21.10.2025

Junassa saa palvelua – uudet Pendolino Plus -kaukojunat aloittavat liikennöinnin

Kuva Marko Jokela

Lisämaksusta saa henkilökohtaista palvelua, rauhaa, työtilaa ja ennakkotilattuja ruokia istumapaikalle tyystin uudessa VR:n Ekstra Plus -matkustusluokassa: ensi marraskuusta välillä Helsinki–Turku, joulukuun puolivälistä välillä Helsinki–Oulu.

– Uudenlainen matkustuskokemus, kiteyttää VR:n Marika Schugk sen, mistä on kyse VR:n uusissa Pendolino Plus -junissa matkustajan näkökulmasta.

VR:n kaupallisesta näkökulmasta kyse on taistelusta erityisesti työ- ja liikematkustajien sieluista, joille nyt juna voisi nousta auto- tai lentomatkan vaihtoehdoksi.

Aiemmin Allegro-nimellä tunnetut Venäjän liikenteessä olleet junat on uudistettu kotimaan kaukoliikenteen johtotähdiksi, joilla junayhtiö vastaa ihmisten vaatimustason nousuun, jos kohta kyse on myös VR:n imagon tuoreuttamisesta.

Pendolino Plus -junat alkavat ensi kuussa liikennöidä Helsingistä Turkuun.

Liikennöinti Helsingin ja Oulun välillä alkaa joulukuun puolivälissä. Pendolino Plus -junat tulevat osittain korvaamaan nykyisiä Helsingistä Ouluun kulkevia IC- ja Pendolino-junia. Uusi kalusto ei vaikuta matka-aikaan ja reiteillä pysähdytään samoilla asemilla kuin nytkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi matkustusluokka

Asiakaskokemuksesta ja palvelukehityksestä vastaavana johtajana Marika Schugk suorastaan hurisee tyytyväisyyttä esitellessään ensi kertaa medialle uuden Pendolino Plus -junan sisustusta ja ratkaisuja.

– Ihmiset toivovat junamatkoille henkilökohtaista palvelua ja sitä on uudistuksen myötä nyt tarjolla, hän lupaa.

Schugk iloitsee siitä, että kotimaan kaukojunamatkailu on ollut kasvussa koronakurimuksen jälkeen. Kun vuonna 2020 Suomessa tehtiin 8,1 miljoonaa kaukoliikennematkaa junilla, niin viime vuonna luku oli noussut jo 15,3 miljoonaan matkaan – ja ennakkoarvioissa tämän vuoden matkaluku ylittää viime vuoden saavutukset.

Schugk toivoo eritoten liikematkustajien löytävän Pendolino Plus -junat. Heitä tuetaan myös aikatauluin. Esimerkiksi varhaisin Oulusta lähtevä vuoro kello 04.32 mahdollistaa kiirehtiä aamupäivän kokouksiin. Tämä Helsinkiin aamukymmeneksi saapuva vuoro on täysin uusi.

Ruoka toivottu palvelu

Erityisesti ruoka voi olla aiempaa kiinteämmin osa junamatkaa. Ekstra Plus -luokassa voi tilata ennakkoon omalle paikalle aterian. Sen tuo paikalle uusi henkilöstöryhmä eli palveluvastaavat, joita on VR:lle rekrytoitu, myös sisäisesti, kuutisenkymmentä.

Ennakkotilattavaan kylmään ateriaan (liha/kala/kasvis) kuuluu vesipullo ja jälkiruokakeksi, joka sopii kahvin kanssa. Kokeiltu sushisalaatti kylmäsavulohella oli kelpo lounas, vaikkei isoa nälkää viekään.

Matkan aikana voi VR:n apin kautta tilata ruokaa, johon tulee pieni palvelumaksu lisää verrattuna siihen, että nousisi paikoiltaan ja nauttisi saman annoksen junan ravintolavaunussa.

Lisämaksusta Ekstra Plus -kokemus

Pendolino Plus -junissa on tarjolla neljä matkustusluokkaa: Eko-luokka sekä Ekstra Rauhallinen ja Ekstra Plus -luokat.

Ekstra Plus -luokan lisämaksu Helsinki–Turku välillä on 9,80 euroa, jonka päälle tulee dynaamisesti hinnoitellun matkalipun hinta. Dynaaminen tarkoittaa ostohetken ja varaustilanteen mukaan joskus paljonkin vaihtelevia hintoja.

Vastaava Ekstra Plus -lisämaksu Helsinki–Oulu välillä on 15,80 euroa.

Ekstra Plus -matkustajille juomat (kahvi, tee, kaakao ja vesi) kuuluvat lipun hintaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ikkunoiden laserointia ja uusi wifi

Pendolino Plus on ensimmäinen VR:n uuden ulkoilmeen mukainen junakalusto, mutta muutakin muuttuu.

VR ryhtyy marraskuusta alkaen laseroimaan kaukojunien ikkunat, jotta niin puhelujen kuuluvuus kuin nettiyhteyskin pelittäisivät mahdollisimman häiriöttömästi. Laseroinnilla ikkunoihin poltetaan kuviointi, joilla edistetään tukiasemien signaalin läpäisyä junaan.

Toki niillä osuuksilla, joilla ei ole tukiasemia tiuhaan, on käyttökokemus tietty heikompi.

Hanke on varsin mittava, sillä kaksi vuotta kestävän laserointisavotan aikana työstettävänä on 10 000 ikkunaa.

Matkapuhelimen kuuluvuutta junassa haittaa junarungon radiosignaalien heikko läpäisevyys sekä nopea vauhti tukiasemien ohi. Viime vuonna VR päivitti kaikkien juniensa wifi-yhteydet ja asiakastyytyväisyys junaverkon kuuluvuuteen on noussut tasolle 3,5/5.

Oma hytti ja puhelinkoppi

Pendolino Plus -junissa on muutamia työskentelyrauhan takaavia yhden tai kahden hengen hyttejä, joita ei Suomen raiteilta muista junista löydy. Junassa on myös kaksi puhelinkoppia.

Kalustojohtaja Joonas Roivainen kertoo, että Pendolino Plus -juna tarkoittaa seitsemää vaunua ja 346 asiakaspaikkaa sekä 2 pyörätuolipaikkaa. Ravintolavaunun lisäksi junassa on myös lemmikkivaunu.

Juna soveltuu perhereissuillekin, sillä junassa on lasten leikkivaunu.

Pendolino Plus -konduktööri Pertti Veintie kertoo, että lähtölaiturilla asiakkaat vastaanottaa konduktöörin lisäksi myös junan kuljettaja – mutta suostuuko hän myös kaverikuvaan?

Poistettu 22.10. klo 11.43 artikkelista maininta Ekstra Rento -luokasta, jollainen on vain IC-junissa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat