28.9.2016 Ajoneuvot Dieselgaten toinen vuosi: paljonko pitäisi sakottaa, ovet käyvät Audilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden täyttänyt Dieselgate on siirtymässä uuteen vaiheeseen: ketkä tiesivät ja paljonko pitäisi sakottaa? Vast'ikään vuoden täyttänyt Dieselgate-skandaali vaihtaa uudelle vaihteelle toisen vuotensa kunniaksi. Euroopassa päästöhuijausdieseleistä on korjattu alle 10 prosenttia, Yhdysvaltain oikeusministeriö pohdiskelee Volkswagenille annettavien sakkojen suuruutta, ja syyllisten etsintä on johtanut ovien paukkumista Audilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuroopalaisista dieseleistä korjattu alle 10%Euroopassa dieselgate koskettaa noin 8,5 miljoonaa EA 189 -moottorilla varustettua Volkswagen-ryhmän dieseliä. Tähän mennessä yhtiö on saanut korjattua niistä alle 10 prosenttia, vaikka Saksan ajoneuvovirasto KBA on hyväksynyt tyyppikorjaukset jo yli 5,1 miljoonan auton korjauksiin.Volkswagen pyrkii saamaan tyyppihyväksynnät kaikkien mallien korjauksille marraskuun aikana. Aiemmin konserni kertoi, että suurin osa 8,5 miljoonasta autosta saadaan korjattua vielä tämän vuoden aikana, mutta osa joutuisi odottamaan vuoteen 2017.Yhdysvaltain oikeusministeriö: paljonko tästä pitäisi rangaista?Yhdysvaltain oikeusministeriössä puolestaan pähkäillään paljonko päästöhuijausskandaalin sakoksi pitäisi oikein asettaa ilman, että Volkswagenin kilpailukyky vaarantuu. Konsernin aiemmin neuvottelema sopu 2,0-litraisten dieseliden osalta maksoi yhteensä 14,7 miljardia euroa, minkä lisäksi Volkswagenia odottaa potentiaalinen 8,2 miljardin euron oikeusjuttu Saksassa sijoittajiensa kesken.Tällä hetkellä Volkswagen-ryhmällä on nettolikviditeettia 28,8 miljardia euroa ja rahoitusjohtaja Frank Witterin mukaan konserni on halukas pitämään käyttökassansa noin 20 miljardin euron tuntumassa yhtiön toiminnan takaamiseksi. Luokitusyhtiö Standard & Poor's on antanut Volkswagenille luottoluokituksen BBB-plus, kolme astetta roskalainan yläpuolella. Mikäli sovittelukustannukset ylittävät 40 miljardia euroa tai oikeudenkäyntikulut osoittautuvat huikaiseviksi, edessä saattaa olla luottoluokituksen alentaminen.Yhdysvaltain oikeusministeriö ottaa rangaistusta laskiessaan huomioon sen, että rangaistuksen ei pitäisi aiheuttaa merkittäviä oheisseuraamuksia, kuten vaarantaa Volkswagenin toimintaa tai painostaa yhtiötä irtisanomisiin. Tämä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita rangaistuksen pienentämistä, vaan sitä saatetaan porrastaa tai muuttaa asteittaiseksi. Oikeusministeriö saattaa ottaa myös huomioon muut dieselgatesta aiheutuvat korvaukset Yhdysvalloissa ja muualla. Vertauskohtaa oikeusministeriö hakee Volkswagenin tapaukselle esimerkiksi BP:n Deepwater Horizon -öljyvuodon sovinnosta, jossa öljy-yhtiö joutui maksamaan kaikkiaan noin 25 miljardia dollaria.Volkswagen ja Yhdysvaltain viranomaiset pyrkivät saamaan sovinnon aikaiseksi tammikuuhun mennessä, ennen kuin vaalien jälkeiset uudet nimitykset korvaavat nykyisen virkamiehistön.Ovet käyvät jälleen AudillaDieselgaten syyttävät sormet ovat jälleen osoittaneet Audin suuntaan ja samalla käyvät jälleen ovet. Tällä kertaa lähtövuorossa oli Audin tuotekehityspäällikkö Stefan Knirsch, joka ylennettiin tehtävään noin vuosi sitten hänen edeltäjänsä, Ulrich Hackenbergin, poistuessa talosta dieselskandaalin ensimmäisessä aallossa. Aiemmin Knirsch vastasi Audin moottorikehityksestä.Saksalaismedian mukaan Knirsch olisi kertonut valan sitomana, että hän ei ole tiennyt 3,0-litraisten dieselmoottoreiden päästöhuijausmekanismista. Audin hallintoneuvosto on kuitenkin tullut toiseen tulokseen osana yhtiön sisäistä tutkintaa, vaikka suoranaista syytä Knirschin lähdölle ei kerrottu. Knirschin myötä Audi menetti neljännen tuotekehitysjohtajansa neljän vuoden sisällä.Audin asema dieselskandaalissa ja Volkswagen-ryhmässä on kuitenkin haastava, sillä aktiivisen, koko VW-ryhmää hyödyttävän tuotekehitystyön lisäksi edustusmerkki tuo konserniin suurimmat voitot. Audin vaikutusta onkin kuvailtu koko Volkswagen-ryhmää vakauttavaksi. Samalla on kuitenkin tullut selväksi, että päästöhuijauksessa käytetty moottorinhallintaohjelmisto on lähtöisin Audilta, joka pyrki hallitsemaan dieseleiden tyhjäkäyntiääntä. Yhdysvaltalaisviranomaiset ovat kohdistaneet huomionsa myös Audiin, joka on kehittänyt skandaaliin USA:ssa liittyvän 3,0-litraisen dieselmoottorin.Saksalaislehdet ovat viime aikoina kirjoittaneet useasti, että myös Audin pääjohtaja Rupert Stadler on tiennyt päästöhuijausjärjestelmistä vuodesta 2010 saakka. Toistaiseksi tutkinta ei ole kuitenkaan paljastanut Stadlerin osalta epäselvyyksiä.Lähde: Automotive News Kuva: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Saksalaislehti: Volkswagenin silloinen pääjohtaja mukana dieselskandaalin salailussa Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat Euroopan komissio: Volkswagen rikkoi kuluttajalakeja 20 maassa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen