19.10.2019 Liikenne Autoliitto ohjeistaa – muista nämä asiat renkaanvaihdon yhteydessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaanvaihdossa on hyvä muistaa muutama perusasia, vaikka renkaat vaihdattaisi ja säilöisi rengasliikkeessä, Autoliitto muistuttaa. Taas se aika vuodesta on käsillä, kun kesärenkaat on siirrettävä auton alta säilöön ja autoon asennettava pohjoismaiden talvisiin olosuhteisiin sopivat kumit. Ovatko kaikki renkaiden vaihtoon kuuluvat osa-alueet muistissa? Autoliiton ohjeissa kerrataan muutama helposti unohtuva kohta tästä puolivuosittaisesta rutiinista.Rengassarjan tasaisen kulumisen takaamiseksi renkaiden paikkaa tulisi vaihtaa akselittain pyörimissuuntaa muuttamatta. Vetävälle akselille asennetut renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät, joten tällä keinolla pienennetään akselien välisiä renkaiden kulumiseroja.Renakat on hyvä merkitä esimerkiksi rengastussilla tai teipinpalalla, jotta renkaiden paikat menevät oikein seuraavalla vaihtokerralla. Rengasliikkeessä tätä merkintää ei usein tehdä, jos asiakas ei muista sitä itse pyytää. Alle laitettaessa asiakkaan on myös syytä varmistaa, että haluaa edellistalven takarenkaat asennettavan eteen ja eturenkaat taakse.– Jos renkaiden paikkaa ei vaihda, kaksi rengasta kuluu vaihtokuntoon huomattavasti nopeammin. Taloudellisempaa ja turvallisempaakin olisi, jos renkaat kuluisivat samaan tahtiin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.Ulkopuoliseen säilöön jätettävistä vanteista on hyvä ottaa omat kuvat ja merkitä niille asennettu rengasmerkki ja -malli muistiin. Tällä voi varmistaa, että autoon on vaihdettu varmasti omat renkaat alle, sillä virheitä sattuu myös rengastyöntekijöille etenkin rengassesongin aiheuttamassa kireessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhat uusittava vaikka pintaa olisiMyös urasyvyys on hyvä ottaa itselleen ylös, jotta seuraavan ajokauden alussa muistaa ovatko renkaat vielä ajokuntoisia, vai pitääkö ne uusia ennen alle laittamista. Talvirenkaassa kulutuspintaa on lain mukaan oltava vähintään kolme millimetriä ja kesärenkaissa 1,6 mm.Kulutuspinta ei ole ainoa mittari renkaiden kunnolle. Käytännössä etenkin talvirenkaat tulee uusia yleensä renkaan vanhenemisen ja nastojen irtoamisen vuoksi.– Renkaan järkevä enimmäiskäyttöikä on kymmenen vuotta valmistusajankohdasta tai kuusi vuotta sen käyttöönotosta, riippuen siitä, kumpi tulee ensin vastaan, Vesalainen ohjeistaa.Jälkikiristys ja rengaspaineetNoin 150–200 kilometrin ajon jälkeen alle vaihdetuille renkaille on suoritettava jälkikiristys, jolla varmistetaan etteivät pyörät ole löystyneet mahdollisten hiekanmurujen tai muiden epäpuhtauksien murennuttua vanteen ja pyörännavan välissä. Myös rengaspaineet on syytä tarkistaa, riippumatta onko renkaat vaihdettu itse vai vaihdatettu ulkopuolisella.– Liian alhaiset paineet kuluttavat niin rengasta kuin polttoainettakin. Rengaspaineiden tarkastaminen on helppoa, eikä maksa mitään, joten se kannattaa ehdottomasti tehdä, Vesalainen kertoo.Autoliitto suosittelee käyttämään talvirenkaissa 0,2 baria auton ohjearvoja korkeampia rengaspaineita. Yksityiskohtaiset Autoliiton ohjeet rengaspaineiden tarkastamiseen huoltoasemalla allaolevalla videolla. Lähde ja video: Autoliitto Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue myös: Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla? Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä Moottorin suuri talvirengastesti: kesärengas on lumella vielä vaarallisempi kuin jäällä Moni ajaa renkaansa huomaamatta kehnoon kuntoon Renkaanvaihto lähestyy – rutiinihomma vai ammattilaisen paikka? Renkaanvaihto – näin se sujuu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”