26.11.2022 Matkailu HondaJet Elite II -liikesuihkari osaa pian tehdä hätälaskun itsenäisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan edistynein lahja ilmailevalle maailmalle panostaa automatiikkaan. Automaattisen hätälaskun lisäksi Elite II vähentää lentäjän kuormitusta monin tavoin. Monipuolisen moottoriajoneuvotarjontansa lisäksi Honda on myös lentokonevalmistaja, ja Honda Aircraft Company edustaa kevyellä HondaJetillään bisnessuihkukoneiden luokassa. Kone lensi ensilentonsa jo vuonna 2003, mutta ensimmäinen asiakaskone toimitettiin useiden viivästysten jälkeen vuonna 2015. Huolella kehitettyä konetta on tähän mennessä valmistettu reilut 170 kappaletta. HondaJetiin mahtuu tyyppihyväksynnästä riippuen 7 - 8 matkustajaa.Honda Aircraft on nyt julkistanut HondaJet Elitestä viimeisimmän päivitysversion, Elite II:n. Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla Elite II:een tulee saataville senkaltaisia lentäjän kuormitusta vähentäviä sekä lentoturvallisuutta parantavia järjestelmiä, joita tullaan mahdollisesti näkemään tulevaisuudessa myös suurempien kokoluokkien kaupallisissa lentokoneissa.HondaJet on monella mittapuulla luokkansa suorituskykyisin konetyyppi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähän erilainen matkavakuutusIlmailun historiaan mahtuu valitettavan monia tapauksia, joissa lentokuntoinen lentokone on pudonnut tuhoisin seurauksin sen vuoksi, että lentäjät ovat olleet syystä tai toisesta kykenemättömiä hallitsemaan konetta, ja laskeutumaan sillä turvallisesti. Usein nämä tapaukset liittyvät paineistuksen häviämiseen ja sitä kautta koneessa sisällä olevien tajunnan menetykseen. Näin todennäköisesti kävi myös hiljattain Itämereen pudonneen itävaltalaisen yksityissuihkukoneen kohdalla. HondaJetin kaltaiset pienet suihkukoneet on lisäksi kelpuutettu yhden ohjaajan lennettäviksi, jolloin elävässä elämässä esimerkiksi lentäjän sairauskohtaus voi johtaa tilanteeseen, jossa kukaan ei pysty ohjaamaan konetta turvallisesti kentälle.HondaJet Elite II:ssa nämä vaaratekijät ovat pian ainakin suurimmaksi osaksi historiaa, kiitos koneen avioniikkajärjestelmien toimittaja Garminin Emergency Autoland -järjestelmän. Osana modernia Garmin G3000 -avioniikkapakettia Autoland hallitsee konetta hätätilanteessa matkalentokorkeudesta kiitotielle asti täysin ilman ihmiskäden puuttumista tilanteeseen. Tavallinen autopilottikin osaa laskeutua, ja tätä hyödynnetään esimerkiksi huonoissa sääoloissa, muttei ilman lentäjän komentoja.Tästä kuvakulmasta näkee hyvin HondaJetin moottoreiden persoonallisen sijoituksen siipien yläpuolella.Lentäjän kuormituksen helpottamiseksi HondaJet Elite II:ssa on tavallista pidemmälle viety Autothrottle. Tämä tarkoittaa käytännössä, että järjestelmä hoitaa tehonsäädön lennon kaikissa vaiheissa, jolloin etenkin yksin ohjaamossa työskentelevä lentäjä pystyy aikaisempaa paremmin keskittymään esimerkiksi näkölaskeutumisen aikana ympäristön havainnointiin. Laskeutumisessa lentäjää avustaa myös uusi Stabilized Approach -järjestelmä.Vastikään myös FAA-tyyppihyväksynnän saaneen II-sarjan myötä kone saa myös siipiinsä uuden spoilerin, joka kompensoi kiitotieoperaatioiden aikana isomman polttoainekuorman mukanaan tuomaa lisäystä maksimi lentoonlähtö- ja laskeutumispainoihin. Maksimi lentoonlähtöpaino on silti vain hieman yli 5 000 kilogrammaa. Listahinnaltaan 6,95 miljoonaa dollaria maksavan HondaJet Elite II:n kantama on 1 547 merimailia eli reilut 2 800 kilometriä. Kyseessä ei ole ensinkään mannertenvälisiin lentoihin tarkoitettu kone, mutta esimerkiksi Helsingin ja Barcelonan väli onnistuu mutkitta. Ylivoimaisesti suurin osa tämän luokan bisnessuihkareista myydään Yhdysvalloissa, jonka sisäisiin lentoihin kantama riittää loistavasti.Turvallisuusasioiden ohella Elite II -päivityksessä keskitytään myös matkustuskokemukseen. Isolla kädellä uudistettu matkustamo tarjoaa muun muassa uusia verhoiluvaihtoehtoja sekä muokkauksia akustiikkaan. Lennon yksityiskoneella täytyy olla samaan aikaan luksusta tihkuva sekä rentouttava hetki.Lähde ja kuvat: Honda Aircraft Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle