31.10.2023

Ducati Multistrada V4 RS – Kun superbike kohtaa touringin

RS on 180 hevosvoimallaan kaikkien aikojen tehokkain Multistrada. Tekniikka on lainattu Ducatin tehokkaimmasta mallista eli Panigale V4:stä.

Pari vuotta sitten markkinoille tullut Ducati Multistrada V4 on ollut markkinoiden tehokkain seikkailupyörä 170 hevosvoiman tehoineen. Bolognalaisvalmistaja ei jää odottamaan kilpailijoiden nokituksia, vaan korottaa itse panoksia esittelemällä vielä 10 hevosvoimaa tehokkaamman RS-version. Suorituskyvyn lisäystä ei ole lähdetty tekemään helpoimman kaavan mukaan, vaan koko moottori on otettu Panigale V4:stä ja myös runkogeometria, takahaarukka ja varustelu on pantu samalla uusiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienempi iskutilavuus - Suurempi kierrosluku

Kun muissa Multistrada V4 -malleissa on Ducatin Granturismoksi kutsuma 1158-kuutioinen moottori normaalilla venttiilikoneistolla, niin RS on saanut Panigale V4:n 1103-kuutioisen ja  desmodromisella venttiilikoneistolla varustetun Desmosedici Stradale -moottorin. Se mahdollistaa korkeampien kierroslukujen käytön, ja huipputehon kierrosluku onkin kasvanut 3000:lla aina 13 500:een. Taloudellisuuden parantamiseksi takasylinterien deaktiviointi on käytössä tyhjäkäynnillä moottorin lämpötilan ollessa vähintään 70 astetta. Samalla monilevyinen märkäkytkin on vaihdettu kuivakytkimeksi ja elektroniset ajoavustimet kalibroitu vastaamaan kasvanutta suorituskykyä.

Perus-Multistradan 19-tuumainen etupyörä on urheilullisuuden nimissä vaihdettu 17-tuumaiseen, mikä samalla on vaatinut runkogeometrian uudistamista. Yhtään vähemmillä muutoksilla ei ole selvitty takapäässä, jossa uusi alumiininen ja yksipuoleinen takahaarukka on korvannut muiden malliversioiden kaksipuoleisen svingin. Painoa on puristettu alhaisemmaksi uudella. titaanisella takarungolla, Akrapovicin äänenvaimentimella sekä litiumioniakulla, joka jo yksistään säästää kolme kiloa painoa. Painonsäästöä tuo myös hiilikuidun käyttö kateosissa.

Viimeisintä elektroniikkaa

Ajettavuuden osaltakaan mitään ei ole jätetty sattuman varaan, vaan jousituksena on Öhlinsin semiaktiivinen Smart EC 2.0. Jarrut on lainattu Panigale V4:stä, eli edessä on halkaisijaltaan 330-milliset levyt yhdessä nelimäntäisten Brembo Stylema -radiaalisatuloiden kanssa. Herkän ajettavuuden ja kääntyvyyden varmistavat takoalumiiniset Marchesinin valmistamat vanteet, jotka ovat 2,7 kiloa valuvanteita kevyemmät.

Ajoavustimet edustavat markkinoiden huippua. Varustukseen kuuluu mm. tutkatekniikan avulla toimivat adaptiivinen vakionopeussäädin ja kuolleen kulman varoitin, luiston- ja keulimisenestot, moottorijarrun säätö, mäkilähtöavustin sekä kytkimettömän vaihteiden vaihdon molempiin suuntiin salliva DQS. Ajotiloja on neljä: Race, Sport, Touring ja Urban. RS:ssä on otettu käyttöön Ducatin sporttimalleista tuttu järjestelmä, jossa kuljettaja voi ajotilan lisäksi valita myös tehoasetuksen, joista Full Power -tila on tarkoitettu käytettäväksi vain Race-ajotilan kanssa. Se tarjoaa kaikilla vaihteilla käyttöön täyden tehon ja välittömän kaasuvasteen, kun seuraavaksi tehokkain High Power leikkaa tehoa kolmella pienimmällä vaihteella. Lisäksi käytössä on miedommat Medium ja Low-tehoasetukset Touring- ja Urban-ajotiloja varten.

Ducati Multistrada V4 RS on saatavilla tammikuusta 2024 alkaen. Sitä valmistetaan vain rajoitettu erä. Takuu on neljä vuotta ilman kilometrirajoitusta

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat