29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa Teksti Benjamin Helander Kuva Abarth Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarthin käsitettä venyttävän uutuuden ilmeessä on asiaankuuluvaa pistoa, ja 240 hevosvoiman sähkömoottori piristää autoa mukavasti. Abarth on viimein julkistanut kokonaisuudessaan pitkään lupailemansa Abarth 600e:n. Aivan kuten kaikki skorpionilogostaan tunnetun Abarthin tuotantomallit, 600e on viritetty ja kuumempi versio Fiat-vastineestaan, tässä tapauksessa Fiat 600e:stä.Viimeisten reilun kymmenen vuoden aikana Abarth on tarjonnut näkemystään ainakin polttomoottorisesta 500:stä, 124 Spiderista sekä Grande Puntosta. Viimeisimpänä Abarth on siirtynyt täyssähköön lanseeraamalla oman näkemyksensä 500e:stä sekä nyt siis 600e:stä, joka on samalla ensimmäinen crossoveriin perustuva Abarth Euroopan markkinoilla. Etelä-Amerikassa sikäläisestä Fiat-kuvastosta oli jo ennen tätä ehditty tehdä pari crossover-Abarthia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohti uutta asiakaskuntaa75-vuotista taivaltaan juhliva Abarth on sähköisyyden kanssa isossa murroskohdassa, sillä se ei enää saa edes myydä EU-alueella vuodesta 2007 valmistamiaan polttomoottoriseen Fiat 500:een pohjautuvia malleja, uusista General Safety Regulation -tietoturva-asetuksista johtuen. Näin ollen kaikista maailman automerkeistä juuri Abarth on nyt ehkä keskeisimmällä markkina-alueellaan kokonaan täyssähköinen, 500e:n ja 600e:n kera. Varsinkin 600e:n kohdalla iso murroskohta tarkoittanee Abarthille sitä, että sen asiakaskunta tulee muuttumaan, missä on myös kasvun mahdollisuus. Jos Abarthin tulinen pikkuauto ostettiin aiemmin pelkästään rakkaudesta lajiin, saattaa Abarth 600e:lle löytyä Euroopan laajuisesti asiakkaita, jotka haluavat suorituskykyisen sähköcrossoverin vielä ihan säädyllisellä hintalapulla.Ensisijaisesti urheiluautoksi Abarth 600e:tä tuskin tullaan ostamaan, ainakaan nyt isoissa määrin. Tässä mielessä Abarthin tuotekuvaston ja sitä kautta skorpionimerkin potentiaalisen asiakaskunnan muutos tuntuu lyhyessä ajassa todella suurelta. Kuitenkin, kuten todettua, automaailman nykytrendit huomioon ottaen tässä voisi olla nähtävissä Abarthille uudenlaista kasvupotentiaalia. Sähköistä karkkiaAbarth 600e on siis paperilla tehokkain Abarth-malli tähän asti. Alle 200 hevosvoiman teholukemat ovat olleet tähän asti Abarthille suuria lukemia, sillä sen mallit ovat olleet tyypillisesti pieniä, korkeintaan tonnin painoisia taskuraketteja. Nyt, Abarth 600e:n kohdalla, kiloja on yhtäkkiä 1 600.Abarth on asentanut omaan näkemykseensä 600e:stä 240 hevosvoiman eli 175 kilowatin ja 345 newtonmetrin sähkömoottorin etuakselille. Sitä ruokkii sama 54 bruttokilowattitunnin akku kuin Fiat 600e:tä ja koko joukkoa kaksikon Stellantis-sisarmalleja. Toimintamatkaa luvataan 334 WLTP-kilometriä eli tulisempi setti verottaa Fiat 600e:hen verrattuna noin 80 kilometriä. Tämä 240 hevosvoiman Abarth 600e Turismo kiihtyy nollasta sataan 6,24 sekunnissa, ja ottaa mittariin maksimissaan 200 km/h. Nämä huippulukemat edellyttävät Scorpion Track -ajotilan kytkemistä päälle. Turismo -moodi sekä Scorpion Street näyttävät puolestaan ison skorpionin kesymmät puolet.Voimalinjan päivittämisen lisäksi Abarth 600e erottuu Fiat-vastineestaan ulkonäöllään sekä muilla teknisillä ominaisuuksillaan. Abarth on madaltanut auton maavaraa, ja leventänyt raideleveyttä jopa 30 millimetrillä edessä ja 25 millillä takana. Abarth on myös jäykistänyt auton jousitusta, ja tuonut vahvistuksia lavettiin. Alla pyörivät 20-tuumaisten kiekkojen ympärillä Formula E-sarjasta lainatut Michelin Pilot Sport EV -renkaat. Tehokkaat jarrut Abarth 600e:hen on toimittanut Alcon, ja ai niin, kattaukseen kuuluu myös Torsenin kitkalukko.Ulkoasussa on Abarthin logojen ja tunnusten lisäksi urheilullisuutta erityisesti helmoissa ja maskissa, ja autossa on takadiffuusori sekä kiinteä takaspoileri.Sisällä muutokset ovat suhteellisen maltillisia, mutta litistetty, osittain alcantaralla verhoiltu ratti sekä samalla materiaalilla verhoillut urheiluistuimet Scorpionissimassa ovat hyviä katseenvangitsijoita. Ja sitten on 1 949 kappaleen ScorpionissimaVarsinainen kruununjalokivi Abarth 600e:ssä on alkuun vain 1 949 kappaleen voimalla valmistettava Scorpionissima. Valmistusmäärä tulee Abarthin perustamisvuodesta, josta tulee siis kuluneeksi se 75 vuotta.Scorpionissima nostaa Abarth 600e:n tehot 280 hevosvoimaan eli 207 kilowattiin, ja siten siinä on sama voimalinja kuin sisarmalli Alfa Romeo Junior Velocessa. Scorpionissima kiihtyy näillä eväin nollasta sataan 5,85 sekunnissa. Scorpionissima on varsinaisesti se kaikkien aikojen tehokkain Abarth.Toisin kuin 40 hevosvoimaa kesympi Turismo, Scorpionissima on myös teho-painosuhteeltaan etevämpi kuin verrokkina käytettävä Abarth 695, viimeisistä polttomoottorisista Abartheista tehokkain. Noin 1 050 kilon painoisessa Abarth 695:ssä on - tai siis oli - 180 hevosvoimaa, siis noin 172 hevosvoimaa per tonni. Abarth 600e Turismossa on puolestaan suurin piirtein 150 hevosvoimaa per tonni eli vähemmän kuin polttomoottorisessa taskuraketissa. Abarth 600e Scorpionissimassa on sen sijaan peräti 175 hevosvoimaa per tonni, mutta vain 1 949 kappaleen verran.Lähde: AbarthMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2024 Ajoneuvot Abarth 600e tulee olemaan skorpionimerkin historian tehokkain malli – kehitetään yhteistyössä Stellantis Motorsportin kanssa 24.11.2022 Ajoneuvot Ihastuit tai vihastuit, täyssähköinen Abarth 500e on nyt totta 11.11.2022 Ajoneuvot Abarth selkiytti mallistoaan – valmistautuu pian koittavaan mullistukseen 10.9.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kertaalleen puuhun päätynyt Lancia Stratos HF Stradale 22.8.2022 Ajoneuvot Abarth Pulse rikkoo reilusti rajoja – toimii lisäksi turva-auton tehtävissä uudessa brasilialaisessa formulasarjassa 27.7.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Fiat 124 Spider ja Mazda MX-5 – kaksi upeaa roadsteria 27.3.2022 Ajoneuvot Abarth lanseeraa piakkoin ensimmäisen sähkösporttinsa – skorpionin käsittelyn saa 500e 2.1.2022 Ajoneuvot Skorpioni rikkoo rajojaan: Fiat Pulsesta ensimmäinen Abarth-crossover 1.7.2021 Ajoneuvot Geely kehittää metanoliautoja – kokeiluun takseissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 28.10.2024 Autonäyttely Renaultin vetykonsepti Embleme suoriutuisi hiihtolomareissusta polttomoottorin tahtiin 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster