28.11.2023

Honda CB500 Hornet ja NX500 – Honda nimeää 500-kuutioiset uudelleen

Kuva Honda
24YM CB500 HORNET

Honda uudistaa 500-kuutioisia mallejaan maltillisesti kaudelle 2024. Näkyvimpänä uudistuksena on uudet mallinimet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

CB500 Hornet

Vuonna 2013 lanseeratun CB500F:n moottorina säilyy kaksisylinterinen, 471-kuutioinen rivimoottori, mutta mallinimi muuttuu muotoon CB500 Hornet. Teholukemakin säilyy 35 kilowatissa eli 48 hevosvoimassa ja vääntölukemakin on ennallaan 43 newtonmetrissä, mutta moottorin polttoainekarttoja ja sytytyksen ajoitusta on hienosäädetty, mikä valmistajan mukaan parantaa suorituskykyä koko kierrosalueella, mutta erityisesti matalilla kierroksilla. Uutta on myös luistonestojärjestelmä, jonka kuljettaja voi myös kytkeä pois toiminnasta.

Edellisen malliuudistuksen yhteydessä CB500F sai Showan 41-millisen USD-etuteleskoopin, eikä siihen nyt tehdä muutoksia. Mittaristoksi vaihtuu CB1000R:stä tuttu viiden tuuman TFT-värinäyttö älypuhelinliitännällä. Uusi ulkonäkö on saanut vaikutteita CB750 Hornetista. Polttoaineen kulutukseksi ilmoitetaan 3,5 litraa sadalla, jolloin 17,1 litran tankillinen riittää jopa 485 kilometrin matkalle.

NX500

A2-korttiluokan crossover CB500X kantaa jatkossa nimeä NX500. Moottori on sama kuin yllä esitellyssä CB500 Hornetissa. Mallia on vuoden 2013 ensiesittelyn jälkeen päivitetty jo kolmesti (2016, 2019 ja 2022), joten ominaisuuksien tasapainossa ei isoja muutoksia enää tarvita. Teknisesti se saa samat päivitykset kuin pikku-Hornet ja myös ulkonäkö kokee kevyitä päivityksiä. Uudet Y-profiilivanteet ovat aiempaa kevyemmät, etuvanteessa painosäästö on 800 grammaa ja takavanteessa 700 grammaa. Mittaristo on sama jota käytetään XL750 Transalpissa. Istuinkorkeudeksi kerrotaan 830 millimetriä ja maavaraa on 180 millimetriä. Tankki on aavistuksen suurempi kuin Hornetissa, 17,5 litraa. Ilmoitetulla 3,6 litran kulutuksella toimintamatkaksi tulee 480 kilometriä.

Honda CB500 Hornet (NX500 tiedot suluissa mikäli poikkeavat)

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 471cc

Teho: 35 kW (48 hv) / 8 600 r/min

Vääntö: 43 Nm / 6 500 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Rengaskoot: 120/70ZR17 ja 160/60ZR17(110/80R19 ja 160/60R17)

Akseliväli: 1410 mm (1445 mm)

Istuinkorkeus: 785 mm (830 mm)

Tankin tilavuus: 17,1 litraa (17,5 litraa)

Paino tankattuna: 188 kg (196 kg)

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Honda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat