20.3.2019

Jaguar Land Rover takaisinkutsuu bensiini- ja dieselmalleja päästöylitysten takia

Brittivalmistaja käynnistää takaisinkutsukampanjan 2,0-litraisten moottorimallien hiilidioksidipäästöjen ylitettyä tyyppihyväksyntäarvot.

Jaguar Land Rover suorittaa mittavan takaisinkutsukampanjan vuosina 2016–2018 valmistetuille 2,0-litraisille bensiini- ja dieselmoottorimalleille valmistajan ja viranomaisten havaittua noin 2% ylityksen autojen hiilidioksidipäästöissä.

Viime viikolla ilmoitettu takaisinkutsu koskee Iso-Britanniassa 2,0-litraisella dieselmoottorilla 2016-2018 varustettuja automalleja. Listalla on Britanniassa yhteensä 34 736 autoa mallisarjoista Range Rover Evoque, Jaguar XE ja Jaguar XF.

Vuosien 2016–2018 bensiinimalleista listalla ovat 2,0-litraisella moottorilla varustetut Land Roverit Discovery, Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover Velar, Range Rover Evoque sekä Jaguarit E-Pace, F-Pace, XE, XF ja F-Type, joita Britanniassa on 9 653 kappaletta.

Valmistajan mukaan takaisinkutsukampanja laajenee myöhemmin muualle Eurooppaan. Kampanjassa tehtävät muutokset hyväksytetään Iso-Britannian ajoneuvojen tyyppihyväksyntäviranomaisella (VCA, Vehicle Certification Agency). Valmistajan ilmoituksen mukaan se havahtui itse automalliensa päästöongelmiin, joskin Britannian ajoneuvoviranomaisen DVSA:n mukaan tyyppihyväksyntälaitos VCA teki varsinaisen havainnon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskimäärin 2%

Jaguar Land Rover kiistää käyttäneensä päästöhuijausohjelmistoa hiilidioksidipäästölukemien kaunisteluun. Valmistajan mukaan kyse on keskimäärin kahden prosentin erosta autojen tyyppihyväksynnässä käytettyyn laboratoriomitattuun NEDC-syklin päästölukemaan nähden.

JLR kertoo, että takaisinkutsu ei tule vaikuttamaan autojen teholukemaan, mutta sillä saattaa olla joitain sivuvaikutuksia. Bensiinimalleissa start-stop-järjestelmä saattaa toimia aiempaa kylmemmällä moottorilla. Dieseleissä oirelistalla ovat äänekkäämmät kylmäkäynnistykset, aiempaa matalampi tyhjäkäynti sekä lisääntynyt AdBlue-urealisäaineen kulutus.

Liikenteen ympäristöetujärjestöjä edustavan Transport & Environmentin Britannian johtaja Greg Archer varoittaa, että bensiinimoottoreiden start-stop-järjestelmän käyttäminen kylmemmillä moottoreilla saattaa kasvattaa niiden typpioksidi- ja hiukkaspäästöjä. Dieselmoottoreissa matalampi tyhjäkäynti voi Archerin mukaan vaikuttaa käyntiäänen lisäksi ajettavuuteen, mutta JLR kiistää järjestöjohtajan väitteet ajettavuushaitoista. Transport & Environmentistä arvellaan myös, että kasvanut AdBlue-urealisän kulutus liittyy pakokaasujen takaisinkierrätyksen vähentämiseen, pakottaen typpioksideja puhdistavan SCR-järjestelmän tekemään jatkossa enemmän töitä.

Jaguar Land Roverin työläs takaisinkutsukampanja säästänee brittivalmistajan kuitenkin sakoilta ja oikeudenkäynneiltä.
– Olisi paljon helpompaa muuttaa virallisia hiilidioksidiarvoja, mutta jos he myöntävät alkuperäisten arvojen olleen vääriä, voisivat kuljettajat hakea kompensaatiota, kommentoi T&E:n Archer. Tuolloin ongelmia olisi syntynyt myös viranomaisten kanssa maissa, joissa auto- ja ajoneuvoverotus on sidottu hiilidioksidipäästöihin.

Lähde: Automotive News Kuvat: Jaguar Land Rover

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat