30.3.2023

Chevrolet lopettaa nykypolven Camaron tuotannon 9 kuukauden kuluttua – tulevaisuus selvä mutta avoin

Kuudennen sukupolven muskeliauto ajaa taivaanrantaan nykyisen mallivuoden päätteeksi, siitä merkkinä Collector's Edition. Chevrolet on kuitenkin luvannut Camarolle jatkoa. Älä kysy, millaista.

Muskeliautojen kolmen kärkeen ja perinteisessä muodossaan ainoisiin nykypäivään asti selviytyjiin kuuluu Chevrolet Camaro. Vähemmän järkeä, mutta sitäkin enemmän tunnetta painottavan autoluokan edustajana väistyvän polven Camaro on ollut auto paikallaan.

Kuudes polvi esiteltiin vuonna 2015, melko pian vastaavan kuudennen sukupolven Ford Mustangin jälkeen. Kahdeksan vuoden jälkeen Camaro seuraa Mustangia myös valmistusuran toisessa päässä, sillä viimeiset kuutospolven Camarot tupsahtavat Michiganin Lansing Grand Riverin tuotantolinjalta tammikuussa 2024. Sitä ennen on vuorossa vielä ainakin yksi Camaro-spesiaali, Collector's Edition.

Tiiserikuva Collector's Edition ZL1:stä.

Nimestäkin päätellen Collector's Edition tullaan tarkoittamaan varmasti etupäässä tosifanien herkuksi. He tulevat arvostamaan sitä, että Chevrolet lupaa Collector's Editioniin viittauksia 60-luvulle, ensimmäiseen Camaro-sukupolveen. Tiiserikuvissa esiintyy myös pantterihahmo, ja Pantherhan oli alkuperäisen Camaro-projektin koodinimi.

Camaro ei siis ilmeisesti lähde voimalla, vaan tyylillä, joskin RS- ja SS-malliversioiden ohella Collector's Editionia tullaan tarjoamaan myös suorituskykyisenä ZL1:nä.

Huolissaan Camaro-fanit ovat kuitenkin mallinimen tulevaisuudesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei välttämättä syytä huoleen

Tiedotteessaan kuutospolven Camaron väistymisestä Chevrolet alleviivaa, että mallinimi tulee saamaan jatkoa.

Kolmen suuren muskeliauton rintamalla onkin viime aikoina tapahtunut. Ennen Camaro-uutisia Ford esitteli viime vuoden puolella hyvin perinteisellä reseptillä seitsemännen polven Mustangin eli Musse sai jatko-osansa. Dodge on puolestaan lakkauttamassa 15 vuotta tuotannossa olleen Challengerin ilman suoraa seuraajaa, mutta ei ilman kirjaimellisesti yliampuvaa loppuhuipennusta.

Camaron tulevaisuudesta tiedämme todellakin varmasti vain sen, että se tavalla tai toisella jatkuu. Camarosta saatetaan tehdä tulevaisuudessa sateenvarjobrändi, jonka alle sijoitettaisiin varmasti ainakin sporttinen sähköcrossover.

Elätellään nyt vielä sitäkin toivetta, että seitsemännen polven Camaro olisi ihan perinteinen pony car/muskeliauto. Chevrolethan vastikään yhdisti ensimmäistä kertaa tunnukset "SS" ja "EV" sähkökatumaasturi Blazer EV:ssä, joten ehkä Camaro "Mach-E" jaksaa vielä yhden sukupolven yli odottaa.

Chevrolet Blazer EV SS yhdistää perinnerikkaan suorituskykytunnuksen ensi kertaa sähköautoon.

Tapahtumarikas sukupolvi

Kuudennen polven Camaro on nähnyt jos jonkinlaista jatkokehitelmää, paitsi tehtaan puolelta, myös muilta tahoilta. Moottorivaihtoehtoina on ollut kaikkea 2-litraisen nelisylinterisen ja 6,2-litraisen V8:n väliltä, huipulla mallinimen historian nopein malli, 650 hevosvoiman ZL1 1LE.

Huippuvuosien yli 70 000 yksilön vuosimyyntitahdista on kuitenkin viime aikoina pudottu reippaasti, ja esimerkiksi viime vuonna maailmalle lähti enää alle 25 000 Camaroa. Seuraajalle on siis varmasti jo tarvetta, toivottavasti mahdollisimman hyvällä pelisilmällä.

Lähteet: Chevrolet, Car and Driver Kuvat: Chevrolet Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat