5.8.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: Saksaan Mazdojen ajettavuutta kehittämään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun 1980-luvun lopulla kävi kutsu töihin Mazdan tutkimuskeskukseen Saksaan, tarjouksesta ei voinut kieltäytyä. Henkilöauton suunnittelussa ja testauksessa kaikkia asioita ei voida tehdä autonvalmistajien koeajoradoilla ja testikeskuksissa. Ajo-olosuhteisiin ja asiakkaiden autojen käyttötapoihin voi perehtyä vain ajamalla, havainnoimalla, testaamalla ja vertaamalla kilpailijoiden autoihin sekä tekemällä markkinatutkimuksia kullakin markkina-alueella.Eurooppa on eräs tärkeimmistä markkina-alueista ja täkäläiset autonkäyttäjät yksi vaativimmista asiakasryhmistä maailmassa. Ei siis ihme, että suurimmat japanilaiset autonvalmistajat alkoivat tutkia eurooppalaisten autonkäyttäjien vaatimuksia entistä tarkemmin perustamalla tutkimus- ja kehityskeskuksia (R&D, Research & Development) Eurooppaan 1980-luvun loppupuolella.Mazdalla reagoitiin asiaan muiden mukana vuonna 1988, kun Saksaan Oberurseliin Taunus-vuoriston juurelle lähelle Frankfurtia perustettiin MRE, lyhyesti Mazda Research Europe. Idean isänä ja keskuksen alkuvuosien johtajana toimi Seiji Tanaka, joka oli ottanut eurooppalaisen median, maahantuojien, piirimyyjien ja asiakkaiden mielipiteet tosissaan: hän ymmärsi hyvin, miten täkäläisten autonkäyttäjien arvostukset, ajo-olosuhteet, ajonopeudet ja kuormitus poikkesivat täysin Japanin ajo-olosuhteista.Tanakalla riitti meriittejä, sillä hän oli tiimeineen kehittänyt ensimmäisen etuvetoisen Mazda 626 (GC) -malliston, joka vuosina 1983–1987 nousi suureen suosioon Euroopassa, myös Suomessa ja Saksassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäätös kahdessa minuutissaTutkimuskeskukseen palkattiin heti eurooppalaisia työntekijöitä. Kommenttini maahantuojan tuotepäällikkönä Mazdan alustan ongelmista olivat jääneet pomojen mieleen. Niinpä toukokuussa 1988 Tanaka Suomessa vieraillessaan kutsui minut neljän vuoden komennukselle Saksaan vuosiksi 1989–1992.En voinut vastustaa tarjousta lähteä neljäksi vuodeksi Saksaan, vaikka kirosin sitä, että olin vain pari viikkoa aikaisemmin hankkinut kesämökin Sysmästä – varsin nuorena eli 36-vuotiaana, vastoin mökkiläisten yleistä keski-ikää ja rahoituksena pääosin pankkilaina sekä omat säästöt. Olin kuitenkin tuolloin sinkku ja vapaa lähtemään, joten lähtöpäätös syntyi parissa minuutissa. Onneksi Tanaka ei ymmärtänyt kun kirosin suomeksi!Sain valita työtehtäväni, mutta oleellisinta oli koeajajana toimiminen. Valitsin Product Planning -osaston, eli tuotteiden pitkäaikaissuunnittelun vuosiksi eteenpäin. Titteliksi tuli Assistant Manager, Product Planning.Muutossa mutkia matkassaEnnen EU-aikaa ulkomaille töihin siirtyminen ei ollut kovin yksinkertainen asia. Lähetin oleskelu- ja työlupahakemukset Saksaan toukokuun lopussa 1988; työt Saksassa alkaisivat 2.1.1989. Papereita vaadittiin reilun sentin paksuinen pino. Oberursel-kaupungin maistraatti tarvitsi kaikki koulutodistukset, myös kansakoulun! Onneksi äitini oli arkistoinut kaikki todistukset huolellisesti. Lisäksi tarvittiin rikosrekisteriote.Olin muuttanut jo tavarat Saksan-asuntoon, mutta oleskelu- ja työluvan sain vasta joulukuussa 1988, vain vähän ennen töiden aloittamista. Oleskelu- ja työlupa koski vain tiettyä firmaa: aluksi luvan sai vain kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan, sitten vuodeksi ja ennen pitkää jopa kahdeksi vuodeksi. Työluvassa oli kielletty elinkeinon harjoittaminen! Aika byrokraattista touhua.Hankin hyvän vuokra-asunnon Oberurselin keskustasta R&D-keskuksen assistentin Birgit Botschekin avustuksella. Muuttokuorman vein Suomesta korotetulla Mazda Europe -pakettiautolla lokakuun lopussa. Murphy iski heti alkumatkasta: rahtilaivan Travemünden satamaan piti lähteä illalla Helsingin Sompasaaresta. Laiva ei kuitenkaan liikahtanut mihinkään – seurauksena yöpyminen satamassa. Seuraavana päivänä päästiin vihdoin liikkeelle, mutta kesken matkan ilmoitettiin, että laiva tekee ylimääräisen välilastauksen Århusissa, Tanskassa. Totesin, että on pakko ajaa auto Århusissa laivasta pois, koska laiva olisi Travemündessa pahasti myöhässä. Ajamalla voisin ottaa aikataulua kiinni. Saapuminen Oberurseliin oli sovittu tiettynä aikana, jolloin hakisin avaimet vuokranantajalta, ja kuorman purkamisen jälkeen täytyisi ehtiä takaisin Travemündeen tiettyyn laivaan.Patalaiskalla pakullaTehtävää ei suinkaan helpottanut, että tuolloin pakettiautoissa ei vielä ollut tehokkaita turbomoottoreita. Mazda Europe E 2200:n voimanlähteenä oli vapaasti hengittävä 2,2-litrainen diesel, teholtaan 47 kW (64 hv) DIN/4 250 r/min. Vääntömomentti oli vaatimattomat 133 Nm/2 000 r/min.Niinpä paku ei ollut täyteen lastattuna mikään raketti. Matkaa hidasti vielä kunnon syysmyrsky vastatuulineen ja vesisateineen. Laivan Århusin pysähdyksen vuoksi ajomatka piteni merkittävästi: Travemündestä Oberurseliin matkaa on vain 585 kilometriä, mutta Århusista sitä kertyi 822 km. Korotettu Mazda vaati sivutuulessa paimentamista, ja kaasu pohjassa huippunopeus jäi noin yhdeksäänkymppiin. Autobahnin pitkässä Kasselin mäessä raskaasti lastattu auto hyytyi kolmosvaihteella. Kakkosella päästiin sentään mäki ylös kaasu pohjassa – neljänkympin vauhtia. Eikä tässä vielä kaikki: kun pääsin perille ja sain avaimen asuntoon, upouuden kerrostalon tuliterä Otis Europa 2000 -hissi oli rikki. Ei siis muuta kuin kantamaan muuttotavarat kolmanteen kerrokseen!Samainen hissi tuntui olevan aina epäkunnossa, kun ilmeni jotain isompaa kuskattavaa. Kun kävin hakemassa vaatekaappeja Ikeasta, tarkastin hissin toiminnan aamulla. Tullessani takaisin hissi ei taaskaan toiminut. Vaatekaappien osat täytyi purkaa pakkauksesta ja kuskata portaiden kautta. Mainittakoon vielä, että samainen hissi oli rikki myös silloin, kun muutin pois Oberurselista takaisin Suomeen vuoden 1992 lopussa. Siinä välissä ehti kuitenkin tapahtua kaikenlaista – näistä kokemuksista lisää juttusarjan seuraavissa osissa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous