20.2.2023

GTÜ-katsastus: urheilu- ja avoautot – Porsche porskutti kärjessä useimmissa ikäluokissa

Saksalainen GTÜ-katsastustilasto kertoo Porschen olevan ylivoimaisesti paras urheilu- ja avoautojen ryhmässä.

Porsche on kärjessä neljässä ikäryhmässä, lisäksi Porsche otti kaksoisvoiton kolmessa vanhimmassa ikäryhmässä. Audi A5 Cabrio on nuorimman ikäryhmän paras.

Parhaimmat ja vähävikaisimmat automallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään: Audi A5 Cabrio, Porsche 911 Carrera/Cabrio, Porsche 911Carrera/Cabrio, Porsche Boxster/Cayman ja Porsche 911 Carrera/Cabrio.

Nuorimman 1–3-vuotiaiden ikäryhmän kolme parasta automallia: Audi A5 Cabrio, Porsche Boxster/Cayman/718 ja Audi A3 Cabrio.

Heikoimmin menestyneet, runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään: Opel Cascada, Ford Mustang, BMW 6-sarja/6-sarja Cabrio/Gran Coupé ja Volkswagen Beetle/Beetle Cabrio.

Traficom katsastus vika viat Ford Mustang Toyota RAV4 Peugeot 807

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Niitä ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon.

Urheilu- ja avoautot, 1–3-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Audi A5 Cabrio (0,16)
  • Porsche Boxster/Cayman/718 (0,18)
  • Audi A3 Cabrio (0,39)
  • Porsche 911 Carrera/Cabrio (1,14)
  • Mercedes-Benz E-sarja Cabrio (1,31)
  • Audi TT/Roadster (1,51)
  • Audi A5/A5 Sportback (1,71)
  • Mini Cabrio (1,77)
  • Mercedes-Benz SLC (2,07)
  • Volkswagen Beetle/Beetle Cabrio (2,23)
  • BMW 4-sarja Cabrio/Coupé (2,37)
  • BMW 6-sarja Cabrio/Gran Coupé(2,85)
  • Mazda MX-5 Roadster/RF (2,90)
  • BMW 2-sarja Cabrio/Coupé (3,57)
  • Jaguar F-Type/Cabriolet (3,80)
  • Ford Mustang (5,44)
  • Opel Cascada (7,53)

Keskimääräinen ajomäärä 40 000 km

Urheilu- ja avoautot, 4–5-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Porsche 911 Carrera/Cabrio (0,53)
  • Audi A3 Cabrio (0,92)
  • Jaguar F-Type/Cabriolet (1,58)
  • Mercedes-Benz SLC (1,98)
  • Audi TT/Roadster (2,06)
  • Mazda MX-5 (2,72)
  • Audi A5 Cabrio (2,77)
  • Porsche 718/Boxster/Cayman (3,21)
  • Volkswagen Golf Cabrio (3,77)
  • Mini Cabrio (4,37)
  • Mercedes-Benz E-sarja Cabrio (4,63)
  • Volkswagen Beetle/Beetle Cabrio (4,73)
  • Audi A5/A5 Sportback (5,21)
  • BMW 6-sarja/6-sarja Cabrio/Gran Coupé (5,42)
  • BMW 4-sarja Cabrio/Coupé (5,79)
  • Opel Cascada (6,33)
  • BMW 2-sarja Cabrio/Coupé (7,65)
  • Ford Mustang (8,63)

Keskimääräinen ajomäärä 60 000 km

Urheilu- ja avoautot, 6–7-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Porsche 911 Carrera/Cabrio (2,50)
  • Porsche Boxster/Cayman/718 (2,85)
  • Audi TT/Roadster (4,32)
  • Audi A3 Cabrio (4,41)
  • Mercedes-Benz SLK/SLC (4,67)
  • Audi A5 Cabrio (5,95)
  • Volkswagen Golf Cabrio (6,12)
  • Mercedes-Benz E-sarja Cabrio/Coupé (6,22)
  • Jaguar F-Type/Cabriolet (6,51)
  • Smart Cabrio (6,55)
  • BMW Z4 (6,68)
  • Mazda MX-5 (8,83)
  • Audi A5/A5 Sportback (9,64)
  • Ford Mustang (10,29)
  • BMW 2-sarja Cabrio/Coupé (10,32)
  • Volkswagen Beetle/Beetle Cabrio (10,66)
  • Mini Cabrio (11,25)
  • BMW 6-sarja/6-sarja Cabrio/Gran Coupé (11,27)
  • BMW 4-sarja Cabrio/Coupé (11,71)
  • Opel Cascada (13,63)

Keskimääräinen ajomäärä 80 000 km

Urheilu- ja avoautot, 8–9-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Porsche Boxster/Cayman (3,97)
  • Porsche 911 Carrera/Cabrio (4,07)
  • Audi TT/Roadster (5,55)
  • Mercedes-Benz SL (6,33)
  • BMW Z4 (8,13)
  • Mercedes-Benz SLK (8,31)
  • Audi A5 Cabrio (10,42)
  • Mazda MX-5 (10,73)
  • Audi A3 Cabrio (10,78)
  • Volkswagen Golf Cabrio (11,30)
  • Mercedes-Benz E-sarja Cabrio (12,75)
  • Audi A5/A5 Sportback (13,25)
  • BMW 1-sarja Cabrio (15,38)
  • Mini Cabrio (16,19)
  • Opel Cascada (18,93)
  • BMW 3-sarja Cabrio/Coupé (20,44)
  • Volkswagen Beetle/Beetle Cabrio (21,75)
  • BMW 6-sarja/6-sarja Cabrio/Gran Coupé (22,69)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

Urheilu- ja avoautot, yli 9-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Porsche 911 Carrera/Cabrio (6,07)
  • Porsche Boxster/Cayman (7,83)
  • BMW Z4 (9,60)
  • Mercedes-Benz SL (9,71)
  • Audi TT/Roadster (11,18)
  • Mercedes-Benz SLK (15,69)
  • Volkswagen Golf Cabrio (18,15)
  • Mazda MX-5 (18,83)
  • Audi A3 Cabrio (19,14)
  • Audi A5 Cabrio (21,41)
  • Mercedes-Benz E-sarja Cabrio (22,64)
  • Mini Cabrio (23,94)
  • BMW 1-sarja Cabrio (24,18)
  • Audi A5/A5 Sportback (26,93)
  • Opel Cascada (29,05)
  • BMW 3-sarja Cabrio/Coupé (29,29)
  • BMW 6-sarja/6-sarja Cabrio/Gran Coupé (32,56)
  • Volkswagen Beetle/Beetle Cabrio (32,88)

Keskimääräinen ajomäärä 120 000 km (9–11-vuotiaat)

mopoauto vai kevytauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Kalliit viat jäävät usein ulkopuolelle

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Takeena viisi miljoonaa katsastusta

Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan.

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2021–30.6.2022.

Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä mainita. Kerrotaan vain kunkin kokoluokan keskimääräiset ajomäärät ikäluokittain. Urheilu- ja avoautoilla ajetaan keskimääräistä vähemmän, mutta ryhmässä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät voivat poiketa suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom-katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV-katsastusraportista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien Tyyppiviat-tietopankki löytyy Moottorin verkkosivuilta. Se sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat