21.5.2020 Ajoneuvot Boschin S-Mersussa lanseerattu keksintö 25 vuotta – tuhansia säästettyjä ihmishenkiä ja satojen miljoonien myynti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Boschin ja Daimler-Benzin yhdessä kehittämä ESP-ajonvakautusjärjestelmä on saavuttanut 25 vuodessa kunnioitettavia lukuja. 15 000 säästettyä ihmishenkeä, puoli miljoonaa estettyä onnettomuutta ja 250 miljoonaa valmistettua laitetta. Bosch ja Daimler-Benz lanseerasivat S-luokan autoissa edistyksellisen ESP-ajonvakautusjärjestelmän vuonna 1995. Boschin onnettomuustutkijoiden mukaan ESP:n ansiosta jo EU:n alueella on säästynyt noin 15 000 ihmishenkeä, ja onnettomuuksia henkilövahinkoineen on vältetty kaikkiaan noin puoli miljoonaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteiseen ongelmaan yhteinen ratkaisuBosch ja Daimler-Benz pohtivat elektroniikkavalmistajan mukaan jo 1980-luvulla miten ajoneuvot saataisiin vakaammiksi. Yhteistyöhön valmistajat ryhtyivät vuonna 1992, ja kolmen vuoden yhteistyön tuloksena syntyi ESP:n ensimmäinen versio. ESP:stä tuli vuonna 1997 Mercedes-Benzin vakiovaruste, ja myöhemmin useat muut autonvalmistajat tekivät saman ratkaisun.Lainsäätäjät ymmärsivät ajonvakautusjärjestelmän hyödyllisyyden, ja siitä tehtiin pakollinen varuste autoihin eri puolilla maailmaa. EU:ssa järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittan, ja pakolliseksi kaikkiin uusina rekisteröityihin henkilö- ja kuorma-autoihin se tuli vuonna 2014.ESP ei ole ainoastaan autojen erikoisuus, vaan Bosch kertoo tarjoavansa eräänlaista ESP-järjestelmää, MSC-järjestelmäksi lanseerattua ajonvakautusjärjestelmää myös moottoripyöriin.ESP-ajonvakautusjärjestelmä on yhdessä turvavöiden ja turvatyynyn kanssa yhden tärkeimmistä ajoneuvon turvallisuusvarusteista.– Elektronisen ajonvakautusjärjestelmän kehitys oli tärkeä etappi matkalla kohti tiekuolemien nollavisiota, Boschin hallituksen jäsen Harald Kroeger toteaa.Jatkuvaa kehitystäTänä vuonna 25-vuotta täyttävä innovaatio ei ole vanhentunut, sillä Bosch kertoo jatkuvasti parantaneensa ajonvakautusjärjestelmää, joita on valmistettu tähän päivään mennessä 250 miljoonaa kappaletta.Maailmanlaajuisesti 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ESP:llä, joka jatkaa yhä yleistymistään, sillä vuonna 2017 vastaava luku oli 64 prosenttia. Järjestelmä ja sen periaate ovat samat, mutta kirjaimet voivat vaihtua: ESC, DSC, VSC, PSM ja moni muu aakkossoppa viittavat samankaltaiseen ajonvakautusjärjestelmään.Ajoneuvo voi suistua helposti etenkin märällä ja liukkaalla tiellä äkkinäisen väistön seurauksena. Elektroniset ajonvakautusjärjestelmät tukevat kuljettajaa etenkin tällaisissa tilanteissa, Boschin mukaan näillä voidaan estää jopa kahdeksan kymmenestä tieltä suistumisesta.Ajonvakautusjärjestelmä hallitsee autoa ABS-jarrujen ja TCS:n, eli luistoneston välityksellä. Lisäksi se seuraa ajoneuvon liirtoliikkeitä ja reagoi niihin.Toiminnassaan ajonvakautusjärjestelmä hyödyntää ajoneuvon dataa, ja seuraa kulkeeko auto siihen suuntaan mihin sitä ohjataan. Jos ei, ESP puuttuu peliin. Erilaisten tunnistimien avulla ohjauskulmaa verrataan ajoneuvon liikerataan 25 kertaa sekunnissa.Lähde ja kuvat: Bosch Lue lisää: Ajonvakautus korjaa virheitä – liikenneturvallisuusvaikutus tarkempaan arviointiin Miten eri nelivedot toimivat? Onko ajonvakautuksissa eroa? Pääseekö tila-autolla luisussa? Boschilla uskotaan: vedystä voisi olla myös polttomoottoreihin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija