14.4.2023

Acura Integra Type S on kuin Civic Type R juhlapuvulla ja muutamalla lisähepalla

Type S palauttaa mallistoon Integran tehomallin, ja onkin 324 hevosvoimallaan tehokkain Integra koskaan. Aina käsivaihteinen suorituskykymalli antaa mielenkiintoisen vastuksen muun muassa saksalaiskilpailijoilleen.

Sivistyneempi tai vähemmän villi ovat ne adjektiivit, joilla Integra Type S:n ulkoisia eroavaisuuksia tuoreimpaan Honda Civic Type R:ään voisi kuvailla. Kokonaisuus ei kuitenkaan ole yhtään vähempää villi, jos otetaan mukaan moottorin voimavarat, tai suhteutetaan Integra Type S potentiaalisiin kilpailijoihinsa.

Hondan luksussiipi Acura herätti perinteikkään Integra-mallinimensä pitkän tauon jälkeen henkiin viime vuonna, ja kyseessähän on meikäläisittäinkin tunnetun Honda Civicin premiumvastine. Auton tuore sporttiversio on lisä Acuran Type S -mallistoon, jota ollaan sitäkin virittämässä uudelleen käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hauskuuden asialla

Kuten sisarmalli Civic Type R:kin mitä suuremmassa määrin, myös Acuran näkemys hot hatchistä on luotu hauskaksi ajajan autoksi, joka ei toki pelkää myöskään arkiajoja.

Civic Type R:n kanssa jaettava 2,0-litrainen, nelisylinterinen VTEC on Integrassa viritetty 320 brittiläisen- eli lähimpään pyöristettynä 324 meikäläisen hevosvoiman tehoiseksi, ja voimaa on täten kuutisen heppaa Honda-sisarta enemmän.

Acura kehuu Integra Type S:n teho-painosuhteen olevan luokkansa paras, 4,5 kilogrammaa yhtä hevosvoimaa kohti. Omamassa on Civic Type R:n kanssa käytännössä sama. Etuvetoinen sportti kiihtyy nollasta sataan 5,5 sekunnissa.

Acura tarjoaa Type S:ää Civic Type R:n tavoin ainoastaan urheilulliseksi välitetyllä kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, niin kutsutulla rev matching -toiminnolla höystettynä.

Käsivaihteisuus on harvinaista herkkua varsinkin Integran kotimarkkinoilla (ja ainoalla myyntialueella) Pohjois-Amerikassa. Hot hatchien premiumgenressä esimerkiksi Audi S3 ja Mercedes-AMG A35 eivät käsivalintaista vaihteistoa enää tarjoa, mutta ajatuksena lähemmäs Civic Type R:ää asettuvaan VW Golf R:ään sellaisen saa vielä vaihtoehtona.

Atleettinen premiumhatch

Type S:n Integrasta tekevät myös korisarjat, jotka saavat auton uhkumaan itseluottamusta. Leveämmät lokasuojat kasvattavat autoa peräti 7 senttimetrillä leveyssuunnassa, ja esimerkiksi raideleveys edessä on lähes 9 senttiä standardi-integraa suurempi.

Tuulilasin etupuolella kaikki korikomponentit eroavat tavallisesta Integrasta, ja esimerkiksi alumiininen konepelti on saatu hyvin aeodynaamiseksi. Civic Type R:n massiivinen takasiipi Integrasta puuttuu, mutta kookas takadiffuusori kolmen keskitetyn (ja paukkuvan) pakoputken ulostulon kanssa löytyy. Vanteissa on puolestaan inspiroiduttu taannoin tuotannosta poistuneesta NSX-superautosta.

Acura Integra Type S:n ulkoinen habitus ei ole yhtä rasavilli kuin Honda-sisaressa, mutta premiumluokan keskiarvoon nähden rohkea ja atleettinen olemus saa mainitut kilpailijat näyttämään jopa hieman pliisuilta. Acuran tuote erottuu tässäkin asiassa massasta omaksi edukseen.

Lähde ja kuvat: Acura Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat