24.8.2023

Käytettynä 8 vuotta vanhan Teslan ostanutta odotti 12 000 euron akkuremontti – kuluttajariitalautakunta ratkaisi

Kuluttajariitalautakunnan mielestä kahdeksan vuoden ikäisen Teslan akku oli ikääntynyt ennenaikaisesti.

Kuluttaja osti Tesla-merkkisen sähköauton vuoden 2022 huhtikuussa. Vuosimallin 2014 Tesla Model S -autolla oli ajettu ostohetkellä vain 71 719 kilometriä. Kuluttaja maksoi autosta 42 800 euroa. Ostohetkellä kuluttaja otti autolle Xturva kulta+ -lisäturvan, joka korvaisi autoon tulevia mahdollisia vikoja seuraavien 12 kuukauden aikana.

Auton latauksessa ilmeni ongelmia autokauppojen jälkeen. Auto oli alkanut katkomaan latausta. Tuolloin kuluttaja oli ajanut autolla muutama kilometriä vaajaan 15 000 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi akku piti vaihtaa

Tesla teki autoon etädiagnoosin ja totesi autossa korkeajänniteakun moduulien jännite-eron. Ratkaisu ongelman korjaamiseen oli auton akun vaihto.

Akun vaihto maksoi 12 097,38 euroa, joista kuluttajan autoon ottama Xturva kattoi 6 000 euroa. Kuluttaja vaati auton myyjäliikkeeltä 6 048,69 euron hyvitystä.

Myyjäliike kiisti kuluttajan vaatimuksen, sillä liikkeen mielestä he olivat maksaneet lisäturvan autoon ja näin ollen osallistuneet auton korjauskustannuksiin. Moottorin saamien tietojen mukaan autoliikkeen mielestä he olivat olivat maksaneet autoon lisäturvan, koska lisäturvan hinta oli lisätty auton kauppahinnan päälle. Kuluttaja oli toista mieltä, hänen mielestään lisäturva oli hänen maksamansa.

Myyjäliike ehdotti, että auto olisi korjattu jossain muussa korjaamossa kuin Teslalla, jolloin kuluttajalle ei olisi tullut lisäkustannuksia. Tällöin akussa olisi ollut neljän vuoden takuu, mutta koska korjaus ei olisi ollut Teslan tekemä, kuluttaja olisi tällöin saattanut menettää Teslan tarjoamat ilmaiset lataukset autolle Teslan Supercharger-latureilla. Kuluttaja olisi voinut hyväksyä myyjän ehdottaman korjauksen, jos latausetu olisi säilynyt.

6 000 euron riita lautakunnan ratkaistavaksi

Lopulta auto korjattiin Teslalla ja korjauksesta tuli runsaan 12 000 euron lasku, josta lisäturva korvasi 6 000 euroa. Kuluttaja vei lopun runsaan 6 000 euron korvauksen kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Kuluttajariitalautakunta sanoo päätöksessään, että käytetyn auton kaupassa myös kuluttajan tulee huomioida, että auto saattaa vikaantua hyvinkin pian kaupanteon jälkeen ja siihen saatetaan joutua tekemään välttämättömiä korjauksia.

Kuluttajariitalautakunta katsoi kuitenkin kyseistä autokauppaa koskevassa päätöksessään, että auton akku on vikaantunut sen ikään sekä auton ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti. Korkeajänniteakun tulee kestää huomattavasti enemmän, kuluttajariitalautakunta sanoo päätöksessään. Kuluttajariitalautakunnan mukaan kyseisessä asiassa ei ole myöskään tullut osoitetuksi, että auton akku olisi myöskään vikaantunut ostajan menettelyn vuoksi.

Korjauskustannukset eivät saa olla kohtuuttomat

Lautakunta sanoo päätöksessään, että hyvitystä määriteltäessä on otettava huomioon myös se, että onko ostaja saanut itselleen hyötyä siitä, että onko kaupan kohde tullut korjauksen jälkeen ikäänsä ja ajomääräänsä parempaan kuntoon. Kuluttajariitalautakunnan mukaan myyjäliikkeen tulee osallistua korjauskustannuksiin myös siinä määrin, että korjauskustannukset eivät ole kuluttajalle kohtuuttoman suuret.

Kuluttajariitalautakunta siis katsoi, että kiistanalainen runsaan 6 000 euron osuus akun korjauksesta tulee laittaa puoliksi sekä auton myyjän että ostajan kesken. Kuluttajariitalautakunta siis suosittaa, että myyjäliike hyvittää kuluttajalle hinnanalennuksena sekä korvauksena kuluista 3 000 euroa.

Moottorin saamien tietojen mukaan autoliike on hyvittänyt kuluttajalle kuluttajariitalautakunnan suosittaman 3 000 euron hyvityksen.

Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat