30.3.2023 Ajoneuvot Chevrolet lopettaa nykypolven Camaron tuotannon 9 kuukauden kuluttua – tulevaisuus selvä mutta avoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuudennen sukupolven muskeliauto ajaa taivaanrantaan nykyisen mallivuoden päätteeksi, siitä merkkinä Collector's Edition. Chevrolet on kuitenkin luvannut Camarolle jatkoa. Älä kysy, millaista. Muskeliautojen kolmen kärkeen ja perinteisessä muodossaan ainoisiin nykypäivään asti selviytyjiin kuuluu Chevrolet Camaro. Vähemmän järkeä, mutta sitäkin enemmän tunnetta painottavan autoluokan edustajana väistyvän polven Camaro on ollut auto paikallaan.Kuudes polvi esiteltiin vuonna 2015, melko pian vastaavan kuudennen sukupolven Ford Mustangin jälkeen. Kahdeksan vuoden jälkeen Camaro seuraa Mustangia myös valmistusuran toisessa päässä, sillä viimeiset kuutospolven Camarot tupsahtavat Michiganin Lansing Grand Riverin tuotantolinjalta tammikuussa 2024. Sitä ennen on vuorossa vielä ainakin yksi Camaro-spesiaali, Collector's Edition.Tiiserikuva Collector's Edition ZL1:stä.Nimestäkin päätellen Collector's Edition tullaan tarkoittamaan varmasti etupäässä tosifanien herkuksi. He tulevat arvostamaan sitä, että Chevrolet lupaa Collector's Editioniin viittauksia 60-luvulle, ensimmäiseen Camaro-sukupolveen. Tiiserikuvissa esiintyy myös pantterihahmo, ja Pantherhan oli alkuperäisen Camaro-projektin koodinimi.Camaro ei siis ilmeisesti lähde voimalla, vaan tyylillä, joskin RS- ja SS-malliversioiden ohella Collector's Editionia tullaan tarjoamaan myös suorituskykyisenä ZL1:nä.Huolissaan Camaro-fanit ovat kuitenkin mallinimen tulevaisuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi välttämättä syytä huoleenTiedotteessaan kuutospolven Camaron väistymisestä Chevrolet alleviivaa, että mallinimi tulee saamaan jatkoa.Kolmen suuren muskeliauton rintamalla onkin viime aikoina tapahtunut. Ennen Camaro-uutisia Ford esitteli viime vuoden puolella hyvin perinteisellä reseptillä seitsemännen polven Mustangin eli Musse sai jatko-osansa. Dodge on puolestaan lakkauttamassa 15 vuotta tuotannossa olleen Challengerin ilman suoraa seuraajaa, mutta ei ilman kirjaimellisesti yliampuvaa loppuhuipennusta.Camaron tulevaisuudesta tiedämme todellakin varmasti vain sen, että se tavalla tai toisella jatkuu. Camarosta saatetaan tehdä tulevaisuudessa sateenvarjobrändi, jonka alle sijoitettaisiin varmasti ainakin sporttinen sähköcrossover.Elätellään nyt vielä sitäkin toivetta, että seitsemännen polven Camaro olisi ihan perinteinen pony car/muskeliauto. Chevrolethan vastikään yhdisti ensimmäistä kertaa tunnukset "SS" ja "EV" sähkökatumaasturi Blazer EV:ssä, joten ehkä Camaro "Mach-E" jaksaa vielä yhden sukupolven yli odottaa.Chevrolet Blazer EV SS yhdistää perinnerikkaan suorituskykytunnuksen ensi kertaa sähköautoon.Tapahtumarikas sukupolviKuudennen polven Camaro on nähnyt jos jonkinlaista jatkokehitelmää, paitsi tehtaan puolelta, myös muilta tahoilta. Moottorivaihtoehtoina on ollut kaikkea 2-litraisen nelisylinterisen ja 6,2-litraisen V8:n väliltä, huipulla mallinimen historian nopein malli, 650 hevosvoiman ZL1 1LE.Huippuvuosien yli 70 000 yksilön vuosimyyntitahdista on kuitenkin viime aikoina pudottu reippaasti, ja esimerkiksi viime vuonna maailmalle lähti enää alle 25 000 Camaroa. Seuraajalle on siis varmasti jo tarvetta, toivottavasti mahdollisimman hyvällä pelisilmällä.Lähteet: Chevrolet, Car and Driver Kuvat: Chevrolet Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”