15.5.2023

Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin

Kuusisylinterinen moottori, etuveto ja kaasunestejousitus takana olivat yhdistelmä, jolla Citroën Traction Avant -sarjan lippulaiva erottui kilpailijoista.

15 Six oli Traction Avant -sarjan kuusisylinterinen, vuonna 1938 esitelty lippulaiva, ja vuosien mittaan mallimerkintä sai peräänsä vielä kirjaimen osoittamaan tarkemmin mistä malliversiosta on kyse. 2867-kuutioisen moottorin huipputehoksi ilmoitettiin 77 hevosvoimaa. Moottori oli saatu aikaan jatkamalla 11B-moottoria kahdella sylinterillä.Autoa kutsuttiin maanteiden kuningattareksi, perusteina mm. rivikuutosen värinätön käynti ja hyvä suorituskyky. Myös ulkomuoto oli omana aikakautenaan virtaviivainen. Korimallivaihtoehtoina olivat berline, limousine ja familiale. Niiden lisäksi valmistettiin viisi kappaletta cabriolet-malleja.

Sodan aikana tuotantoon tuli katkos, mutta valmistus jatkui vuonna 1946. Seuraavana vuonna moottori vaihdettiin pyörimään myötäpäivään, kuten Citroënin kaikki muutkin moottorit tekivät. Uusi malli sai mallitunnuksen perään D-kirjaimen (droite-oikea), kun taas vanhempi malli nimettiin jälkikäteen G-lisäkirjaimella (gauche-vasen).

Vuodeksi 1952 malli sai uuden sisustan, suuntavilkut, suuremman tavaratilan ja ulkoisena erona oli myös tuulilasinpyyhkijöiden siirto lasin alareunaan. Kaksi vuotta myöhemmin taka-akselille tuli kaasunestejousitus ja mallimerkintää tarkennettiin H-kirjaimella (hydropneumatique). Mallin valmistus päättyi vuonna 1956.

Viimeisintä vuosien 1954 ja 1955 mallia valmistettiin vain 3000 kappaletta, ja sitä voidaan pitää 1955 esitellyn DS19-mallin koepenkkinä. Suomeen tuotiin uutena vain kaksi yksilöä.

Kuvan auto on viimeisintä H-mallia (vm. 1955), se saapui Suomeen 22.5.1955 ja uutena se myytiin Kotkaan. Tämä yksilö on entisöimätön ja säilynyt rekisteritunnusta myöten alkuperäisenä. Nykyisin auto on helsinkiläisomistuksessa. Auton hinta uutena oli 969 000 markkaa, kun tavallisen traction avantin sai 652 000 markalla.

Kaikkiaan Traction Avant -malliston autoja valmistettiin vuosina 1934-1957 759 000 kappaletta.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat