22.10.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mustang Mach 1 vs. SL 55 – V8:n kahdet kasvot Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang ja Mercedes-AMG SL ovat kaksi erilaista urheiluautoa, jotka omaavat V8-moottorin. Kumpi niistä tarjoaa paremman vastineen rahalle? V8 on varmasti automaailman ikonisin voimanlähde. Jokainen autoista kiinnostunut tunnistaa kahdeksansylinterisen moottorin käyntiäänen. V-muodostelmaan sijoitettu kahdeksikko on tuottanut iloa vuosikymmenien ajan, mutta sen katoaminen automarkkinoilta on vääjäämätöntä, sillä sähköistys vyöryy tilalle.Ikonisesta moottorista on olemassa hyvin montaa erilaista luentaa. Muun muassa Amerikkalaiset, eurooppalaiset ja japanilaiset autovalmistajat ovat tehneet omia versioitaan saman perusajatuksen ympärille. Moni kuitenkin mieltää veekasin olevan periamerikkalainen moottori.Toimitukseemme tupsahti samaan aikaan ajoon kaksi hyvin erilaista V8-versiota. Raaka-aineet ovat siis samat, mutta reseptiikka poikkeaa vahvasti. Vertailimme kahta eri keitosta, joiden molempien perusajatus on sama: tarjota urheilullinen ja suorituskykyinen automalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteet kunniaanAloitetaan perinteisemmästä. Ford Mustang Mach 1 edustaa pitkät perinteet omaavaa muskeliautomaailmaa. Mustang tuotiin markkinoille vuonna 1964 ja loppu on historiaa. Ponycar nousi nopeasti automaailman ikoniksi ja auto on säilynyt katkeamatta tuotannossa julkaisustaan lähtien.Fordin konepellin alla lymyää viisilitrainen ja vapaasti hengittävä V8. Voimaa vaparimoottorista irtoaa 338 kW (460 hv) ja vääntöä kunnioitettavat 529 Nm. Voima välitetään takapyörille, joten mustaa pariviivaa piirretään vaivatta. Nollasta sataan mennään 4,8 sekunnissa.Mach 1 -lisämerkintä kertoo siitä, että normaalista GT-mallista poiketen kyseessä on piirun verran urheilullisempi versio. Vaihteisto on aina manuaali, sähköllä säätyvä MagnaRide-alusta on tarvittaessa ratakova ja jarrut ovat normaalia järeämmät Brembot. Mach 1 sijoittuu GT:n ja Shelbyn välimaastoon.Mustang on raaka, äänekäs ja ihana. Fordin muskelimalli on kaikkea sitä, mitä urheiluautolta voi toivoa. Paitsi ajamisen helppoutta ja sulavaa käytöstä. Niitä Mach 1 ei tarjoa, sillä ajamisen pitääkin vaatia kuskilta toimenpiteitä.Pari ahdinta riittäneeMercedes-AMG SL 55 on puolestaan toista maata. SL on loikannut AMG-perheeseen ja herraskasisesta mallista on kuoriutunut hieman sporttiorientoituneempi versio. Mutta mikään räyhähenki SL ei AMG-versionakaan ole. Päinvastoin.SL 55 luottaa samaan peruskallioon kuin Mustang. Lohko on V8, mutta vapaasti hengittävän viisilitraisen sijaan konepeiton alla on tuplasti ahdettu nelilitrainen. Voimaa piisaa ja numerot pysähtyvät mittapenkissä lukemiin 350 kW (476 hv) ja 700 Nm. Etenkin vääntö on massiivinen ja se näkyy kiihdytyksessä. SL55 irtoaa telineistä sataseen 3,9 sekunnissa.Tuplaturbo muuttaa auton luonnetta merkittävästi Mustangiin verrattuna. Kaasunvaste on kiivas ja viivalta Mercedes kimpoaa ripeästi. Tehoa ei jouduta odottelemaan vaparihengessä yläkierroksille saakka, vaan tulta ja tappuraa tulee jo alhaalla. Kaikessa on silti läsnä tyylikkyys ja arvokkuus.Lähestymiskulma urheiluautoon on siis hyvin erilainen. Mercedes-AMG tarjoaa viimeiseen piirtoon hiottua tyyliä, avautuvan katon ja säntillisen käytöksen. SL 55:n alusta on hyvin jämäkkä ja ajomukavuus on aiempiin SL-versioihin verrattuna vähän niin ja näin. Vaikka alusta säätyy sähköllä, ei comfort-asetuskaan tarjoa liiallisesti mukavaa kyytiä.Hieman yllättäen mukavampi alusta on Mach 1:ssä, jonka MagnaRide on hienosti rakennettu kokonaisuus. Track-asetuksella se on ratamaisen kova, mutta muissa ajotiloissa fiilis on mukava. Mukavampi kuin SL:ssä.Fiilistä kahdella eri tavallaJos avo- ja umpikoria ei lasketa, suurimmat eroavaisuudet kaksikon välillä ovat alustassa, voimalinjassa, fiiliksessä ja hinnoittelussa. Näistä viimeinen on koko homman pihvi, mutta palataan siihen hieman tuonnempana.Fiilis ja voimalinja poikkeavat toisistaan merkittävästi. Mach 1 edustaa perinteistä muskelimaailmaa, jossa raakalaismaiset pakoäänet ovat koko homman keskiössä. Mustangin putkistossa on ääntä hillitsevät läpät, jotka ovat ajotilasta riippuen joko auki tai kiinni. Aukinaisena äänet ovat raa’at ja kovat. Syksyinen kylmäkäynnistys saa karvat pystyyn ja hymyn huulille.SL 55 on säyseämpi tapaus, sillä turboahdettu moottori ei lähtökohtaisesti tuota samanlaista meteliä kuin vapari. Vaikka Mercedesiä ohjastaisi kattoluukku auki, eivät äänet yllä samalle tasolle Fordin kanssa. Nekin ovat kauniit, mutta eivät silti yhtä seireenimäiset kuin Jenkkiversiossa.Mustang Mach 1 on juntti katutappelija ja Mercedes hienostunut pörssimeklari. Autojen luonteet ovat niin kaukana toisistaan kuin olla ja saattaa. Mutta se juuri tekee niistä niin kiinnostavan vertailukohdan. Arkisessa ajossa SL 55 on valovuosia mukavampi, mutta ajamisen fiilis on Mach 1:n puolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitäs ne oikein maksaa?Kaikkein suurin erottavin tekijä kaksikon välillä on hinta. Ford Mustang Mach 1 maksaa 110 428 euroa, mitä voidaan pitää kotimaan autoverotus huomioiden varsin kohtuullisena hintana tunnelmalliselle muskeliautolle.Mercedes-Benzin hinta puolestaan kipuaa melkoisesti kovemmaksi. Mercedes-AMG:n valttikortti ei koskaan ole ollut alhaisessa hinnoittelussa, mutta SL nostaa riman niin ylös, ettei sinne meinaa kovin helpolla yltää. SL 55 -mallin hintalapussa seisoo perusvarusteilla jämerät 291 338 euroa. Varusteltuna hinta kipuaa helposti kolmensadan paremmalle puolelle.Realiteetti on siis se, että yhden SL:n hinnalla itselleen saa lähes kolme Mustangin erikoisversiota. Erotus on huikea, vaikka SL:n tapauksessa kyseessä onkin avoauto. Mutta onko Mercedesin hienostunut urheiluauto todella niin hyvä, että siitä voi hyvällä omatunnolla maksaa kolminkertaisesti Mustangiin verrattuna?Jos kaksikon paremmuutta pohtii parhaan hinta-laatu-suhteen näkökulmasta, on peli selvä. Reilut sata tonnia maksava Mustang tarjoaa elämyksellistä ajonautintoa niin huokeassa paketissa, ettei Stuttgartin siloposkella ole tässä suhteessa mitään jakoa.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla - avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä