4.7.2016

Autovalmistajien Brexit-uhkakuvat tarkentumassa

Mini Brexit

Vaikka mitään ei ole sovittu, ovat analyytikot ja autovalmistajat saaneet paremmin kartoitettua Britannian EU-eroon liittyvät mahdolliset uhkakuvat. Jos unioni kestää, edessä on vaikeita muttei mahdottomia aikoja.

Autoalan analyytikot ovat tarkentaneet Britannian EU-eroon liittyviä uhkakuviaan. Tuttuun tapaan monen asian todellinen kohtalo riippuu eron yksityiskohdista ja siitä, pysyykö Britannia Euroopan talousalueessa kaikesta huolimatta. Nyt kuitenkin ymmärretään paremmin huonoimpiin vaihtoehtoihin liittyvät ketjureaktiot. Valmistajat tekevät nyt pikavauhtia suunnitelmia jokaisen ratkaisun varalta.

– Emme olleet varautuneet Brexitiin. Ei kukaan ollut. Odotimme EU:hun jäämisen voittavan niukasti. Jopa vedonlyöjät sanoivat niin, ja he eivät ole koskaan väärässä, kommentoi Tony Walker, Toyotan Britannian autonvalmistuksen hallintojohtaja.

Evercore ISI:n analyytikko Arndt Ellinghorst kommentoi, että autovalmistajien kannalta Britannian ajoitus on sangen huono. Valmistajat ovat viime vuosina kamppailleet Yhdysvaltain myynnin, tiukentuvien säännösten ja epävarman liikkuvuuskehityksen kanssa. Nyt Euroopan toiseksi suurin myynti- ja valmistusalue on irtautumassa unionista, joka ostaa eniten Britanniassa valmistettuja ajoneuvoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford ja Vauxhall ensimmäisiä kärsijöitä

Fordin ja General Motorsin Vauxhall-osaston kannalta Brexit tulee huonoon aikaan sikäli, että merkit yrittävät parantaa kannattavuuttaan markkina-alueella. Fordin tuloskunnon osalta Britannia on avainalue, mutta Vauxhall on hiukan paremmissa asemissa kiitos kahden autotehtaansa.

– [Britannian] alueen myyntiennusteesta lähtee iso pala, joten todennäköisimmin maan myydyimmät automerkit [Ford ja Vauxhall] kärsivät eniten, kommentoi IHS Automotiven pääanalyytikko Ian Fletcher.

Mikäli autovalmistusta siirtyy pois Britanniasta, suurimmassa sulkuvaarassa on kuitenkin General Motorsin Ellesmere Portin tehdas, jossa valmistetaan Vauxhall/Opel Astraa. Hyvien työehtosopimusten ja uuden automallin vastapainoksi tehtaan käyttämien osien paikallisuusaste on vain 25 prosenttia.

Maan suurimmat maahantuojat Ford ja Volkswagen-ryhmä ovat vaarassa kärsiä eniten punnan laskeneesta kurssista. Vaarassa on myös PSA-ryhmä. Jeniä vastaan heikentynyt punta asettaa myös japanilaiset autovalmistajat riskiryhmään.

Tullivapautta tavoitellen, mutta tariffit eivät olisi maailmanloppu

Autovalmistajat ajavatkin nyt sopua, jossa Britannian ja EU:n välillä säilyisivät yhteisen talousalueen edut. Pelkona on, että eron puolesta äänestäneet eivät halua yhteisen talousalueen säilyttämistä.

Investointipankki JP Morgan arvioi, että japanilaisten autovalmistajien liikevoitto putoaa 15 prosenttia jenin voimistuttua eurooppalaisia valuuttoja vasten. Automerkeistä pankin mukaan eniten kärsivät Mitsubishi ja Mazda, Toyotan seuratessa perässä. Evercore ISI puolestaan arvelee, että saksalaiset, ranskalaiset ja amerikkalaiset autovalmistajat kärsivät 9 prosentin liikevoiton laskusta, alihankkijoiden kärsiessä 3 prosenttia.

Euroopan autovalmistajien liiton ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaert huomauttaa, että Euroopasta on nopeasti tullut kannattavimman markkina-alueen sijasta vähiten kannattava. Muutos on vienyt alle 10 vuotta. Taustalla ovat alati kiristyvät ajoneuvosäädökset.

Cardiff Business Schoolin autoteollisuuden emeritusprofessori Garel Rhys arvelee, että Britanniassa toimivat autovalmistajat kestävät 10 prosentin vientitullin EU:n kanssa. Toistaiseksi yksikään autovalmistaja ei ole perunut Britanniaan suunnittelemiaan investointeja.
– Olemme Länsi-Euroopan tuotteliain maa, tuplasti niin tuotteliaita kuin ranskalaiset ja italialaiset, ja jopa saksalaisten edellä.

Lähde: Automotive News Kuva: Mini

Luetuimmat