4.7.2019 Ajoneuvot HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjassa luomme kevyen silmäyksen Ilmavoimien HX-hankkeessa kilpaileviin hävittäjäkoneisiin. Aakkosissa ensimmäisenä on Boeing F/A-18 E/F Super Hornet. Kuten lentokoneen nimestäkin voi päätellä, on Boeingin ehdokkaalla yhtäläisyyksiä Ilmavoimien nykyisen Hornet C/D-kaluston kanssa. Super Hornet on kuitenkin ulkomitoiltaan joka suuntaan edellistä sukupolvea suurempi kone. Samalla myös massat ja toimintasäde ovat kasvaneet. Super Hornet ei siis ole Hornetin rungolle suora jatkokehitelmä, vaan oma konetyyppinsä. Eron voikin sanoa olevan silmin havaittava.Super Hornet lensi ensilentonsa vuonna 1995, eli samana vuonna, jona Ilmavoimat otti ensimmäiset nykyiset Hornetinsa käyttöön. Konetta on sen jälkeen päivitetty, ja se on nykyisellään kyvykäs vastaamaan aikakauden hävittäjien suorituskykyyn. Suorituskyvyn korvaamisestahan HX-hankkeessa on nimenomaan kyse, ja Hornetin ja Super Hornetin välillä on oikeastaan helposti havaittavissa se kehitys, joka monitoimihävittäjissä on 25 vuoden aikana tapahtunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusominaisuudet ennallaanJos jatketaan vertailua nykyään käytössä olevaan Hornet C/D -sukupolveen, voidaan huomata, että Super Hornet tarjoaa edelleen pitkälti samat perusominaisuudet. Se on monitoimihävittäjä, joka kykenee operoimaan lentotukialuksilta, omaa kehittyneen tietojärjestelmän ja on kaksimoottorinen.Ikään kuin vastapainoksi Boeing tarjoaa Suomelle F/A-18 E/F Super Hornetien ohella EA-18 G Growler-versiota, joka on varustettu elektroniseen sodankäyntiin. Teknisesti kaksipaikkaiseen F-versioon perustuvassa Growlerissa on kevyempi tuliasevarustus, mutta erityisillä elektronisen sodankäynnin laitteillaan se pystyy etsimään ja havaitsemaan lähestyviä uhkia laajasti ja sekä häiritsemään esimerkiksi vihollisen ilmatorjuntaa elektronisesti. Se siis suojelee myös kaikkia ympärillään olevia koneita, ja pystyy esimerkiksi saattamaan niitä paikasta toiseen.EA-18 G Growler on suunnattu elektroniseen sodankäyntiin.Super Hornetin kaksi moottoria ovat päivitetyt versiot nyky-Hornetien General Electric -voimanlähteistä. Ne siivittävät koneen jälkipoltolla 1,8-kertaiseen äänennopeuteen, eli noin 2 000 kilometriin tunnissa. Viidestä ehdokkaasta vain kaksi pystyy ylittämään kaksinkertaisen äänennopeuden.Ja ei, Super Hornetissa ei käytetä Boeing 737 MAX:in kanssa samoja asentomittareita.Plussat ja miinuksetKaikki HX-hankkeessa mukana olevat konetyypit ovat länsimaisia ja NATO-yhteensopivia. Boeing Super Hornet on kuitenkin nimenomaan yhdysvaltalaisvalmisteinen. Yhdysvallat on NATO:n sotilasmahti, ja siksi monet näkevät sen kanssa yhteneväisen kaluston etuna. Myös nykykalustomme on amerikkalaista, joten ulkopoliittinen asetelma ei siltä osin muuttuisi.Nykykalustomme on myös saman tehtaan tuote, joten harppaus teknisessä tuessa ja esimerkiksi mekaanikkojen koulutuksessa olisi Super Hornetin kohdalla lyhin. Itse asiassa valmistaja kertoo, että mekaanikkojen jatkokoulutus Hornetista Super Hornetiin vie vain 20 tuntia. Super Hornet on ketterä ja ominaisuuksiltaan monipuolinen hävittäjä, jonka elinkaarikustannukset liikkuvat vaihtoehdoista keskitasolla. Tarjolla oleva Growler-versio on ehdoton plussa. Super Hornetilla on ehdokkaista ylivoimaisesti eniten lentotunteja takanaan.Growler lähdössä.Growleristakin huolimatta miinuksena voidaan toisaalta nähdä koneen verrattain korkea ikä. Vaikka laajempia päivityksiä onkin tullut, on Super Hornet joiltakin ominaisuuksiltaan – tai paremminkin niiden puutteella – aavistuksen verran perässä aivan viimeisimmän huudon hävittäjiä, vaikka itse runko, siis aselavetti, kyllä kestää aikaa.Amerikkalaisuus voidaan nähdä myöskin miinuksena. Hornet-käyttövuosina olemme nimittäin joutuneet havaitsemaan, kuinka osa kalustosta seisoo valtameren takana päivitettävänä, kaukana Suomen puolustusvahvuudesta. Super Hornetin korkeahko ikä saattaa tarkoittaa myös epävarmuuksia koneen tuotannon jatkuvuudessa. Tämä piinaa niin ikään osaa Boeingin kilpailijoista HX-hankkeessa.Osuneet valinnatBoeing Super Hornetin pääkäyttäjä löytyy valmistusmaasta Yhdysvalloista. USA:n laivasto hyödyntää koneen kykyä operoida tukialuksilta laajasti. Toinen käyttäjä on Australian Ilmavoimat, ja myös Kuwait on tehnyt sopimuksen koneiden toimittamisesta ilmavoimilleen.Tutun Hornetimme tavoin myös Super Hornetin taustalta löytyy tukialustoimintaa.Ensimmäisen kerran konetta käyttivät taistelutehtävissä yhdysvaltalaiset vuonna 2002 Irakissa. Mainittakoon, että Super Hornetia pidetään presidentti Donald Trumpin mielikoneena.Suomessa Super Hornet esiintyi ensimmäistä kertaa Kaivopuiston lentonäytöksessä kesällä 2017. Tuolloin taivaalla nähtiin pari, joista toinen oli yksipaikkainen E- ja toinen kaksipaikkainen F-versio. Toisen kerran Boeing esitteli ehdokkaansa suorituskykyä suomalaisille Ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytöksessä Jyväskylässä viime vuonna. Tuolloin nähtiin puolestaan itse Growler toiminnassa. Turkuun valmistaja ei tuonut Super Hornetia.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Boeing ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 12.4.2025 Uutinen Tiesittekö, että Trumpin autotariffit koskevat myös vanhoja autoja? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”