Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security

Kuva Collecting Cars

Tämänkertainen huutokauppahelmi ei ole Audi 5000 vaan miltei nelitonninen A8L Security. Panssarointi painaa.

Audin loistomalli A8 on julistanut alumiinirakenteen sanomaa ensimmäisten sukupolviensa ajan. Kiitos alumiinisen Audi Space Frame -korirakenteen, A8 on ollut siitä isojen edustusautojen kevyemmästä päästä. Vuonna 2009 esitellyn kolmannen sukupolven A8:n kohdalla puntari asettui noin kahden tonnin tuntumaan ja isoimmalla, 6.3-litraisella W12-moottorilla hieman alle 2200 kiloon. Ei aivan höyhenenkevyttä, mutta jokaisella kilolla on merkitys isonkin auton polttoainetalouden kannalta.

Ja sitten on juttumme Audi A8L 6.3 W12 Security, tämänkertainen huutokauppahelmi. Iso musta Audi on (kuin) luotu vaativaan virka-autokäyttöön, ja jotkin käyttötilanteet vaativat panssarointia. Auton turvataso on kertoman mukaan VR7, joka suojaa mm. rynnäkkökivääreiltä ja käsikranaateilta, ja osa auton korista täyttää vielä järeämpien VR8 ja VR9 -tasojen vaatimukset. Matkustamossa on savunpoistolaitteisto ja tiukassa tilanteessa pyrotekniset saranat vapauttavat ovet kokonaan, jos Audi on hylättävä niille sijoilleen ja ulos päästävä ripeästi.

A8L:n muuntaminen Security-malliksi on tehty käsityönä, ja muutostyöt kattavat muun muassa 720 kiloa painavan teräksisen suojakehikon asennuksen, aramidikuituiset sekä keraamiset vahvikkeet ja paksut, monikerroksiset lasit, jotka kuvissa näyttävät kieltämättä erikoisilta. Painoa kertyy yhden tavallisen henkilöauton verran ekstraa, eli A8L Security painaa 3650 kiloa ilman kyytiläisiä. Kokonaismassa on jämäkät 4250 kg. Audin mukaan Security-malli loikkaa sataseen reilussa seitsemässä sekunnissa, kun ”tavallinen” A8L W12 tarvitsee samaan suoritukseen vain 4,6 sekuntia. 500 hevosvoiman tehoillakin paino tuntuu.

Tämä Englannissa, Collecting Cars -sivuston kautta huutokaupattava 2012-mallin A8L Security on varsin vähän ajettu, sillä mittarissa on vain 5800 mailia – alle kymppitonni kilometreinä. Tätä kirjoittaessa hinta on noussut vasta 21 tuhanteen puntaan eli noin 25 000 euroon. Tähän hintaan saisi paljon Audia, ainakin jos kilohintaa katsoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro ’86

Huutokauppahelmet: NSU Ro 80 by Pininfarina

Audi B-ryhmä

Huutokauppahelmet: Audi Sport Quattro S1 ja B-ryhmän taikaa vaikka sinun autotalliisi

Audi V8 4.2 huutokauppa

Huutokauppahelmet – Audi V8 oli Neckarsulmin ilmoittautuminen edustusluokkaan

Audi A1 Quattro huutokauppa 333 kpl

Huutokauppahelmet – rajatun erän taskuraketti Audi A1 Quattro

Audi RS2 Avant huutokauppa Porsche Brembo

Huutokauppahelmet – Audi RS2 on nopeiden farkku-Audien origin story

Euro NCAP Polestar 3

Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025

Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön

Audi Q5

Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä

Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä

Audi Q5

Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä

Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle

Audi A5 sedan TFSI

Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen

Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban

Tesla Model 3 Performance

Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat