4.1.2017 Ajoneuvot F1-kausi 2016 numeroina: 42 792 rengasta, 372,5 km/h ja 50 jälkkäriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilu tunnetaan omituisilta ja turhilta tuntuvien tilastotietojen mekkana, eikä kulunut F1-kausi ollut poikkeus. Formula 1:n virallinen rengastoimittaja Pirelli julkaisi uutta kautta odoteltaessa kasan erilaisia tilastotietoja kaudesta 2016. Kaikkiaan vuoden aikana toimitettiin tiimeille 42 792 rengasta, joista joka ikinen kierrätettiin. Renkaista kilpailuihin toimitettiin 38 112 kappaletta, loppujen ollessa testikäyttöön. Yhteensä renkailla rullattiin 384 705 kilometriä, joista peräti 133 988 kilometriä softeilla.Nico Rosberg oli ahkerin ultrapehmeiden renkaiden kuluttaja.Yhteensä sliksejä kauden renkaista oli 28 188 kappaletta. Parhaiten kovalla rengasseoksella viihtyi Daniel Ricciardo (759 kilometriä), mediumilla Valtteri Bottas (3 597 km), softilla Sergio Pérez (6 566 km), supersoftilla jälleen Bottas (4 598 km) sekä ultrasoftilla Nico Rosberg (2 052 km). Välikelin kunkku oli eläkkeelle jättäytynyt Jenson Button (444 km) ja sadekelin renkailla viihtyi parhaiten Lewis Hamilton (523 km).Varikolla käytiin yhteensä 933 kertaa, joista 4 oli läpiajorangaistuksia ja 1 käynti oli stop & go -rangaistus. Kilpailua kohti käytiin siis varikkomuurin toisella puolella 44,4 kertaa. Kuljettajakohtainen keskiarvo koko kaudelta on 2,01 pysähdystä.Ohituksia puolestaan nähtiin 866 kappaletta, joka hipoo vuoden 2012 ennätystä. Keskimäärin ohituksia oli 41,2 kilpailua kohti. Kuivalla radalla ohitukset maistuivat parhaiten Kiinan osakilpailussa (128 ohitusta) ja märällä puolestaan Braziliassa (64 kpl). Suomalaisten perinteisesti suosima Unkarin GP puolestaan oli kauden rauhallisin, sillä siellä nähtiin vain 10 ohitusta. Kuumin kisaviikonloppu oli Malesia, jossa 37°C ulkolämpötila yhdistyi peräti 61°C asvalttilämpöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhittajia ja ohitettaviaKuljettajista eniten ohituskaistalla oli nuori kuumapää Max Verstappen 78 ohituksella. Parhaiten asemaansa puolusti Sebastian Vettel, joka ohitettiin kerran koko kaudella. Fernando Alonson refleksit olivat puolestaan terässä valojen vaihtuessa, sillä veteraanikuljettaja teki koko joukon komeimman tuloksen lähtökierroksilla (yhteensä 41 sijoitusta). Eniten kierroksia ajoi Daniel Ricciardo (1 267 kierrosta) ja vähiten koko kauden ajaneista suoritti Jolyon Palmer (961).Max Verstappen jätti sääntökirjan lisäksi jälkensä myös lajin tilastoihin.Ikätilastoissa loisti jälleen Verstappen (nuorin voittaja, nuorin johtaja ja nuorin palkintokorokkeella) 18 vuoden, 7 kuukauden ja 15 päivän iällään. Hamilton puolestaan hätyyttelee kaikkien aikojen palkintokoroke-ennätystä 104 vierailullaan ja edeltä löytyvät vain Alain Prost (106 palkintosijoitusta) ja omalla luvullaan kulkeva Michael Schumacher (155 sijoitusta).Rosbergin mestaruus merkitsi sekin useampaa tilastomerkintää hänelle, Hamiltonille sekä Sir Stirling Mossille.Brittikuljettaja sai haltuunsa myös yhden ikävän tilastomerkinnän: koskaan aiemmin kuljettaja ei ole voittanut kymmentä kisaa kauden aikana tulematta samalla maailmanmestariksi. Aiempi ennätys tällä saralla oli seitsämän kilpailuvoittoa.Rosbergin mestaruus puolestaan tarkoittaa, että Sir Stirling Moss saa takaisin tittelinsä "eniten kilpailuvoittoja ilman mestaruutta" (16 voittoa). Mestaruuden myötä Nico Rosberg puolestaan liittyy isänsä Keken kanssa harvinaiseen seuraan, sillä vain Graham ja Damon Hill ovat pystyneet isä-poika-mestaruuksiin aiemmin.Kuin öljyttynäKauden nopein kilpailu oli Italia, jossa Nico Rosberg täräytti keskinopeudeksi huikeat 237,558 km/h. Suurin yksittäinen nopeus oli 372,5 km/h, jonka Valtteri Bottas pokkasi nimiinsä Meksikon osakilpailussa. Samalla F1:n virallinen nopeusennätys siirtyi Bottaksen haltuun Räikköseltä, jonka 370,1 km/h vuodelta 2005 ei ollut huono yritys sekään.Valtteri Bottas kirjasi nimiinsä virallisten F1-sessioiden nopeusennätyksen 372,5 km/h Meksikon osakilpailussa.Williamsilla oltiin vauhdissa muutenkin, sillä tiimi kuittasi nimiinsä nopeimman varikkopysähdyksen kahdessa kolmasosasta kilpailuita ja suoritti Bakussa F1-historian nopeimman pysähdyksen, 1,92 sekuntia.Pirellin omassa vieraskestityksessä tarjoiltiin vuonna 2016 yhteensä 15 600 ateriaa, joihin sisältyi 900 kilogrammaa pastaa ja 420 pizzaa. Jälkiruokareseptejä oli puolestaan huikeat 50 erilaista, joista tarjoiltiin 7 500 annosta. Lisäksi rengasvalmistajan keittiössä kului 500 litraa oliiviöljyä kauden aikana.Williams iski pöytään myös varikkopysähdysten nopeusennätyksen 1,92 sekuntia, joka sivuaa Red Bullin epävirallista suoritusta.Uuteen kauteen valmistauduttiin ajamalla 12 148 kilometriä testejä uusilla, 25% leveämmillä renkailla, joita testattiin 96 prototyypin edestä.Formula 1:n kausi 2017 polkaistaan käyntiin maaliskuun loppupuolella Australian osakilpailulla.Lähde: Pirelli & Formula 1 Kuvat: Mark Thompson / Getty Images, Mercedes AMG Petronas, Mark Thompson / Getty Images, Adam Pretty / Getty Images, Mercedes AMG Petronas x2, Sam Bloxham / Williams, Steven Tee / Williams Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa