23.2.2020 Ajoneuvot Ilmavoimat koelentää: USA:n merivoimien työjuhta – Boeing F/A-18 E/F Super Hornet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeisenä Suomen viidestä hävittäjäkandidaatista kävi esittäytymässä tutulta vaikuttava Super Hornet Satakunnan lennoston platalle Pirkkalaan saapui viime viikolla kolme uuden karheaa suihkuhävittäjää ilmavoimiemme evaluoitaviksi. Silti äkkivilkaisulla ne näyttävät kovin tutuilta. Yhdennäköisyys on ilmeinen omien hyvin palvelleiden Hornettiemme kanssa. Tarkemmin tutkittuna ne ovat kuitenkin melkoisesti uudistettuja ja myös kooltaan suurempia.Kolmikosta kaksi on Super Hornetteja, yksipaikkainen E ja kaksipaikkainen F. Kolmas on samasta koneesta elektroniseen sodankäyntiin kehitetty EA-18G Growler, sen tunnistaa helpoiten (mutta ei helposti) erilaisista podeista siivenkärjissä. Siirtolentoa Atlantin yli oli saattamassa Omega-yhtiön KC-10 ilmatankkeri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoetellut ja tutut ratkaisutSuper Hornet on viidestä hävittäjäehdokkaastamme vanhin perusratkaisuiden pohjautuessa 70-luvulla suunniteltuun ja meilläkin käytössä olevaan kaksimoottoriseen monitoimihävittäjään F/A-18:aan. Ilmavoimiemme saadessa ensimmäiset C- ja D-version koneensa 1995, Super Hornet E lensi ensilentonsa. Tuohon aikaan valmistaja oli vielä McDonnell-Douglas, jonka Boeing osti vuonna 1997.Alkuperäistä Hornetia valmistettiin liki 1 500, pääkäyttäjänä USA:n laivasto, joka sai korvattua Hornetilla F-14 Tomcatin lisäksi muitakin tyyppejä. Vientiasiakkaina Suomen lisäksi oli mm. Kanada, Espanja ja Australia. Superin menestys on ollut vaatimattomampi, niitä on käytössä puolet vähemmän Australian ollessa ainoa ulkomaan asiakas.Perusteellisesti uusiutunut ja kasvanutVanhan ja uuden Hornetin kokoero syntyy niin rungon kuin siipienkin pidentämisestä kutakuinkin metrillä. Niillä on saatu tilaa isommille moottoreille, polttoainesäiliöille ja tietysti aseille. Lisäpolttoaine pidentää toimintasädettä, jota pidettiin vanhan mallin heikkoutena. Samalla tyhjäpainon kasvu lähes neljällä tonnilla tekee Super Hornetista nyt tarjolla olevista ehdokkaista suurimman ja painavimman.Samaan aikaan nokka- ja pyrstöosan säilyttäminen lähes ennallaan on säilyttänyt tutun olemuksen. Nopea spottausero löytyy moottorien imuaukoista, jotka ovat vanhassa pyöreät ja uudessa neliskanttiset. Kulmikkuus vähentää koneen havaittavuutta tutkalla. Muutoinkin tutkaheijastuvuutta on vähennetty niin, että uuden mallin kaiku on vanhaa pienempi. Varsinaista häivetekniikkaa Super Hornetissakaan ei ole. Vuosien varrella ohjaamojärjestelyt, avioniikka, tutka ja asejärjestelmät ovat päivittyneet moneen kertaan. Haku päällä – Hornet-monitoimihävittäjän seuraaja haussa Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien elinkaaren on laskettu ehtyvän vuonna 2030 niin rakenteiden väsymisen kuin järjestelmien ajanmukaisuudenkin puolesta. Niiden seuraajan valitsemiseksi ilmavoimilla on menossa vuonna 2016 aloitettu HX-hanke. Projektissa on nyt edetty tarkennettujen tarjousten jälkeen koneiden evaluointiin kotimaassa talviolosuhteissa. Ehdokkaat eivät tule Suomeen yhtä aikaa, vaan peräkanaa reilun viikon jaksoissa tammi- ja helmikuun aikana. Projektin seuraavat portaat, neuvottelukierros keväällä ja lopullisten tarjousten sisäänjättö syksyllä tähtäävät valinnan tekemiseen 2021, jotta toimitukset päästään aloittamaan 2025. Tällä kertaa koneiden määrää ei ole päätetty etukäteen, vaan ainoastaan hävittäjäpuolustukseen sijoitettavan summan yläraja, kymmenen miljardia euroa. Tarjouskilpailussa valmistajien on esitettävä oma ratkaisunsa koneiden määristä ja aseista, joilla Hornetteja vastaava ilmapuolustuskyky säilyy. Nyt lennettävät testit keskittyvät aiemmin ilmoitettujen suoritusarvojen todentamiseen käytännössä. Pirkkalassa talvi on ollut lauha, mutta pohjoisempiakin tukikohtia voidaan käyttää järjestelmien testaamiseksi talvisissa olosuhteissa, jäätävissä pilvissä ja liukkailla kiitoteillä. Testeihin on varattu runsaasti ilmatilaa Pohjanmaalle asti. Siviililentoliikenteelle ei kuitenkaan odoteta rajoituksia. Hävittäjäkokelaiden lähtöjä ja laskuja pääsee seuraamaan Pirkkalassa joko lentoaseman alueelta tai kiitotien päässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkuvaa päivitystäOmien Hornettiemme viime vuosikymmenellä tehdyn ohjaamopäivityksen ansiosta piloteillemme Super Hornetin ohjaamo tuntuu varmastikin helpolta kotiutua. Ohjaamo uusiutuu kuitenkin vielä kerran, sillä meille myytävä versio olisi ilmeisesti vasta seuraava versio Advanced Super Hornet BlockIII.Siinä polttoainetta saadaan lisää rungon yläpuolisiin säiliöihin vapauttaen tilaa aseille niin ripustimista kuin rungostakin. Myös suunniteltua lentotuntimäärää on tarkoitus kasvattaa 10 000 tuntiin. Varjona kehityksen yllä on USA:n merivoimien kaavailut viimeisten Hornet-tilauksien vaihtamisesta seuraavan sukupolven hävittäjän kehittämiseen. Tuki varmastikin jatkuu, vaikka valmistus loppuisi. Entäpä edelleen kehittäminen?Vähemmän opeteltavaaVanhentuvan peruskonstruktion vastapainona Hornetin tuttuus helpottaisi sen kotiuttamista Suomeen, lentäjien ja mekaanikkojen koulutus olisi nopeampaa sekä osa maakalustosta ja tukitoiminnoista kelpaisi sellaisenaan. Nykyiset on kokoonpantu ja huollettu Kuorevedellä, oletettavasti uusien kanssa voitaisiin menetellä samoin.Vaikka Hornetit on suunniteltu toimimaan lentotukialuksen puhtaalta kannelta, Suomessa ei ole ollut ongelmia saada kiitoteitä tarpeeksi puhtaiksi roskista, hiekasta, lumesta tai loskasta. Maantietukikohdissa pysäytys tapahtuu vaijerilla lentotukialuksen tavoin, muutoin Hornetin laskumatka venyy.LisähoukutuksiaBoeing tarjoaa Super Hornet -kaupan yhteydessä hankittavaksi myös EA-18G Growler –versiota Super Hornetista. Yhtenevästä ulkoasustaan huolimatta se on tarkoitettu toimimaan varsinaisten hävittäjien takana tarjoten tukea vihollisen havaitsemiseen ja sen viesti-, ase- ja tutkajärjestelmien häiritsemiseen. Growler on kalliimpi kuin Hornet, mutta ilmeisesti Boeing aikoo joitakin kappaleita niitä tarjoukseensa sisällyttää. Veto sekoittaa pakkaa samoin kuin Saabin tutkavalvontakone osana tarjousta. Ei käy kateeksi koelentäjiämme ja poliitikkojamme, joiden pitäisi saada ehdokkaat samalle viivalle.Tuorein Super Hornetin hankkinut käyttäjä on taitolentoryhmä Blue Angels, joka saa ensimmäiset koneensa tänä vuonna, harjoittelun jälkeen vuoden 2021 näytösohjelma on suunniteltu niille. Boeing F/A-18 E/F Super Hornet – Tekniset tiedot Pituus 18,31 metriä Siipien kärkiväli 13,62 metriä Tyhjäpaino 14 552 kg Maksimi lähtöpaino 29 937 kg Kiitotievaatimus n. 800 metriä Toimintamatka 2346 km Suurin nopeus Mach 1.7 (1.7 x äänennopeus) n. 1 900 km/h Suurin lentokorkeus n. 15 000 metriä Moottori 2 x General Electric F414-GE-400 Teho 2 x 98 kN Polttoaineen kulutus n. 10 000 kg/h Teksti: Petri Munukka, kuva: BoeingMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Lentokoneet Seitsemällä pompulla kenguruiden maasta Lontooseen – Qantasin alkuperäisestä Kangaroo Routesta tehdään loistelias toisinto 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle