4.1.2017 Ajoneuvot F1-kausi 2016 numeroina: 42 792 rengasta, 372,5 km/h ja 50 jälkkäriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilu tunnetaan omituisilta ja turhilta tuntuvien tilastotietojen mekkana, eikä kulunut F1-kausi ollut poikkeus. Formula 1:n virallinen rengastoimittaja Pirelli julkaisi uutta kautta odoteltaessa kasan erilaisia tilastotietoja kaudesta 2016. Kaikkiaan vuoden aikana toimitettiin tiimeille 42 792 rengasta, joista joka ikinen kierrätettiin. Renkaista kilpailuihin toimitettiin 38 112 kappaletta, loppujen ollessa testikäyttöön. Yhteensä renkailla rullattiin 384 705 kilometriä, joista peräti 133 988 kilometriä softeilla.Nico Rosberg oli ahkerin ultrapehmeiden renkaiden kuluttaja.Yhteensä sliksejä kauden renkaista oli 28 188 kappaletta. Parhaiten kovalla rengasseoksella viihtyi Daniel Ricciardo (759 kilometriä), mediumilla Valtteri Bottas (3 597 km), softilla Sergio Pérez (6 566 km), supersoftilla jälleen Bottas (4 598 km) sekä ultrasoftilla Nico Rosberg (2 052 km). Välikelin kunkku oli eläkkeelle jättäytynyt Jenson Button (444 km) ja sadekelin renkailla viihtyi parhaiten Lewis Hamilton (523 km).Varikolla käytiin yhteensä 933 kertaa, joista 4 oli läpiajorangaistuksia ja 1 käynti oli stop & go -rangaistus. Kilpailua kohti käytiin siis varikkomuurin toisella puolella 44,4 kertaa. Kuljettajakohtainen keskiarvo koko kaudelta on 2,01 pysähdystä.Ohituksia puolestaan nähtiin 866 kappaletta, joka hipoo vuoden 2012 ennätystä. Keskimäärin ohituksia oli 41,2 kilpailua kohti. Kuivalla radalla ohitukset maistuivat parhaiten Kiinan osakilpailussa (128 ohitusta) ja märällä puolestaan Braziliassa (64 kpl). Suomalaisten perinteisesti suosima Unkarin GP puolestaan oli kauden rauhallisin, sillä siellä nähtiin vain 10 ohitusta. Kuumin kisaviikonloppu oli Malesia, jossa 37°C ulkolämpötila yhdistyi peräti 61°C asvalttilämpöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhittajia ja ohitettaviaKuljettajista eniten ohituskaistalla oli nuori kuumapää Max Verstappen 78 ohituksella. Parhaiten asemaansa puolusti Sebastian Vettel, joka ohitettiin kerran koko kaudella. Fernando Alonson refleksit olivat puolestaan terässä valojen vaihtuessa, sillä veteraanikuljettaja teki koko joukon komeimman tuloksen lähtökierroksilla (yhteensä 41 sijoitusta). Eniten kierroksia ajoi Daniel Ricciardo (1 267 kierrosta) ja vähiten koko kauden ajaneista suoritti Jolyon Palmer (961).Max Verstappen jätti sääntökirjan lisäksi jälkensä myös lajin tilastoihin.Ikätilastoissa loisti jälleen Verstappen (nuorin voittaja, nuorin johtaja ja nuorin palkintokorokkeella) 18 vuoden, 7 kuukauden ja 15 päivän iällään. Hamilton puolestaan hätyyttelee kaikkien aikojen palkintokoroke-ennätystä 104 vierailullaan ja edeltä löytyvät vain Alain Prost (106 palkintosijoitusta) ja omalla luvullaan kulkeva Michael Schumacher (155 sijoitusta).Rosbergin mestaruus merkitsi sekin useampaa tilastomerkintää hänelle, Hamiltonille sekä Sir Stirling Mossille.Brittikuljettaja sai haltuunsa myös yhden ikävän tilastomerkinnän: koskaan aiemmin kuljettaja ei ole voittanut kymmentä kisaa kauden aikana tulematta samalla maailmanmestariksi. Aiempi ennätys tällä saralla oli seitsämän kilpailuvoittoa.Rosbergin mestaruus puolestaan tarkoittaa, että Sir Stirling Moss saa takaisin tittelinsä "eniten kilpailuvoittoja ilman mestaruutta" (16 voittoa). Mestaruuden myötä Nico Rosberg puolestaan liittyy isänsä Keken kanssa harvinaiseen seuraan, sillä vain Graham ja Damon Hill ovat pystyneet isä-poika-mestaruuksiin aiemmin.Kuin öljyttynäKauden nopein kilpailu oli Italia, jossa Nico Rosberg täräytti keskinopeudeksi huikeat 237,558 km/h. Suurin yksittäinen nopeus oli 372,5 km/h, jonka Valtteri Bottas pokkasi nimiinsä Meksikon osakilpailussa. Samalla F1:n virallinen nopeusennätys siirtyi Bottaksen haltuun Räikköseltä, jonka 370,1 km/h vuodelta 2005 ei ollut huono yritys sekään.Valtteri Bottas kirjasi nimiinsä virallisten F1-sessioiden nopeusennätyksen 372,5 km/h Meksikon osakilpailussa.Williamsilla oltiin vauhdissa muutenkin, sillä tiimi kuittasi nimiinsä nopeimman varikkopysähdyksen kahdessa kolmasosasta kilpailuita ja suoritti Bakussa F1-historian nopeimman pysähdyksen, 1,92 sekuntia.Pirellin omassa vieraskestityksessä tarjoiltiin vuonna 2016 yhteensä 15 600 ateriaa, joihin sisältyi 900 kilogrammaa pastaa ja 420 pizzaa. Jälkiruokareseptejä oli puolestaan huikeat 50 erilaista, joista tarjoiltiin 7 500 annosta. Lisäksi rengasvalmistajan keittiössä kului 500 litraa oliiviöljyä kauden aikana.Williams iski pöytään myös varikkopysähdysten nopeusennätyksen 1,92 sekuntia, joka sivuaa Red Bullin epävirallista suoritusta.Uuteen kauteen valmistauduttiin ajamalla 12 148 kilometriä testejä uusilla, 25% leveämmillä renkailla, joita testattiin 96 prototyypin edestä.Formula 1:n kausi 2017 polkaistaan käyntiin maaliskuun loppupuolella Australian osakilpailulla.Lähde: Pirelli & Formula 1 Kuvat: Mark Thompson / Getty Images, Mercedes AMG Petronas, Mark Thompson / Getty Images, Adam Pretty / Getty Images, Mercedes AMG Petronas x2, Sam Bloxham / Williams, Steven Tee / Williams Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen