3.5.2023 Liikenne Ärtymystä ja iloa – sähköpotkulautailu puhuttaa, mitä mieltä itse olet? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat käteviä kevytkulkineita, jotka ovat vallanneet kesäisen katukuvan – muttei ilman sitkaita ongelmia. Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat kätevä kulkupeli lyhyillä matkoilla esimerkiksi kaupunkiympäristössä. Sähköisinä kulkupeleinä ne ovat myös ajossa päästöttömiä, kooltaan ketteriä ja niiden käyttö onnistuu usein vaikka hetkellisestä päähänpistosta. Potkulautailu ei ole kuitenkaan sujunut ongelmitta, kuten Moottori on tuonut esiin. Sähköpotkulautailun lieveilmiöihin ja haasteisiin ovat heränneet niin kaupunkien asukkaat, näkövammaisten edustajat, poliisi ja muut viranomaiset, kaupunkien päätöspöydissä istuvat poliitikot, terveysalan ammattilaiset sekä liikenneturvallisuuden asiantuntijat. Kuvaavaa haasteiden monisyisyydelle on, niiden ratkaisuista ovat kiinnostuneita myös sähköpotkulautatoimijat, joille kyse on tietysti myös asiakasmääristä, markkinaosuuksista ja kaupallisesta kilpailusta. Tilannetta kuvaa hyvin vastikään (30.6.2022) Helsingin Sanomien mielipideosastolla julkaistu ison lautatoimijan eli Tier Mobility Finlandin maajohtaja Elina Bürklandin kirjoitus. Siinä hän kuvaa haasteita muun muassa seuraavasti: ”Kaupunkien valta säännellä sähköpotkulautailua on nykylainsäädännöllä käytännössä olematon. Esimerkiksi Helsinki ei voi asettaa laudoille enimmäismäärää tai määrätä sanktioita vastuuttomasti toimiville yhtiöille.” Bürkland huomauttaa, että alan kaikki säätely perustuu yhtiöiden vapaaehtoisiin toimiin. Hän povaa vaikeita aikoja, jos mitään ei tehdä. ”Ongelmat eivät tule vähenemään lähivuosina, jos lainsäädäntöä ei päivitetä. Sähköpotkulautayhtiöiden määrä lisääntyy, sillä uudet kevyen liikkumisen muodot ovat tulleet Suomeen jäädäkseen.” Sääntelyn jäntevöittäminen toisi kirjoittajan mukaan eittämättömiä etuja, kuten sen, että liikenneturvallisuus kohenisi. Lautayrittäjien kilpailutukseen perustuva sääntely puolestaan kannustaisi Bürklandin mukaan yrityksiä kehittämään vastuullisempaa ja laadukkaampaa palvelua. Moottori on kertonut tiuhaan suosituksi kasvaneen sähköpotkulautailun eri ilmiöistä – mikroliikkumisen eduista ja ongelmista. Moni kaupunkilainen toivottaa sähköpotkulaudat lämpimästi tervetulleiksi, kuten Moottori uutisoi. Liikenneturvan keväällä 2021 toteuttaman kyselyn mukaan aivan valtaosa vastaajista (77 %) pitää hyvänä asiana, että kaupungeissa on tarjolla sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nyrjähdyksistä aivovammoihin Suurin osa sähköpotkulautailijoiden onnettomuuksista oli tapahtunut kesäviikonloppuina ja iltaisin tai öisin, käy ilmi Moottorin läpikäymästä selvityksestä, joka analysoi 446 vuoden 2021 aikana sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta potilasta. Lievät vammat olivat aivotärähdyksiä, nivelten nyrjähdyksiä ja pinnallisia haavoja. Keskivaikeat vammat olivat enimmäkseen lievempiä murtumia tai hankalampia nivelsidevammoja. Vaikeisiin vammoihin lueteltiin lievemmät aivoverenvuodot, pitkäaikaista kuntoutusta vaativat murtumat sekä nivelsidevammat. Toisessa Moottorin artikkelissa kerrotaan lääketieteellisen aikakauskirja Duodeciminin asiantuntija-artikkelista, jonka mukaan sähköpotkulautaonnettomuuksissa vammautuu yleensä laudan kuljettaja (86–91 %) ja huomattavasti harvemmin muu liikenteessä kulkija (8,4–14 %). Jos sivulliset vammautuvat, on kyse useimmiten päälle ajosta (52–56 %). Tavallista on myös kompastuminen jalkakäytävälle jätettyyn lautaan (24–44 %). Sähköpotkulaudan kuljettajien vammat syntyvät tyypillisesti laudalla kaatumisen seurauksena (95 %). Kypärän käyttö suotavaa Samaisessa lääketieteen asiantuntijoiden Duodecimin-artikkelissa on selkeä näkemys kypärän käytöstä. ”Polkupyöräonnettomuuksissa kypärän käyttäminen vähentää pään ja aivovammojen riskiä 65–88 % sekä keski- ja yläkasvojen vammojen riskiä 65 %. Olisi siis suotavaa, että kypärän käyttäminen olisi pakollista sähköpotkulautailun yhteydessä.” Promilleraja lautailuun? Lautailun lieveilmiöitä on ehdotettu suitsittavaksi uusin rajoituksin. Yksi keino olisi promillerajan asettaminen, jota on sivuttu useammassakin Moottorin artikkelissa. Liikenneturvallisuutta valvovan poliisin kanta on arvattavissa: poliisi kannattaa pyöräilyyn ja sähköpotkulautailun kaltaiseen mikroliikkumiseen 0,5 promillen rajaa, joka poliisihallituksen asiantuntijan mukaan olisi selkeä linjaus niin kansalaisen kuin poliisinkin näkökulmasta. ”Valvonnan kannalta promilleraja ja puhalluttaminen olisivat tervetulleita muutoksia.” Toiveissa on tästä syystä tieliikennelain 183 §:n muuttaminen niin, että poliisilla ja muilla lainkohdassa mainituilla olisi mahdollisuus kieltää ja tarvittaessa estää kuljettamasta mitä tahansa ajoneuvoa, kuten pyörää tai sähköpotkulautaa, jos päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laudat jätetään lojumaan tielle Monia kismittää sähköpotkulautailijoiden holtiton tapa jättää vuokralauta käytön jälkeen keskelle kulkuväyliä. Käytön jälkeen holtittomasti sinne tänne lojumaan jätetyt sähköpotkulaudat ovat ikävä riesa ja myös vakava terveysuhka kaikille näkövammaisille. Näkövammaisten liitto on ollut jo pitkään huolissaan väärin pysäköidyistä sähköpotkulaudoista, sillä ne aiheuttavat vaaratilanteita, kun näkövammainen ihminen törmää niihin jalkakäytävällä. Moottori kertoi myös poliisiylitarkastaja Pasi Rissasen ja poliisitarkastaja Tuomo Katajiston Poliisihallituksen blogikirjoituksesta, jossa käytiin läpi muuna muassa potkulautojen pysäköintihaasteita. ”Sähköpotkulautaa ei saa pysäköidä siten, että se aiheuttaa vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle; sääntö koskee myös jalkakäytävälle tai pyörätielle pysäköintiä. Säännön rikkoja voidaan tuomita rangaistukseen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.” Liikennesäännöt hukassa Kuten Moottori kertoi, sähköpotkulautaa vuokraavan, tai muuten käyttävän, tulisi tietää, että näillä vuokrakäytössä olevilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä. Samaisessa artikkelissa tuotiin esiin, että esimerkiksi ohitustilanteissa pitää olla tarkkana sähköisillä välineillä liikkuessa. Nopeuserot voivat kasvaa eri liikkujien välillä suuriksi, kun yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljetaan jalan, pyörällä ja sähköisillä liikkumisvälineillä. Moni kokenut vaaratilanteen Moni kevään 2021 Liikenneturvan kyselyn vastaajista oli kokenut sähköpotkulautojen tehneen liikenteestä vaikeammin ennakoitavaa – sähköpotkulaudan vauhti voi olla moninkertainen kävelyvauhtiin verrattuna. Moottorin uutisoiman kyselyn mukaan jopa 68 prosenttia kokee, että sähköpotkulaudat heikentävät jalankulkijoiden turvallisuutta. Ja lähes joka neljäs kertoo joutuneensa vaaratilanteeseen sähköpotkulaudan takia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 25 km/h tuo pakollisen liikennevakuutuksen Monien sähköllä kulkevien laitteiden maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa. Näitä kevyitä sähköisiä liikkumisvälineitä ei tarvitse liikennevakuuttaa, ja niillä voi liikennesääntöjä noudattaen liikkua kaduilla. Ne rinnastetaan jalankulkijoihin tai pyöräilijöihin. Mutta jos on hankkinut sähköpotkulaudan, jolla voi ajaa yli 25 km/h -nopeudella, tuo se mukanaan pakollisen liikennevakuutuksen. Liikennevakuutuskeskus muistutti Moottorin artikkelissa, että laudan maksiminopeuden lisäksi moottorin teho vaikuttaa siihen, mitä sääntöjä ja velvoitteita laitteeseen liittyy. Esimerkiksi 45 kilometriä tunnissa kulkeva sähköpotkulauta on lain mukaan moottoriajoneuvo, jolle tulee ottaa liikennevakuutus, mutta jolla ei saa ajaa tieliikenteessä. Moottorin haastattelema ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta toi esiin huolensa ajonopeuksista: ”Sähköavusteisilla potkulaudoilla ja polkupyörillä saavutetaan myös päihtyneenä helposti nopeuksia, joita peruspolkupyörällä – pikku päihteessä – ei niin helposti saatettaisi.” Lautayritykset kitkevät ongelmia Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset kitkevät omin vapaaehtoistoimin esiin ryöpsähtäneitä ongelmia, uutisoi Moottori loppukeväästä. Helsingissä toimivat sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset Voi, TIER ja Lime esimerkiksi kertoivat sitoutuneensa vapaaehtoisesti rajoittamaan nopeuksia yöllä koko kaupungin alueella ja keskustassa myös päivällä. TIER Mobilityn Suomen maajohtaja Elina Bürkland totesi uutisessa, että ”suhtaudumme liikenneturvallisuuteen vakavasti, emmekä halua kenenkään kulkevan sähköpotkulaudalla päihtyneenä.” Bürklandin mukaan kanta on yksiselitteinen: promillerajan tulisi kattaa kaikki ajoneuvot, myös sähköpotkulaudat. Voin maajohtaja Reetta Alastalo puolestaan kertoi reaktiotestistä, joka tuli kaikkien Voin vuokralautojen käyttäjien tehtäväksi automaattisesti viikonloppuisin yöaikaan kello 01–04 välillä. Alastalo kertoi yrityksensä kannattavan säätelyä ja toivovan, että sähköpotkulautailuun määrättäisiin promilleraja. Uusia potkulautakaupunkeja Huhtikuussa 2022 Moottori kertoi, että sähköpotkulautojen vuokraus laajenee uusiin kaupunkeihin Suomessa. Eri vuokraajien lautoja on Moottorin keräämien tietojen mukaan tiettävästi tarjolla 15 eri kaupungissa. Sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten kerrottiin laajentavat täksi kesäkaudeksi toimintaansa uusiin kaupunkeihin kuten Rovaniemelle, Iisalmeen ja Varkauteen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto ja Timo Turkula Artikkeli julkaistu alun perin 3.7.2022 a:11:{i:0;s:6:"116042";i:1;s:6:"116045";i:2;s:6:"110961";i:3;s:5:"97429";i:4;s:6:"106837";i:5;s:6:"116074";i:6;s:5:"93151";i:7;s:6:"113859";i:8;s:6:"111011";i:9;s:6:"111004";i:10;s:6:"111424";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan