1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty Teksti Benjamin Helander Kuva Mazda Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tämän hiilidioksidia ilmakehästä talteenottavan wankel-unelman rinnalla Japan Mobility Show'ssa esitelty Vision X-Compact heijastelee lisäksi Mazdan sitoutumista pikkuautoihin. Päiväni on pelastettu, jos Mazdan Japan Mobility Show'ssa Tokiossa esittelemän Vision X-Coupé -konseptin sanoma todella pitää paikkansa. Tämä nimittäin on Mazdan näkemys vuonna 2035 valmistamastaan autosta, ja se näyttää upealta, sitä ajetaan itse, se kulkee mikrolevistä valmistetulla polttoaineella tai vaihtoehtoisesti akkusähköllä, ja se puhdistaa ilmakehää hiilidioksidista sitä enemmän mitä enemmän sillä ajaa. Vision X-Coupé on 5,05 metriä pitkä ja akseliväliltään 3,08-metrinen neliovinen ja nelipaikkainen fastback, jota Mazda markkinointitiimi on katsonut parhaaksi nimittää termillä "coupé". Konseptin ulkomitat ovat melkoiset, mutta mittasuhteet ovat onnistuneet niin, ettei auto näytä möhköltä. Möhköistä puheen ollen, ääntämysohjeen mukaan konseptin nimi "x" lausutaan muodossa "cross" eli ehkäpä tässä sulavalinjaisessa reseptissä on mukana hieman myös crossoveria. Ainakin pyörät ovat valtavat. Vision X-Coupén muotoilussa Mazda visioi Kodo-muotokielensä tulevaisuutta. Tuskin näissä muodoissa kenelläkään on paljon valittamista. Sisätilat huokuvat nelipaikkaista grand toureria, kuten varmasti on ollut tarkoituskin. Kojelaudalta pistää silmään nykyaikainen, etumatkustajalle asti ulottuva näyttöruutu, mutta toisaalta vastapainona nostalgisen näköinen mittaristo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takuuvarmasti vastavirtaan Mazda tunnetaan varsin hyvin vastavirtaisuudestaan, mitä tulee sen autojen tekniseen filosofiaan. Wankel on tästä oivallinen esimerkki. Mazda oli sen pioneeri 1960-luvulla, ja se käytti kiertomäntämoottoria kauan sen jälkeen, kun kaikki muut olivat siitä luopuneet. Mazda myös otti wankelin kolmisen vuotta sitten uudelleen käyttöön, ja kyllä, saa olla tämän moottorimuodon kanssa aivan omassa rauhassa. Mazda ei edelleenkään käytä turboahdinta valtaosassa valmistamistaan moottoreista, mikä on myös selvä poikkeus valtavirrasta. Hauskaa kyllä, wankelin saralla Mazda sitten taas on suorastaan turbopioneeri, kun se asensi vuoden 1990 Cosmoon ensimmäistä kertaa turbowankelin. Näin oli "turvallista" tehdä, kun kerran NSU, Citroën, Mercedes-Benz tai muut wankelia kokeilleet eivät olleet sitä tehneet, ja hups, Mazda sai olla taas poikkeus valtavirrasta. Edellä viitattu MX-30 R-EV teki Mazdasta vuonna 2023 myös ensimmäisen autonvalmistajan, joka yhdisti wankelin sähköiseen voimalinjaan. R-EV:ssä yksiroottorinen wankel tekee autosta sarjalataushybridin. Tämän pohjustuksen jälkeen päästään toteamaan, että Mazda Vision X-Coupén sulavien muotojen alta löytyy kaikkea edellämainittua. Siinä on kaksiroottorinen kiertomäntämoottori turboahdettuna ja yhdistettynä sähkömoottoriin sekä akkuun. Yksityiskohdat ovat toki näin konseptin tasolla vielä piilossa, mutta järjestelmätehoksi kerrotaan hulppeat 510 hevosvoimaa. Lisäksi tiedossa on sähköinen toimintamatka 160 kilometriä sekä sähkö- ja hybridiajon yhdistetty toimintamatka, 800 kilometriä. Kuinka kokonaisteho jakautuu wankelin ja sähkömoottorin kesken tai mikä on akkukoko, Mazda ei paljasta. Se kuitenkin tiedetään, että Mazda visioi tämän konseptin kulkevan mikrolevistä johdetulla hiilineutraalilla polttoaineella. Lisäksi työkalupakkiin kuuluu "Mazdan oma hiilidioksidin talteenottoteknologia" eli Mazda Mobile Carbon Capture. Homman nimi on siis se, että mitä enemmän autolla ajetaan, sitä enemmän kerätään ilmakehästä talteen hiilidioksidia. On siis niin, että kun nuoret kiertävät muutaman kerran omistajaa vaihtaneella Mazdallaan kylänraittia noin vuonna 2065, he tekevät ilmastoteon. Kenen muun päivä tuli juuri pelastettua? Mazda ei ole unohtanut pikkuautoja Uusien isojen katumaasturimallien ja edellä nähdyn yli 5-metrisen konseptin perusteella voisi luulla Mazdan keskittyvän jatkossa isompiin autoihin. Samaa kieltä olisi puhuvinaan myös se, että Mazdan ainoa kaupunkiauto Euroopassa on nykyisin omaa sukua Toyota Yaris, ja että sen oma Mazda 2 on jo ylittänyt kymmenen vuoden malli-iän. Mazdan toisen Japan Mobility Show'ssa esittelemän konseptin perusteella näin ei kuitenkaan vaikuta olevan. Mazda Vision X-Compact ei nimittäin ole pelkästään pikkuauto, vaan peräti pienempi kuin mainitut nykyiset Mazda 2:t. Konseptin kokonaispituus on ainoastaan 3,825 metriä. Muilta osin Vision X-Compactin visio on astetta tai paria korkealentoisempi. Mazdan mukaan se on "suunniteltu syventämään ihmisten ja autojen välistä yhteyttä yhdistämällä ihmisaistimuksiin perustuva digitaalinen malli ja empaattinen tekoäly." Eikä siinä kaikki, vaan se "toimii kuin läheinen kumppani ja kykenee käymään luonnollista keskustelua sekä ehdottamaan kohteita, auttaen kuljettajaa laajentamaan maailmaansa." Lähde: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 15.10.2025 Euro NCAP Taas tulee sanomista – jättikoosteessa kesän ja syksyn Euro NCAP -tulokset 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 9.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kerro mauttomuudestasi myös naapureille Mercedes-Maybach G 650 Landauletilla 28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar 3.2.2024 Ajoneuvot Mazda 6:n myynti loppuu sittenkin tähän vuoteen – Euroopassa autoja vielä hyvin saatavilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan