31.8.2019

Huutokauppahelmet – Land Rover Series IIA 88

Land Rover Series IIA 88 - RM Sotheby's

Auto on jo muutenkin hieno Land Rover Series IIA 88, mutta tämä yksilö on poikkeuksellinen. Entisiin omistajiin lukeutuu itse Dalai-lama.

Tällä viikolla tarkastelemme Huutokauppahelmet -juttusarjassa Yhdysvaltojen Indianassa järjestettävän Auburn Fallin huutokaupan tarjontaa. Tällä kertaa kiinnostuksen kohteena on vuoden 1966 Land Rover Series IIA, johon palaamme muutaman rivin päästä.

Muita saman huutokaupan helmiä ovat esimerkiksi kaksi Duesenbergiä. Vuoden 1923 Duesenberg Model A Sport Touring by Rubay edustaa vanhempaa kantaa ja hieman tuoreempi vaihtoehto on vuoden 1966 Duesenberg Model D Concept. Näihin voi tutustua huutokauppasivustolla.

Land Rover esiteltiin ensimmäistä kertaa yleisölle vuoden 1948 Amsterdamin autonäyttelyssä. Se teki välittömästi lähtemättömän vaikutuksen säilyen poikkeuksellisen pienin muutoksin tuotannossa aina vuoteen 1983, jonka jälkeen samaa sukua jatkoi Land Rover 90 ja myöhemmin Defender. Viimeksi mainittu säilyi tuotannossa aina vuoteen 2016 asti.

Land Rover Series IIA 88 engine - RM Sotheby's

Vuonna 1948 Land Roverin pellin alta löytyi 1,6-litrainen nelisylinterinen rivimoottori. Moottoria ympäröi varsin laatikkomainen kevytmetallikori ja ilmeen täydensivät ritilämäisen keulamaskin kanssa kapealle ja syvälle sijoitetut pyöreät ajovalot. Pidempi akseliväli ja nelioviset vaihtoehdot esiteltiin 1950-luvun puolivälin tienoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1966 Land Rover Series IIA 88 – RM Sotheby’s

Toisen sukupolven Land Rover, eli Series II, esiteltiin vuonna 1958 ja se oli entistäkin kyvykkäämpi maastoauto. Tällä kertaa huutokauppalistoilta löytämämme auto on tarkemmin vuoden 1966 Land Rover Series IIA 88. Viimeinen numeropari tarkoittaa auton akseliväliä tuumissa.

Land Rover Series IIA 88 side - RM Sotheby's

Auto toimitettiin tehtaalta Nepaliin helmikuussa 1966. Itse 14. Dalai-laman veli ajoi auton Intiaan, jossa Land Rover toimi Dalai-laman virallisena kulkuneuvona. Se oli kovassa kuljetuskäytössä kivikkoisilla kukkuloilla - pääosin Dalai-laman veljen ajamana.

Noin kymmenen vuoden palveluskäytön jälkeen se jäi Dalai-laman veljen omistukseen aina vuoteen 2005 asti. Tässä vaiheessa Series IIA 88 lahjoitettiin Kalifornian Palo Altoon Dalai Lama säätiölle, jotta sen myynnillä voitaisiin kerätä varoja Yhdysvaltoihin joulukuussa 2005 saapuneille Tiibetin pakolaisille. Land Roveriin erikoistuneet entisöijät restauroivat auton, Kalifornian Livermoressa, huolella noin vuoden kestäneessä operaatiossa.

Autoon on yhä tallella runsaasti alkuperäisiä osia, kuten istuimet, sisustan osia sekä jopa renkaat. Nämä on kaikki säilytetty restauroinnin jäljiltä. Entisöinnin kuittipinon loppusumma oli yli 49 000 dollaria ja kaikki tositteet toimitetaan auton mukana.  Tämä Land Rover Series IIA 88 tarjotaan kaikkineen kattavan dokumentaation kanssa, kuten alkuperäisen ohjekirjan, rekisterikilven, runsaan kuvamateriaalin ja auton kuuluisan omistajahistorian todistavien dokumenttien kanssa.

Auto on nyt upeassa kunnossa ja siinä on sama vihertävä väri kuin tehtaalta vuonna 1966 lähtiessään. Yhdistelmä hienokuntoista kakkoskorin Land Roveria tämänkaltaisella tarinalla on täysin ainutlaatuinen. Siten kyseessä on melkoinen huutokauppahelmi.

Teksti: Henri Posa Kuvat: RM Sotheby’s/Theodore W. Pieper Lähde: RM Sotheby´s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat