6.5.2017 Ajoneuvot 7 minuuttia ja 12,7 sekuntia: Porsche 911 GT3 Nürburgring Nordschleifella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi moottori ja kehittyneempi aerodynamiikka siivittivät uuden Porsche 911 GT3:n huimaan kierrosaikaan. Eihän Nürburgring Nordschleife -kilparadan kierrosajoissa ole varsinaisesti mitään järkeä. Jokainen autonvalmistaja ajattaa eri kuljettajalla enemmän tai vähemmän vakiokuntoisia autoja täysin erilaisissa sääolosuhteissa. Julkaistut kierrosajat ovat parasta mahdollista polttoainetta loputtomiin nettikeskusteluihin ja spekulaatioihin.Onneksi unelmat eivät vaadi järkeä. Huippunopea kierrosaika maailman vaativimmalla kilparadalla kiehtoo jopa huippunopeuslukemia enemmän. Sitä paitsi, Porshen testikuski Lars Kernin ohjaksissa eleettömän rauhallisesti kiitävän 911 GT3:n katsominen videolta käy unelmoinnista sekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusittu sydänUudistetun Porsche 911 GT3:n saavuttama 7 minuutin ja 12,7 sekunnin kierrosaika on 12,3 sekuntia edeltävää mallia nopeampi. Ulkoisesti auto muistuttaa Moottorin vuonna 2015 koeajamaa edeltäjää, mutta pinnan alla lähes kaikki on uutta.Kehitystyössä on erityisesti panostettu moottoriin. Aiempi 3,8-litrainen vapaastihengittävä bokserikuutonen on korvattu nelilitraisella painoksella. GT3:n sydän ei kuitenkaan ole 911 GT3 RS tai 911 R -erikoismalleista tuttu nelilitrainen, vaan kyseessä on moottoriperheen seuraava kehitysaskel.Porsche kertoo panostaneensa kitkahäviöiden kitkemiseen, josta esimerkkinä aiempaa matalammat männänrenkaat ja sylinteriseinämien matalakitkainen pinnoitus. Myös kampiakseli on uusi, ja laakereiden pinta-alaa on kasvatettu.Moottorin sisäisiä häviöitä on vähennetty myös vaihtamalla sylinterikansista venttiilivälyksen tasaus nykyaikaisesta hydraulisesta järjestelmästä takaisin perinteiseen ”kovaan” välyksentasaukseen. Muutoksen kerrotaan leikkaavan venttiilikoneiston tehohäviötä peräti 30 prosenttia, mikä itsessään on tuonut huipputehoa 10 hevosvoimaa lisää.Myös manuaalinaMuutosten ansiosta 911 GT3:n nelilitrainen tuottaa 500 hevosvoimaa – tosin auton suunnittelusta vastannut Andreas Preuninger on kuvaillut teholukemaa "konservatiiviseksi". Aiempaa suuremmasta iskutilavuudesta huolimatta uusi kone saavuttaa yhä huiman 9 000 r/min pyörintänopeuden – mikäli äänimaailma muistuttaa edeltäjäänsä, aiheuttaa auto ikimuistoisia hetkiä tunneleissa.Porschen nyt julkaisema kierrosaika on ajettu seitsenvaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla. Puristien iloksi tehdas tarjoaa myös manuaalivaihteisen version, jonka tuotanto tosin alkaa vasta syksymmällä. Manuaalivaihteisto on varustettu perinteisellä mekaanisella tasauspyörästön luistonrajoituksella, kun PDK-mallit luottavat sähköisesti säädettävään lukkoon.Tehomuutosten ohella GT3:lle on haettu nopeutta alustasta ja aerodynamiikasta. Porsche kertoo hyödyntäneensä siivettömän 911 R -mallin kehitystyössä opittuja asioita. Aiempaa kehittyneemmän pohjan aerodynamiikan ansiosta uusi GT3 saavuttaa 20 prosenttia aiempaa enemmän downforcea vailla ilmanvastuskertoimen heikentymistä.KierroshuumaaViimeinen puoli vuotta on ollut herkullista aika kierrosaikafaneille. Mercedes-AMG:n vihreä hirviö GT R saavutti 7 minuutin ja 10,92 sekunnin ajan joulukuussa. Alle kahdeksaan minuuttiin kiitää myös Hondan tuleva Civic Type R, joka löi huhtikuussa kelloon uudeksi etuvetoennätykseksi ajan 7:43,8.Maaliskuussa Lamborghini kohahdutti superautomaailmaa ilmoittamalla Huracán Perfromanten saavuttaneen ällistyttävän 6 minuutin ja 52,01 sekunnin kierrosajan. Lamborghinin kierrosaika herätti skeptikot, mutta sehän vain ruokkii unelmoinia.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Porsche, Evo, Lamborghini, Mercedes-Benz, kuvat: Porsche, Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti