9.8.2024

Ei voi olla totta! – tässä on tiettävästi kaikkien aikojen viimeinen V8-Maserati

Kuva Maserati

Viimeisin Quattroporte murisee V8:eineen taivaanrantaan 11 tuotantovuoden jälkeen.

Maserati on siis päättänyt julkistaa nykyisestä, kuudennen polven Quattroportestaan nyt Grand Finale -erikoisuuden, joka saattaa historiaan samaan aikaan itse mallin, ja myös V8-voimanlähteen kaikkien Maseratien keulalla.

Hetki on siis historiallinen kahdesta syystä. Voi olla, ettemme ole saamassa ainakaan aivan suoraa jatkajaa 61-vuotiselle ja todellakin jo (tai ehkä kuitenkin vasta) kuuden sukupolven mittaiselle Quattroporte -mallisarjalle. Vissi on ainakin se, että nykyinen, jo vuodesta 2013 tuotettu Quattroporte, Maseratin pitkäaikainen kaunotar F-segmentin isojen edustusautojen luokassa, on nyt lopullisesti väistymässä. Samanniminen henkinen seuraaja ja lähin vastine tulee nykysuunnitelman mukaan olemaan vuonna 2028 esiteltävä täyssähköinen Quattroporte.

Toiset jäähyväiset - vähintäänkin yhtä katkerat sellaiset - sanomme kahdeksansylinteriselle V-moottorille modenalaisen atrainmerkin voimanlähdemuodoissa. Maseratin V8:t ovat voineet olla joskus vähän itsepäisiä tapauksia, mutta äänimaailma niissä on ollut aina viimeisen päälle kunnossa. Quattroporte on aina ollut etenkin korvien, silmien ja sydämen valinta edustusautoksi, mahdollisesti joskus ihan vähän järjenkin.

Maserati ehti pitää V8-moottoria mallistossaan kaikkiaan 65 vuoden ajan, sillä ensimmäinen sellainen nähtiin grand tourer -malli 5000 GT:ssä vuonna 1959. Vuodesta 2001 alkaen Maserati on valmistanut V8:nsa yhteistyössä Ferrarin kanssa. Maseratin ensimmäinen V8 tuolta 1950-luvun lopusta oli 4,9-litrainen, kun tämä viimeiseksi jäävä on nykyisten automarkkinoiden pienimpiä sarjatuotantohenkilöauton kasikoneita, siro 3,8-litrainen. Kokoalumiininen, pitkäaikainen Maserati V8 debytoi puolestaan vuonna 1963, ja nimenomaan ensimmäisen polven Quattroportessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Grand Finale

Maserati Quattroporte VI lähtee V8:eineen tyylikkäästi, emmekä tosin olisi voineet odottaakaan Maseratilta yhtään vähempää.

Erikoisuus on Maseratin oman bespoke build -ohjelman eli Fuoriserien käsialaa. Grand Finale on tietenkin rakennettu F154:n eli 3,8-litraisen V8:n ympärille. Viimeisen karjaisun kunniaksi moottori on viritetty samalla tavalla kuin tehokkaimmassa Quattroportessa, Trofeossa. Tämä tarkoittaa 580 hevosvoiman tehoa ja 730 newtonmetrin vääntömomenttia.

Näillä eväin auton huippunopeus ei ole enempää eikä vähempää kuin 326 km/h. Grand Finalessa moottoria koristaa erityinen hiilikuituinen koppa, johon on kirjailtu moottorin koonneiden nimet.

Hiilikuitua on auton muussakin viimeistelyssä ja koristelussa. Koriväri on Blu Nobile. Grand Finalesta löytyy myös muun muassa "sarjanumero", 99999, joka kertoo yhden merkittävän kappaleen perinteikkään modenalaisvalmistajan tarinassa päättyvän.

Lähde: Maserati

Luetuimmat