12.4.2023 Liikenne 87 % suomalaisista kannattaa promillerajaa sähköpotkulautailuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tankojuoppous syytä saada kuriin promillerajan avulla, linjaa Liikenneturva, asialle vahva kannatus myös tuoreessa kyselyssä. Aivan valtaosa, 87 prosenttia, suomalaisista haluaa tankojuoppouden kuriin eli kannattaa promillerajaa sähköpotkulautailuun. Tulos käy ilmi Liikenneturvan tuoreesta maaliskuisesta kyselytutkimuksesta. Sähköpotkulautailun turvallisuustilanteen korjaaminen vaatii Liikenneturvan mukaan monia toimenpiteitä kuten nykyistä jämäkämpää sääntelyä ja tankojuopumuksen promillerajan asettamista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laki ei riittävästi estä tankojuoppoutta Liikenneturvan mukaan liikenne- ja viestintäministeriön arviomuistiossa sähköpotkulautailusta on monia hyviä toimia, joista yksi on promilleraja. Merkittävä osa sähköpotkulautaonnettomuuksista ja arviomuistiossa esitetyn arvion mukaan lähes joka kolmas pyöräilyonnettomuus tapahtuu humalassa. – Humalassa ei pitäisi olla asiaa minkään liikennevälineen kuljettajaksi, mutta laki ei tällä hetkellä riittävästi estä humalassa pyöräilyä tai sähköpotkulautailua. Tankojuopumuksella on kova hinta myös yhteiskunnallisesti, Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen tähdentää. Aiemmat laskelmat liian varovaisia Liikenneturvan johtava asiantuntija Juha Valtonen kertoo, että uusi laskelma tuo esiin sen, että aikaisemmin käytetyt arviot liikenneonnettomuuksien kustannuksista ovat olleet liian varovaisia. – Traficom on aikaisemmin arvioinut koko tieliikenteen onnettomuuskustannuksiksi 1,1 miljardia vuonna 2022. Pelkästään pyöräilyn onnettomuuskustannuksiksi on arviomuistiossa laskettu 1,238 miljardia ja sähköpotkulautailun onnettomuuskustannuksiksi 275 miljoonaa. Noista summista tankojuopumukseen liittyvien onnettomuuksien kustannukset olisivat siten puolen miljardin luokkaa, Valtonen erittelee. Miksei toimiluvat työkaluina? Arviomuistion esiin tuomat kustannukset yhteiskunnalle ovat Liikenneturvan mukaan erittäin vahva perustelu laajennetulle säätelylle. Arviomuistion suosituksista on kuitenkin jätetty pois toimilupajärjestelmän toteuttaminen vuokralautatoimintaan. Järjestelmällä kunnat voisivat pitkälti itse räätälöidä itselleen sopivimmat ratkaisumallit. – Toimilupajärjestelmä on ainoa keino, jolla voidaan puuttua vuokralautatoiminnan perusongelmaan eli lautojen liialliseen lukumäärään ja niiden kasautumiseen tietyille alueille. Työkalut ratkaisun löytämiseksi tulee antaa ongelmien eteen joutuneille kunnille, Anteroinen korostaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin kysyttiin ajatuksia liikenteestä Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä maaliskuussa 2023. Kantar Publicin toteuttamaan kyselyyn vastasi maaliskuussa 1073 henkilöä, joista autoilevia oli 823. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen Oikaisu: Artikkelia muokattu 8.6. klo 11.15. Artikkelia on päivitetty ja onnettomuuskustannuksia koskevat lainaukset selvyyden vuoksi poistettu. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt