Käytetyt erikoisuudet: meillä tuntemattomaksi jäänyt Peugeot 301, vähän kuin PSA:n vastine Dacian filosofialle

Kuva Tori.fi, Peugeot, Citroën

Peugeot 301 on 208:sta muokattu B-segmentin sedan, joka on hyvin tarkoituksenmukainen. Suomeen yksi yksilö lienee päätynyt idän kautta.

Automaailmassa on etenkin länsimaissa vallalla suuri trendi, jonka mukaan jokaisen automallin on kasvettava aina uuden sukupolven myötä kokoa, kiihdyttävä nollasta sataan mahdollisimman nopeasti, oltava joka suhteessa räväköitä ja huomiota herättäviä sekä osattava kaikki mahdolliset sirkustemput.

Selkeässä vähemmistössä alkavat siis olla ne autot, jotka vielä keskittyvät auton tehtävistä oleellisimpaan, jota tuskin tarvitsee edes tähän auki kirjoittaa. Läntisessä Euroopassa tunnetuimmat esimerkit näistä "perusautoista" ovat olleet ennen vanhaan neuvostoliittolainen Lada sekä nykyaikana romanialainen Dacia, joka muuten pitää tällä hetkellä Sandero-hatchbackillaan EU- ja EFTA-maiden sekä Ison-Britannian yhteisen läntisen Euroopan myydyimpien autojen tilaston kärkipaikkaa hallussaan. Sen se tekee olemalla yksinkertaisesti järkevä ostos.

Ehdottomasti järkevä ostos olisi myös Peugeot 301, jos sellaista läntisessä Euroopassa myytäisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot 301 on ihan vain auto

Niin, mitäpä sitä sen kummemmin selittelemään. Vuodesta 2012 lähtien valmistettu Peugeot 301 kantaa mukanaan kokoisekseen väljästi viisi henkilöä ja peräti 640 litran edestä tavaraa esimerkiksi silloisista Peugeot 208:sta ja Citroën C3:sta hieman venytetyllä ja sedan-malliseen koriin pakatulla PF1 -pohjarakenteellaan. Se vie nämä henkilöt ja tavarat paikasta A paikkaan B 1,2- ja 1,6-litraisilla bensiinimoottoreillaan tai vaihtoehtoisesti 1,6-litraisella dieselillään.

Peugeot 301 valmistetaan Espanjan Vigossa, mutta kuten korostettua, ei läntisen Euroopan markkinoille, vaan niin sanotuille kehittyville automarkkinoille. Itse asiassa EU-alueista ainoat Peugeot 301-markkinat ovat olleet Ranskan mertentakaisissa departementeissa, kuten Karibian saarilla. 301:n edustama B-sedan -luokka on varsin suosittu myös eri puolilla Aasiaa ja entisen Neuvostoliiton alueella.

Peugeot 301:n sisarmalli Citroën C-Elysée niitti joitain vuosia sitten menestystä WTCC-sarjassa.

Peugeot 301:llä on myös lähes identtinen sisarmalli, Citroën C-Elysée, jota on valmistettu niin ikään vuodesta 2012 lähtien Espanjassa. Citroënina autoa on vuosien varrella myyty myös joissain EU-maissa. Lisäksi sillä on kilpailtu kausilla 2014 - 2016 WTCC- eli World Touring Car Championship -rata-autosarjassa, ja se voitti myös mestaruustittelin kolmesti.

Nykyisin autoa valmistetaan myös Iranin varsin suljetuilla markkinoilla hieman päivitettynä nimellä IKCO Tara.

Peugeot 301 vm. 2013

Tori.fi -palvelussa on myynnissä tasan yksi Peugeot 301, eivätkä todennäköisyydet suurempien esiintyvyyksien puolesta puhuisikaan.

Esimerkkiyksilö löytyy Lappeenrannasta, ja jo maantieteellinen sijainti puhuu vahvasti sen puolesta, että auto on joskus tavalla tai toisella tullut Suomeen Venäjän puolelta. Tätä yksityiskohtaa ei toki voi tässä vahvistaa, se on epäilys. Auto on jo 11 vuotta vanha, mutta kilometrejä on mittariin kertynyt vasta 42 000. Auto on varustettu tuhdimmalla bensiinimoottorilla, tarkoittaen 1,6-litraista 114 hevosvoiman rivinelosta. Varustelu lappeenrantalaisessa Peugeot 301:ssä on länsimaista B-segmentin kaupunkiautoa vastaava.

Käytettynä erikoisuutena Peugeot 301 on tavallaan salainen. Suurelle yleisölle ei todennäköisesti millään lailla aukea, että tämä pienikokoinen, perusvalkoinen, kuitenkin modernia aikaa edustava Peugeot-sedan on todellisuudessa äärimmäinen harvinaisuus Suomen teillä.

Lähteet: Stellantis, Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat