27.6.2024

Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla

Crossover-henkisessä, pikkuisessa Insterissä käytetään pohjana Etelä-Korean markkinoiden vielä vähän pienempää polttomoottorista Casperia. Insterillä voisi sanoa olevan pieneksi autoksi iso ego.

Taas yhdet huhut kävivät toteen, kun Hyundai virallisti liittymisensä muun muassa läntisen Euroopan pienimpään sähköautoluokkaan, jonne ei ole toistaiseksi ollut valtavaa tunkua. Tähän asti varteenotettavin yritys tuoda Euroopan markkinoille oikeasti halpa sähköauto on ollut Dacia Spring, jota ei tuoda Suomeen, ja joka polttomoottoriautona tuntuisi hintaluokassaan lähinnä vitsiltä oikeastaan jokaisella mahdollisella mittarilla. Myös sellaisella kerran innovatiivisia ja ennen kaikkea hyvin pienikokoisia kaupunkiautoja tehneellä valmistajalla kuin Smartilla oli mallistossaan näin pieniä sähköautoja, tosin premiumauton hintaluokassa.

Hyundai Inster vaikuttaakin olevan luokassaan varsin varteenotettava kombinaatio tarkoituksenmukaisuutta mutta myös kattavaa varustelua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Inster - pitkän akselivälin Casper

Hyundailla on todellakin kolmisen vuotta ollut kotimarkkinoillaan Etelä-Koreassa pienen pieni, alle 3,6-metrinen minicrossover nimeltään Casper. Kuten ennakkotiedot osasivat täydellisesti kertoa, Inster perustuu tähän Casperiin ja sitä itse asiassa kutsutaan Koreassa Casper Electriciksi. Myöhemmin markkinoille on tulossa myös erillinen Inster Cross, jossa nimen mukaisesti korostetaan vielä enemmän crossover-piirteitä.

Hyundai tarjoaa Insteriin suurimmillaan 17-tuumaisia vanteita, jotka ovat näin pienessä autossa melkoiset jyrät. Toimintamatkaa (ja routavaurioita) ajattelevan kannattaa ehkä ennemmin kääntää katseensa 15-tuumaisiin kiekkoihin, jollaiset tulevat saataville sekä alumiinisina että peltivanteina pölykapseleiden kera.

Sähkövoimalinjan lisäksi - johon palataan tarkemmin aivan tuota pikaa - Insterin olennaisin tekninen ero Casperiin on pidempi akseliväli. Insterin 2,58 metrin akseliväli on peräti 18 senttimetriä Casperin vastaavaa pidempi. Jotain perspektiiviä venytykseen antaa se, että lukema on tasan sama kuin minkä verran Mercedes-Maybach S-sarjan ultraluksusmalli on tavallista S-sarjan lang-versiota pidempi. Ja nyt liikutaan siis A-segmentin kääpiöluokissa. Hyundain teknisten tietojen mukaan Insterissä nautittaisiin jopa noin 90 sentin takajalkatiloista.

3,8-metriseksi autoksi Insterin takajalkatiloissa ei pitäisi olla ainakaan tämän kuvan perusteella minkään näköistä valittamista.

Pidempi akseliväli onkin paitsi eurooppalaisasiakkaiden mieltymyksiin ehkä paremmin vastaava, mutta ennen kaikkea se mahdollistaa säädyllisen kokoisen ajoakun sijoittamisen pohjalevylle.

Insterin kokonaispituus on 3,825 metriä eli tukevasti alle neljässä metrissä mennään. Dacia Spring on siis vertailun vuoksi vajaat kymmenen senttimetriä Insteriä lyhyempi, ja edesmenneeseen nelioviseen Smart EQ Forfouriin nähden Inster on hervottomat 33 senttimetriä pidempi jättiläinen. Joillain Euroopan markkinoilla edelleen voimissaan oleva Forfourin sisarmalli Renault Twingo on luonnollisesti Smartin kanssa samaa kokoluokkaa. Renaultin pikkusähköautomalliston kuumin uutuus 5 E-Tech on puolestaan kymmenisen senttimetriä Insteriä pidempi. Jokseenkin samanhenkisistä polttomoottoriautoista Toyota Aygo X on tasan 3,7 metriä pitkä.

Hyundai Inster on varsin muunneltava miniauto. Takaistuimet liikkuvat pituussuunnassa, jolloin voi painottaa joko 280 litran tavaratilaa tai mainittua, jopa 90 sentin takajalkatilaa. Penkkien selkänojat myös kallistuvat makuuasentoon ja nelipaikkaisen auton takapenkit voi taittaa 50:50 -suhteessa lähes tasaiseksi tavaratilan jatkeeksi. Seuraava mielenkiintoinen askel Insterin tarinassa voisikin olla pakettiautoversio.

Ihan auton mittaisesta uutuudesta voidaan siis Insterin kohdalla puhua.

Jo ihan säädyllinen voimalinja

Sähköauto ja edullinen hinta eivät tunnetusti ole kulkeneet käsi kädessä, tai jos ovat, tuloksena on ollut Dacia Springin kaltainen "mopoauto". Insterille kerrotaan lopullinen eurohinta Euroopan-markkinalanseerauksen yhteydessä, mutta todennäköisesti puhutaan hieman Springiä kalliimmasta alkaen-hinnasta. Sikälimikäli Inster onnistuu kuitenkin pitämään ennakoidun, selvästi kakkosella alkavan hintalappunsa, puhutaan omassa luokassaan hyvin kilpailukykyisestä tuotteesta.

Hyundain erääksi tavaramerkiksi noussut pikseliteema on löytänyt tiensä myös Insterin eri kolkkiin.

Inster tullaan lanseeraamaan kahdella eri akkukoolla, jotka ovat 42- ja 49-kilowattituntiset. Pienempi akku eli Standard-malli tarkoittaa tässä vaiheessa Hyundain arvion mukaan noin 300 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, kun taas Long Rangelle ollaan lupailemassa 355 kilometrin toimintamatkaa samalla eurooppalaisella syklillä.

Standard Range ja Long Range eroavat toisistaan myös siten, että pienemmällä akulla varustetussa versiossa on 71 kilowatin eli 97 hevosvoiman sähkömoottori, kun taas Long Range päivittää etuakselille sijoitetun sähkömoottorin jo 85 kilowatin eli 115 hevosvoiman teholuvuille. Molemmat malliversiot tarjoavat 147 newtonmetrin vääntömomentin.

Jos muistelemme vähän mitä Dacia Springillä olikaan tarjota, sieltä tulee vertailun vuoksi 45- ja 65 hevosvoiman sähkömoottori 26,8 kilowattitunnin akulla ruokittuna, ja maksimissaan 220 kilometrin toimintamatkalla.

Insterin omamassaa Hyundain antamat tekniset tiedot eivät kerro, mutta kyllä takuuvarmasti se tonni ylitetään ihan reilusti. Tässä autoluokassa suorituskyky kiinnostaa lähinnä siitä näkökulmasta, ettei jäätäisi muun liikenteen jalkoihin. Insterin kohdalla tästä ei pitäisi olla pelkoa, sillä Standard Range kiihtyy esimerkiksi nollasta sataan 11,7 sekunnissa ja kulkee 140 km/h. Long Rangella vastaavat luvut ovat 10,6 sekuntia ja 150 km/h. Selvästi kaupunkiajoon tarkoitettu Inster on siis kotonaan myös kehäteillä, eikä varmasti säikähdä satunnaisia moottoritiesiirtymiäkään.

Oikein kattavasti varusteltu

Hyundai Inster ei varsinkaan kokoluokka huomioon ottaen jätä kylmäksi myöskään varustelunsa puolesta. Toki hinnat alkaen-malli asettuu johonkin, ja kuten aina, lisävarusteet tapaavat listätä hintaa. Saatavilla varusteita kuitenkin siis tulee olemaan, ja Inster on koko lailla varsin tasokas piskuinen sähköauto. Vink vink vaan sinne Smartin suuntaan.

Insterin kojelautanäkymä on tuttua nyky-Hyundaita, joskin keskimääräistä pienemmässä mittakaavassa. Näyttöruutujen virkaa toimittaa kahden 10,25 tuuman ruudun muodostama pari.

Turvallisuus ennen kaikkea, mainitaan siis ensi alkuun esimerkkejä Insterin turvavarustepaletista. Älykäs vakionopeudensäädin Stop and Go -toiminnolla, moottoritieavustin, älykäs nopeusrajoitusavustin, kuljettajan tarkkaavaisuusvaroitus sekä kaukovaloavustin ovat varsin maantiepainotteisia turva- ja mukavuusvarusteita, siinä missä Surround View Monitor, Parking Collision-Avoidance Assist Rear, Blind-spot View Monitor, Forward Collision-Avoidance Assist 1.5, edellä ajavan ajoneuvon liikkeellelähtöilmoitus, takamatkustajan varoitin, pysäköintietäisyysvaroitin edessä ja takana sekä peruutuskamera kuuluvat ensisijaisesti kaupunkiajossa tarvittaviin herkkuihin.

Insterin komentosillalle on haettu tilan tuntua käyttämällä senttimetrit tarkasti hyväksi.

Muita luokassaan vähintään standardinomaisia, mutta jopa edistyksellisiä varusteita ovat esimerkiksi digitaalinen mittaristo, yhdellä kosketuksella avattava kattoluukku, Hyundai Digital Key 2 Touch -digiavain, älypuhelimen langaton lataustelakka, 64 värivaihtoehdon led-tunnelmavalaistus sekä lämmitettävät etuistuimet ja ratti. Mitkä näistä ovat Suomen tuontiohjelmassa vakiona ja mitkä puolestaan lisävarusteina, se selviää tuonnempana.

Unohtaa ei sovi myöskään ulkoista ja sisäistä Vehicle-to-Load (V2L) -toimintoa eli kahdensuuntaista latausta, jonka avulla voi lainata virtaa erilaisille sähkölaitteille 110 ja 220 voltin jännitteellä.

Mielenkiintoisen Hyundai Insterin Suomen-tuontiohjelma selviää maahantuojan mukaan muutaman kuukauden kuluessa, ja ensimmäisiä autoja voi odottaa maahan vuodenvaihteen tienoilla.

Lähde: Hyundai

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat