2.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: meillä tuntemattomaksi jäänyt Peugeot 301, vähän kuin PSA:n vastine Dacian filosofialle Teksti Benjamin Helander Kuva Tori.fi, Peugeot, Citroën Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 301 on 208:sta muokattu B-segmentin sedan, joka on hyvin tarkoituksenmukainen. Suomeen yksi yksilö lienee päätynyt idän kautta. Automaailmassa on etenkin länsimaissa vallalla suuri trendi, jonka mukaan jokaisen automallin on kasvettava aina uuden sukupolven myötä kokoa, kiihdyttävä nollasta sataan mahdollisimman nopeasti, oltava joka suhteessa räväköitä ja huomiota herättäviä sekä osattava kaikki mahdolliset sirkustemput. Selkeässä vähemmistössä alkavat siis olla ne autot, jotka vielä keskittyvät auton tehtävistä oleellisimpaan, jota tuskin tarvitsee edes tähän auki kirjoittaa. Läntisessä Euroopassa tunnetuimmat esimerkit näistä "perusautoista" ovat olleet ennen vanhaan neuvostoliittolainen Lada sekä nykyaikana romanialainen Dacia, joka muuten pitää tällä hetkellä Sandero-hatchbackillaan EU- ja EFTA-maiden sekä Ison-Britannian yhteisen läntisen Euroopan myydyimpien autojen tilaston kärkipaikkaa hallussaan. Sen se tekee olemalla yksinkertaisesti järkevä ostos.Ehdottomasti järkevä ostos olisi myös Peugeot 301, jos sellaista läntisessä Euroopassa myytäisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeugeot 301 on ihan vain autoNiin, mitäpä sitä sen kummemmin selittelemään. Vuodesta 2012 lähtien valmistettu Peugeot 301 kantaa mukanaan kokoisekseen väljästi viisi henkilöä ja peräti 640 litran edestä tavaraa esimerkiksi silloisista Peugeot 208:sta ja Citroën C3:sta hieman venytetyllä ja sedan-malliseen koriin pakatulla PF1 -pohjarakenteellaan. Se vie nämä henkilöt ja tavarat paikasta A paikkaan B 1,2- ja 1,6-litraisilla bensiinimoottoreillaan tai vaihtoehtoisesti 1,6-litraisella dieselillään.Peugeot 301 valmistetaan Espanjan Vigossa, mutta kuten korostettua, ei läntisen Euroopan markkinoille, vaan niin sanotuille kehittyville automarkkinoille. Itse asiassa EU-alueista ainoat Peugeot 301-markkinat ovat olleet Ranskan mertentakaisissa departementeissa, kuten Karibian saarilla. 301:n edustama B-sedan -luokka on varsin suosittu myös eri puolilla Aasiaa ja entisen Neuvostoliiton alueella. Peugeot 301:n sisarmalli Citroën C-Elysée niitti joitain vuosia sitten menestystä WTCC-sarjassa. Peugeot 301:llä on myös lähes identtinen sisarmalli, Citroën C-Elysée, jota on valmistettu niin ikään vuodesta 2012 lähtien Espanjassa. Citroënina autoa on vuosien varrella myyty myös joissain EU-maissa. Lisäksi sillä on kilpailtu kausilla 2014 - 2016 WTCC- eli World Touring Car Championship -rata-autosarjassa, ja se voitti myös mestaruustittelin kolmesti. Nykyisin autoa valmistetaan myös Iranin varsin suljetuilla markkinoilla hieman päivitettynä nimellä IKCO Tara. Peugeot 301 vm. 2013Tori.fi -palvelussa on myynnissä tasan yksi Peugeot 301, eivätkä todennäköisyydet suurempien esiintyvyyksien puolesta puhuisikaan. Esimerkkiyksilö löytyy Lappeenrannasta, ja jo maantieteellinen sijainti puhuu vahvasti sen puolesta, että auto on joskus tavalla tai toisella tullut Suomeen Venäjän puolelta. Tätä yksityiskohtaa ei toki voi tässä vahvistaa, se on epäilys. Auto on jo 11 vuotta vanha, mutta kilometrejä on mittariin kertynyt vasta 42 000. Auto on varustettu tuhdimmalla bensiinimoottorilla, tarkoittaen 1,6-litraista 114 hevosvoiman rivinelosta. Varustelu lappeenrantalaisessa Peugeot 301:ssä on länsimaista B-segmentin kaupunkiautoa vastaava.Käytettynä erikoisuutena Peugeot 301 on tavallaan salainen. Suurelle yleisölle ei todennäköisesti millään lailla aukea, että tämä pienikokoinen, perusvalkoinen, kuitenkin modernia aikaa edustava Peugeot-sedan on todellisuudessa äärimmäinen harvinaisuus Suomen teillä. Lähteet: Stellantis, Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Peugeot 205 1,1 3d – Niin pieni ettei isoa vikaa voi tulla 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 12.11.2024 Liikennepolitiikka EU:n tiukat päästötavoitteet astuvat voimaan 2025 – Auto-Bonin toimitusjohtaja uskoo niiden iskevän ennennäkemättömästi polttomoottoriautoihin 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti