10.9.2016 Liikenne Renkaanvaihto lähestyy – rutiinihomma vai ammattilaisen paikka? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksy starttaa rengassesongin. Turvalliseen renkaan vaihtamiseen kannattaa uhrata muutama ajatus myös mahdollisen rengasrikon varalta. Kun kesä on mennyt ja syksy saapuu, alkavat rengasliikkeiden ja -hotellien varauslistat täyttyä. Rengashotellien suosion kasvu johtuu ainakin osin siitä, että esimerkiksi kerrostaloasujilla ei ole sopivia säilytys- ja vaihtotiloja renkaille kotona. Nykyauton renkaanvaihto vaatii myös hivenen osaamista, varsinkin jos vannevaihtoehto ei ole perusmallin peltinen. Kaikkia tunkin kanssa taistelu ei yksinkertaisesti miellytä, vaikka ylipääsemättömän vaikeaksi renkaan vaihtoa ei voi missään tapauksessa väittää. Ei alumiinivanteisenkaan. Ammattilaisen puoleen kääntyminen kannattaa esimerkiksi silloin, jos ei ole käsitystä miten varmistaa, että renkaiden pyörimissuunta on oikea, miten alumiinivanteiden pultit kiristetään oikealle momentille, mistä tietää, ovatko pultit varmasti sopivat vanteille ja tarvitaanko alumiinivanteiden kanssa soviterenkaita. – Kun renkaanvaihdon antaa rengasliikkeen hoidettavaksi, voi olla varma että kaikki nuo seikat on huomioitu. Samalla renkaiden kunto tulee tarkastettua säännöllisesti, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renkaanvaihto voi yllättää Auton varustukseen on syytä tutustua myös mahdollisen rengasrikon varalta. Uuden auton uumenista ei läheskään aina löydy vararengasta. Tien päällä rengasrikko ei katso aikaa, paikkaa tai automallia. – Jos rengas puhkeaa, kuljettajan on osattava toimia. Vähintään on tiedettävä, onko autossa vararengas, paikkaussarja vai runflat-renkaat, Tuominen muistuttaa. Vararengas vai paikkaussarja? Takavuosina autossa kuin autossa oli vararengas. Vaikka se muistutti lähinnä kapeaa moponrengasta, se oli autossa aina mukana ja vaihtotaitoisen matka jatkui. Nykyisin varapyörän tilalla takakontin lokerossa on paikkaussarja, jonka paineilmapullolla voi tukkia reiän ja täyttää renkaan hetkeksi ajokuntoon. – Se toimii pienissä vauroissa, mutta on kuitenkin valitettavasti yhtään pahemmissa rengasrikoissa hyödytön, Tuominen sanoo. Jos autossa on vararenkaalle paikka, käytännöllinen vinkki on laittaa yksi talvirenkaista kesäksi vararenkaaksi ja talvella toisin päin. Vaihtoehtoisesti rengasliikkeestä voi tiedustella edullista perusrengasta vararenkaaksi. Oli vararengas mikä tahansa, sillä tulee ajaa vain lähimmälle korjaamolle. – Hajonnut rengas on korjattava ammattitaitoisesti tai korvattava saman sarjan renkaalla niin pian kuin mahdollista. Monessa uudessa autossa yksi renkaan pulteista on niin sanottu lukkopultti, joka ei aukea tavallisella rengasavaimella. Kuljettajan on tiedettävä, missä lukkopultin ajoneuvokohtainen avain sijaitsee. – Muuten rengasta ei saa vaihdettua. Koska Suomessa vannevarkaudet kuitenkin ovat melko harvinaisia, voi myös harkita lukkopultin korvaamista tavallisella pultilla. Käy läpi varusteet Renkaanvaihdon yhteydessä on hyvä aika käydä auton varusteet rutiininomaisesti läpi. Vararenkaan ilmanpaine on hyvä tarkastaa ja katsoa samalla, löytyykö autosta tunkki ja rengasavain. Autoon voi pakata pienen pressun, työhanskat ja hyvän taskulampun. Varustautumalla renkaanvaihto muuttuu siedettävämmäksi huomoissakin olosuhteissa. Niin auton oma tunkki kuin rengasvainkin on kuitenkin tarkoitettu vain hätätilanteisiin, ei vuotuiseen renkaanvaihtoon. – Auton oma tunkki on heppoinen kapine, joten aina rengasta vaihtaessa olisi hyvä varmistaa tuilla tai pukeilla, ettei auto pääse putoamaan, Tuominen sanoo. Yhä useammassa nykyautossa ei kuitenkaan ole edes paikkaa vararenkaalle. Tällöin avun tarjoavat erilaiset rengaspalvelut, joita Suomessa tarjoavat eri rengasliikkeet, automerkit ja Autoliitto. Tien päällä liikuva rengaspalvelu on helppo tapa päästä jatkamaan matkaa, mutta syrjäseuduilla apua voi joutua odottamaan. Sitä varten autossa kannattaa pitää aina mukana puhdasta vettä sekä pientä, pilaantumatonta naposteltavaa. – Rengaspalvelun numero on hyvä laittaa autoon näkyville, jotta myös autoa lainaavat henkilöt tarvittaessa löytävät sen, Tuominen vinkkaa. Lähde: Rengaskierrätys Oy Kuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku