1.11.2025

Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty

Kuva Mazda

Tämän hiilidioksidia ilmakehästä talteenottavan wankel-unelman rinnalla Japan Mobility Show'ssa esitelty Vision X-Compact heijastelee lisäksi Mazdan sitoutumista pikkuautoihin.

Päiväni on pelastettu, jos Mazdan Japan Mobility Show'ssa Tokiossa esittelemän Vision X-Coupé -konseptin sanoma todella pitää paikkansa. Tämä nimittäin on Mazdan näkemys vuonna 2035 valmistamastaan autosta, ja se näyttää upealta, sitä ajetaan itse, se kulkee mikrolevistä valmistetulla polttoaineella tai vaihtoehtoisesti akkusähköllä, ja se puhdistaa ilmakehää hiilidioksidista sitä enemmän mitä enemmän sillä ajaa.

Vision X-Coupé on 5,05 metriä pitkä ja akseliväliltään 3,08-metrinen neliovinen ja nelipaikkainen fastback, jota Mazda markkinointitiimi on katsonut parhaaksi nimittää termillä "coupé". Konseptin ulkomitat ovat melkoiset, mutta mittasuhteet ovat onnistuneet niin, ettei auto näytä möhköltä. Möhköistä puheen ollen, ääntämysohjeen mukaan konseptin nimi "x" lausutaan muodossa "cross" eli ehkäpä tässä sulavalinjaisessa reseptissä on mukana hieman myös crossoveria. Ainakin pyörät ovat valtavat.

Vision X-Coupén muotoilussa Mazda visioi Kodo-muotokielensä tulevaisuutta. Tuskin näissä muodoissa kenelläkään on paljon valittamista.

Sisätilat huokuvat nelipaikkaista grand toureria, kuten varmasti on ollut tarkoituskin. Kojelaudalta pistää silmään nykyaikainen, etumatkustajalle asti ulottuva näyttöruutu, mutta toisaalta vastapainona nostalgisen näköinen mittaristo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takuuvarmasti vastavirtaan

Mazda tunnetaan varsin hyvin vastavirtaisuudestaan, mitä tulee sen autojen tekniseen filosofiaan. Wankel on tästä oivallinen esimerkki. Mazda oli sen pioneeri 1960-luvulla, ja se käytti kiertomäntämoottoria kauan sen jälkeen, kun kaikki muut olivat siitä luopuneet. Mazda myös otti wankelin kolmisen vuotta sitten uudelleen käyttöön, ja kyllä, saa olla tämän moottorimuodon kanssa aivan omassa rauhassa.

Mazda ei edelleenkään käytä turboahdinta valtaosassa valmistamistaan moottoreista, mikä on myös selvä poikkeus valtavirrasta. Hauskaa kyllä, wankelin saralla Mazda sitten taas on suorastaan turbopioneeri, kun se asensi vuoden 1990 Cosmoon ensimmäistä kertaa turbowankelin. Näin oli "turvallista" tehdä, kun kerran NSU, Citroën, Mercedes-Benz tai muut wankelia kokeilleet eivät olleet sitä tehneet, ja hups, Mazda sai olla taas poikkeus valtavirrasta.

Edellä viitattu MX-30 R-EV teki Mazdasta vuonna 2023 myös ensimmäisen autonvalmistajan, joka yhdisti wankelin sähköiseen voimalinjaan. R-EV:ssä yksiroottorinen wankel tekee autosta sarjalataushybridin.

Tämän pohjustuksen jälkeen päästään toteamaan, että Mazda Vision X-Coupén sulavien muotojen alta löytyy kaikkea edellämainittua. Siinä on kaksiroottorinen kiertomäntämoottori turboahdettuna ja yhdistettynä sähkömoottoriin sekä akkuun.

Yksityiskohdat ovat toki näin konseptin tasolla vielä piilossa, mutta järjestelmätehoksi kerrotaan hulppeat 510 hevosvoimaa. Lisäksi tiedossa on sähköinen toimintamatka 160 kilometriä sekä sähkö- ja hybridiajon yhdistetty toimintamatka, 800 kilometriä. Kuinka kokonaisteho jakautuu wankelin ja sähkömoottorin kesken tai mikä on akkukoko, Mazda ei paljasta.

Se kuitenkin tiedetään, että Mazda visioi tämän konseptin kulkevan mikrolevistä johdetulla hiilineutraalilla polttoaineella. Lisäksi työkalupakkiin kuuluu "Mazdan oma hiilidioksidin talteenottoteknologia" eli Mazda Mobile Carbon Capture. Homman nimi on siis se, että mitä enemmän autolla ajetaan, sitä enemmän kerätään ilmakehästä talteen hiilidioksidia.

On siis niin, että kun nuoret kiertävät muutaman kerran omistajaa vaihtaneella Mazdallaan kylänraittia noin vuonna 2065, he tekevät ilmastoteon. Kenen muun päivä tuli juuri pelastettua?

Mazda ei ole unohtanut pikkuautoja

Uusien isojen katumaasturimallien ja edellä nähdyn yli 5-metrisen konseptin perusteella voisi luulla Mazdan keskittyvän jatkossa isompiin autoihin. Samaa kieltä olisi puhuvinaan myös se, että Mazdan ainoa kaupunkiauto Euroopassa on nykyisin omaa sukua Toyota Yaris, ja että sen oma Mazda 2 on jo ylittänyt kymmenen vuoden malli-iän.

Mazdan toisen Japan Mobility Show'ssa esittelemän konseptin perusteella näin ei kuitenkaan vaikuta olevan. Mazda Vision X-Compact ei nimittäin ole pelkästään pikkuauto, vaan peräti pienempi kuin mainitut nykyiset Mazda 2:t. Konseptin kokonaispituus on ainoastaan 3,825 metriä.

Muilta osin Vision X-Compactin visio on astetta tai paria korkealentoisempi. Mazdan mukaan se on "suunniteltu syventämään ihmisten ja autojen välistä yhteyttä yhdistämällä ihmisaistimuksiin perustuva digitaalinen malli ja empaattinen tekoäly."

Eikä siinä kaikki, vaan se "toimii kuin läheinen kumppani ja kykenee käymään luonnollista keskustelua sekä ehdottamaan kohteita, auttaen kuljettajaa laajentamaan maailmaansa."

Lähde: Mazda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat