16.7.2021 Liikenne Autoala kritisoi päätöstä: Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet kieltävät polttomoottoriautot 2035 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet aiheuttavat kritiikkiä autoalan puolella. Polttomoottorikieltoa ei pidetä järkevänä eikä edes tehokkaana. Tuorein Euroopan vihreän kehityksen ohjelma on nyt julkistettu. Komission ehdotusten tavoitteena on ohjata Euroopan unionin talous ja yhteiskunta kohti ilmastotavoitteiden saavuttamista. Euroopan komission hiilidioksiditavoitteet ovat yksityisautoilun osalta hyvinkin merkittäviä.Tavoitteiden mukaan kaikki rekisteröidyt uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen päästöttömiä, joka vaatisi käytännössä bensiini- ja dieselmoottoreiden poistumista markkinoilta. Tämä toki tarkoittaa vain uusia rekisteröitäviä autoja eikä suinkaan jo käytössä olevia yksilöitä.Lisäksi sähköautoilun mahdollistamiseksi oltaisiin vaatimassa jäsenmailta erittäin kattavaa sähkölataus- ja vetytankkauspisteverkostoa. Sähkölatauspisteitä tulisi olla jo vuonna 2025 peräti 60 kilometrin välein – ainakin olennaisilla väylillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuroopan komission hiilidioksiditavoitteet kritiikissäEuroopan komission mukaan tieliikenteen kasvavien päästöjen torjumiseksi tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä, joilla täydennetään päästökauppaa. Aiempaa tiukemmilla henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeilla nopeutetaan siirtymistä päästöttömään liikenteeseen.Nyt julkaistuissa hiilidioksidipäästönormeissa edellytetään, että uusien autojen keskimääräiset päästöt vähenevät täydet 100 prosenttia vuodesta 2035 alkaen. Näin ollen kaikki rekisteröidyt uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen päästöttömiä, joten polttomoottoriautoja ei tähän ajattelutapaan mahdu.Euroopan autoteollisuutta edustava ACEA (European Automobile Manufacturers Association) on kritisoinut polttomoottoriautojen kieltämistä kovalla kädellä. Heidän mukaansa polttomoottoreiden, mukaan lukien hybriditeknologia, tulee olla osa muutosta.Myös Saksan autoteollisuutta edustava VDA on omalta osaltaan vuoden 2035 nollarajaa vastaan. Heidän mukaansa päätös rajoittaa kuluttajan valinnanvapautta. Henkilöautojen osuus Euroopan hiilidioksidipäästöistä on noin 12 prosenttia ja se siis pyritään nyt nollaamaan vuoteen 2035 mennessä.Jo vuosi 2030 lähestyy tiukemminSamalla vuoden 2030 tavoitearvoa tiukennetaan tuntuvasti. Tuoreimmissa hiilidioksidipäästönormeissa edellytetään, että uusien autojen keskimääräiset päästöt vähenevät 55 prosenttia vuodesta 2030 alkaen vuoden 2021 tasoon verrattuna. Tämä on merkittävä muutos aiempaan 37,5 prosentin tavoitteeseen verrattuna.ACEA:n puheenjohtajana toimiva Oliver Zipse kommentoi tiedotteessa, että 2030 päästönormien tiukentaminen vaatii täyssähköautojen markkinaosuuden valtavaa kasvua äärimmäisen lyhyessä ajassa. Hänen mukaansa vuoden 2035 taso kieltää tehokkaasti polttomoottori, joka on rajoittaa myös innovaatioita.Nyt julkaistujen päästötavoitteiden vahvistaminen vaatii hyväksyntää jäsenmaiden lisäksi Euroopan parlamentilta ja koko prosessi voi viedä vielä noin kaksi vuottakin. Täysin varmasta asiasta ei siis vielä ole kyse.Autonvalmistajat osin edelläMoni autonvalmistaja on jo ehtinyt julkistamaan luopuvansa Euroopan osalta polttomoottereista vuoteen 2035 mennessä – tai aiemminkin. Näihin lukeutuvat muun muassa Audi, Bentley, Jaguar, Opel, Volkswagen ja Volvo.Automotive News Europe kertoo Volvon toivottavan nollarajan tervetulleeksi, mutta muun muassa Mercedes-Benzin takana oleva Daimler suhtautuu asiaan huolestuneemmin. Daimlerin edustajan mukaan nollaraja ei ole mahdoton, mutta vähintäänkin hyvin kunnianhimoinen.Tästä huolimatta uusi nollapäästöraja saattaa vielä aiheuttaa lisää voimakasta vastustusta autoteollisuuteen nojaavissa maissa, kuten Saksassa ja Ranskassa. Asian sulattelu on vasta ehtinyt alkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsolla rahalla latausverkostoaPolttomoottoriautojen kieltäminen vaatii valmiutta siirtyä sähköiseen liikennöintiin. Tämän tiedostaa myös Euroopan komissio.Jotta autoilijat voisivat ladata ajoneuvojaan luotettavassa verkossa kaikkialla Euroopassa, tarkistetussa vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevassa asetuksessa edellytetään, että jäsenmaat lisäävät latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustavat suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin.Sähkölatauspisteitä olisi oltava 60 kilometrin välein ainakin suurimmilla ja tärkeimmillä väylillä. Tätä muutosta haluttaisiin saada aikaan selvästi nopeammalla aikataululla, jo vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi vetytankkauspisteitä olisi saatava 150 kilometrin välein.Komission arvion mukaan Euroopan unionin latausverkkoon on panostettava 80 - 120 miljardia euroa vuoteen 2040 mennessä. Se on suuri rahasumma.Kuva: Euroopan unioni, Lähteet: Euroopan unioni, ACEA, VDA, Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja