisella on vastuu omasta liikkumisestaan onpa liikkeellä autolla, mottoripyörällä, polkupyörällä tai kävellen. Laki velvoittaa kaikilta liikenteessä liikkuvilta olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.– Virheiden tekeminen on inhimillistä. Jos joku tekee liikenteessä virheen, kannattaa sormen heristämisen sijaan miettiä, onko vastaavaa virhettä tullut tehtyä itse, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen pohtii.– Vihanpurkaukset tai muiden tienkäyttäjien kouluttaminen ovat turhaa.Väistämissääntöjen hallitseminen vähentää virheellisiä ratkaisuja ja lisää liikenneturvallisuutta.– Liikenteessä ongelmatilanteita aiheuttavat erityisesti epäjohdonmukaiset liikennejärjestelyt, jolloin ongelmaksi muodostuu sääntöjen tulkinta, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen opastaa.Kääntyvä väistää ainaKääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävällä tiellä eli pyörätien jatkeella kulkevia pyöräilijöitä ja suojatien jalankulkijoita.Poikkeus sääntöön on nuolivalo, jonka palaessa autoilijalla ei ole väistettäviä. Nuolivaloja ei kuitenkaan voida käyttää kaikissa risteyksissä, sillä se kasvattaisi liikennevalojen aiheuttamaa jonotusaikaa.Kärkikolmion takaa väistetään myös pyöriä.Väistämisvelvollisuutta osoittavan kärkikolmion tai stop-merkin takaa saapuva väistää autoja ja risteävää tietä pyörätien jatkeella ylittäviä pyöräilijöitä.Ajoradan ylittävä pyöräilijä väistääPerussäännön mukaan risteyksissä ajoneuvon kuljettajan on väistettävä oikealta saapuvia ajoneuvoja. Sama sääntö määrää pyöräilijöiden keskinäisen ajojärjestyksen pyöräteiden risteyksissä. Pyörätien jatke on pyörille tarkoitettu tienylityspaikka.Risteyksien ulkopuolella pyöräilijä saa ajaa tien yli, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan muuta liikennettä.Ajoneuvon kuljettajan on väistettävä pyörätien jatkeen liikennettä, kun hänelle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä tai jos hän on kääntymässä pyörätien yli.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: LiikenneturvaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle