31.3.2017 Ajoneuvot Cupra ja Kankkunen jääradalla – Seat 4Driven ABC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuusamolaisella jääradalla on kiire ei minnekään. Ohjauspyörällä osoitetaan menosuunta ja kaasupolkimella säädetään luisukulmaa. Helpoltahan se kuulostaa, mutta kestää silti hetki tottua nelivedon ja sporttiasentoon kytketyn ajonvakautuksen yhteispeliin, joka tosin toimii hienosti. Kunhan vain omat ajatukset on saatu kalibroitua, luvassa on kierroskaupalla hupia.Muuan urheilusankaria mukaillen talvi on talviajamisen parasta aikaa, joten ei ole yllätys, että muutamaan talvikuukauteen on pakattu koko joukko erilaisia ajokouluja. Volkswagen-ryhmän merkit suosivat Kuusamoa, jossa merkki tekee tiivistä yhteistyötä Juha Kankkusen oman Driving Academyn kanssa. Kokemukset vaihtelevat kaluston kykyjen esittelystä hauskanpitoon ja suoranaiseen ajo-opetukseen. Lisäksi jokaisella merkillä on omat asiakaskuntansa omine toiveineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyA niin kuin Atecaetenee lumisilla syrjäteillä varmasti kiitos nelivedon. Tänään päivän epistolana onkin Seat ja sen 4Drive-neliveto, johon tutustutaan aluksi Atecalla toteutettavan seutulenkin voimin. Viime vuonna saapunut katumaasturi kamppaili tiensä finaaliin Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä eikä syyttä. Suomessa myytävistä Atecoista vajaa 40% varustetaan nelivedolla ja osuus varmasti kasvanee yleisen nelivetobuumin jatkuessa.Nelivetomalleissa ajoprofiileja täydennetään vielä maasto- ja lumiajoon tarkoitetuilla vaihtoehdoilla, vaikka kulku sujuu mallikkasti perusasennollakin. Malliston huipulta löytyvä 2,0-litraisen TDI:n, nelivedon ja DSG-automaatin yhdistelmä tekee ajamisesta vaivatonta, vaikka valtaviin oivalluksiin ajettavuudesta ei lyhyt siirtymätaival riitäkään. B niin kuin Barcelonassaviimeksi kohdattu Seat Leon ST Cupra 300 4Drive, joka on nyt löytänyt tiensä Kuusamon kylmyyteen. Sporttihenkinen kulttiklassikko on ensimmäistä kertaa saatavilla myös nelivetoisena, sillä Leonin ST-farkun Cupra-version voi halutessaan varustaa nelivedon ja DSG-kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmällä. Kuivalla luvassa on 4,9 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h, kiitos 2,0-litraisen TSI-bensaturbon 300 hevosvoiman.Tänään ei kuitenkaan ajeta kuivalla, sillä jääradat on aurattu kuusamolaiselle järvelle, jonka jään paksuudeksi arvioidaan 70–90 senttimetriä. Suosittu talvirengasmerkki repii nastoilla pitoa sieltä mistä löytää, mutta käytännössä ajourat kiillottuvat armotta, kunnes joku muotoilee penkkoja uudelleen, levittäen lunta ajoväylälle. Neliveto on olosuhteissa ehdoton valinta, vaikka välillä järjestelmä käyttytyykin aliohjaavasti.Muutaman tunnustelevan kierroksen jälkeen yhteinen sävel auton kanssa löytyy ja kellon puuttuessa ajosuoritus mitataan lähinnä virneen leveydellä. Huomioimisen arvoista on miten hyvin Sport-asentoon kytketty ajonvakautus on tilanteen tasalla, karsien turhia liikkeitä, mutta antaen silti liekaa luisteluun. Tärkeintä on käyttää ohjauspyörää oikein, jotta järjestelmä ymmärtää mihin ollaan menossa ja että tilanne on luistosta huolimatta hallinnassa.Keliolosuhteista riippuen ESC Sport saattaa olla myös nopein tapa ajaa, sillä ajonvakautus voi ohjailla autoa yksittäisiä renkaita jarruttamalla. Toisissa keleissä järjestelmä on asiansa osaavan kuljettajan tiellä. Kuljettajia vaihdettaessa varikoilla putsataan usein myös autojen sivulasit, kertoen yleisestä ajosuunnasta.Suomalaisille tieto Leon ST Cupran nelivedosta on ollut tervetullut, sillä ennakkoon ostetuista 60 autosta vain 5 on ollut etuvetoja. Erinomaisen tasauspyörästön lukon takia etuveto soveltuukin paremmin asvaltilla nautiskeleville, mutta nelivedon asema on toteuttaa ympärivuotisen käyttöauton roolia. C niin kuin Cuprasiirtyy leppoisasti sivuluisusta toiseen Juha Kankkusen käsissä. Rallimestari toteaa rauhallisesti, että siviiliautojen kehitys on ollut huimaa jopa verrattuna aktiiviuran kilpureihin. Tavallisessa perheautossa onkin parhaimmillaan absurdi määrä suorituskykyä. – Tällä olis aikoinaan pärjännyt hienosti, ihan tämmösenäänkin, Kankkunen toteaa Leonin kurvatessa varikolle parin sivuttain edetyn kierroksen jälkeen.Päivän toisena ajomestarina on Seatin tehdaskuskina ajava Jordi Gené. Rata-autotaustaiselle espanjalaiselle jäällä ajaminen on uutta, etenemisen ollessa hiukan Kankkusta kulmikkaampaa. Vauhtia piisasi silti, vaativasta yleisöstä huolimatta.Kankkusella edessä on hiljalleen siirtyminen kesämoodiin, sillä Driving Academyn talviajokausi alkaa olla paketissa. Luvassa on ralliaiheista konsultointia eri tahoille sekä ensi talvikauteen varautumista.– Varauksia tulee oikeastaan heti kun kausi loppuu, kaikki haluavat lukita samat päivät ensi vuodellekin ja kaikilla on omat erikoistoiveensa, nelinkertainen rallimestari hymähtää tyytyväisenä.Pääsiäisen hiljalleen lähestyessä on aika heittää jäähyväiset talvikaudelle ja keskittyä kesän odotteluun. Mutta talvi tulee joka vuosi, joten viimeistään silloin palataan Lappiin nelivetojen ja jääratojen pariin.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen