28.9.2016 Ajoneuvot Dieselgaten toinen vuosi: paljonko pitäisi sakottaa, ovet käyvät Audilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden täyttänyt Dieselgate on siirtymässä uuteen vaiheeseen: ketkä tiesivät ja paljonko pitäisi sakottaa? Vast'ikään vuoden täyttänyt Dieselgate-skandaali vaihtaa uudelle vaihteelle toisen vuotensa kunniaksi. Euroopassa päästöhuijausdieseleistä on korjattu alle 10 prosenttia, Yhdysvaltain oikeusministeriö pohdiskelee Volkswagenille annettavien sakkojen suuruutta, ja syyllisten etsintä on johtanut ovien paukkumista Audilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuroopalaisista dieseleistä korjattu alle 10%Euroopassa dieselgate koskettaa noin 8,5 miljoonaa EA 189 -moottorilla varustettua Volkswagen-ryhmän dieseliä. Tähän mennessä yhtiö on saanut korjattua niistä alle 10 prosenttia, vaikka Saksan ajoneuvovirasto KBA on hyväksynyt tyyppikorjaukset jo yli 5,1 miljoonan auton korjauksiin.Volkswagen pyrkii saamaan tyyppihyväksynnät kaikkien mallien korjauksille marraskuun aikana. Aiemmin konserni kertoi, että suurin osa 8,5 miljoonasta autosta saadaan korjattua vielä tämän vuoden aikana, mutta osa joutuisi odottamaan vuoteen 2017.Yhdysvaltain oikeusministeriö: paljonko tästä pitäisi rangaista?Yhdysvaltain oikeusministeriössä puolestaan pähkäillään paljonko päästöhuijausskandaalin sakoksi pitäisi oikein asettaa ilman, että Volkswagenin kilpailukyky vaarantuu. Konsernin aiemmin neuvottelema sopu 2,0-litraisten dieseliden osalta maksoi yhteensä 14,7 miljardia euroa, minkä lisäksi Volkswagenia odottaa potentiaalinen 8,2 miljardin euron oikeusjuttu Saksassa sijoittajiensa kesken.Tällä hetkellä Volkswagen-ryhmällä on nettolikviditeettia 28,8 miljardia euroa ja rahoitusjohtaja Frank Witterin mukaan konserni on halukas pitämään käyttökassansa noin 20 miljardin euron tuntumassa yhtiön toiminnan takaamiseksi. Luokitusyhtiö Standard & Poor's on antanut Volkswagenille luottoluokituksen BBB-plus, kolme astetta roskalainan yläpuolella. Mikäli sovittelukustannukset ylittävät 40 miljardia euroa tai oikeudenkäyntikulut osoittautuvat huikaiseviksi, edessä saattaa olla luottoluokituksen alentaminen.Yhdysvaltain oikeusministeriö ottaa rangaistusta laskiessaan huomioon sen, että rangaistuksen ei pitäisi aiheuttaa merkittäviä oheisseuraamuksia, kuten vaarantaa Volkswagenin toimintaa tai painostaa yhtiötä irtisanomisiin. Tämä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita rangaistuksen pienentämistä, vaan sitä saatetaan porrastaa tai muuttaa asteittaiseksi. Oikeusministeriö saattaa ottaa myös huomioon muut dieselgatesta aiheutuvat korvaukset Yhdysvalloissa ja muualla. Vertauskohtaa oikeusministeriö hakee Volkswagenin tapaukselle esimerkiksi BP:n Deepwater Horizon -öljyvuodon sovinnosta, jossa öljy-yhtiö joutui maksamaan kaikkiaan noin 25 miljardia dollaria.Volkswagen ja Yhdysvaltain viranomaiset pyrkivät saamaan sovinnon aikaiseksi tammikuuhun mennessä, ennen kuin vaalien jälkeiset uudet nimitykset korvaavat nykyisen virkamiehistön.Ovet käyvät jälleen AudillaDieselgaten syyttävät sormet ovat jälleen osoittaneet Audin suuntaan ja samalla käyvät jälleen ovet. Tällä kertaa lähtövuorossa oli Audin tuotekehityspäällikkö Stefan Knirsch, joka ylennettiin tehtävään noin vuosi sitten hänen edeltäjänsä, Ulrich Hackenbergin, poistuessa talosta dieselskandaalin ensimmäisessä aallossa. Aiemmin Knirsch vastasi Audin moottorikehityksestä.Saksalaismedian mukaan Knirsch olisi kertonut valan sitomana, että hän ei ole tiennyt 3,0-litraisten dieselmoottoreiden päästöhuijausmekanismista. Audin hallintoneuvosto on kuitenkin tullut toiseen tulokseen osana yhtiön sisäistä tutkintaa, vaikka suoranaista syytä Knirschin lähdölle ei kerrottu. Knirschin myötä Audi menetti neljännen tuotekehitysjohtajansa neljän vuoden sisällä.Audin asema dieselskandaalissa ja Volkswagen-ryhmässä on kuitenkin haastava, sillä aktiivisen, koko VW-ryhmää hyödyttävän tuotekehitystyön lisäksi edustusmerkki tuo konserniin suurimmat voitot. Audin vaikutusta onkin kuvailtu koko Volkswagen-ryhmää vakauttavaksi. Samalla on kuitenkin tullut selväksi, että päästöhuijauksessa käytetty moottorinhallintaohjelmisto on lähtöisin Audilta, joka pyrki hallitsemaan dieseleiden tyhjäkäyntiääntä. Yhdysvaltalaisviranomaiset ovat kohdistaneet huomionsa myös Audiin, joka on kehittänyt skandaaliin USA:ssa liittyvän 3,0-litraisen dieselmoottorin.Saksalaislehdet ovat viime aikoina kirjoittaneet useasti, että myös Audin pääjohtaja Rupert Stadler on tiennyt päästöhuijausjärjestelmistä vuodesta 2010 saakka. Toistaiseksi tutkinta ei ole kuitenkaan paljastanut Stadlerin osalta epäselvyyksiä.Lähde: Automotive News Kuva: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Saksalaislehti: Volkswagenin silloinen pääjohtaja mukana dieselskandaalin salailussa Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat Euroopan komissio: Volkswagen rikkoi kuluttajalakeja 20 maassa Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti