8.5.2018

Käytetyt erikoisuudet – Rover 2000 TC

Rover 2000 TC

Rover 2000 on historiallisesti ensimmäinen Vuoden Auto Euroopassa -arvonimen saanut auto. Se on titteli, jota siltä ei kukaan ota koskaan pois.

Lahdenväylällä silmä kiinnittyy jo kaukaa valkoiseen autoon. Jotain erityistä on nyt näköpiirissä. Moottorin verkkosivuillakin huomioitu Lahti Classic Motor Show on loppumaisillaan, joten pelkkä klassikkoauton näkeminen ei yllätä. Voiko tavaratilan päällä todella olla vararengas?

Tori.fi Rover 2200 TC vararengas
Tavaratilan kannen päältä todella löytyy vararengas. Vaaleassa autossa ratkaisu erottuu kauas.

Lähempänä totuus selviää. Vararengas löytyy porrasperäisen auton tavaratilan päältä ja merkki on Rover. Muodot ovat kaukaa tarkasteltuna muuten varsin konservatiiviset, mutta lähempänä paljastuu yhä enemmän mielenkiintoisia yksityiskohtia. Auton mallisarja on P6.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rover P6

Vuoden Auto Euroopassa (European Car of the Year) -arvonimen jakaminen on aloitettu vuonna 1964. Se on palkinto, jonka saajan usean eri maan lehtitoimittajien arvovaltainen raati valitsee vuosittain. Ensimmäisen kerran sen sai Rover 2000 keräämällä 76 pistettä.

Tori.fi Rover 2200 TC edestä
Rover P6 -sarja oli monilta osin varsin edistyksellinen ilmestyessään vuonna 1963. Esimerkiksi jousituksen ja jarrujen tekniset ratkaisut mahdollistivat lähtökohdat hyvälle ajettavuudelle.

Erillisjousitus etuakselilla, De Dion -pyöräntuenta takana, synkronoitu vaihteisto sekä levyjarrut auton joka kulmassa olivat edistyksellisiä piirteitä vuonna 1964. Myöhemmin Rover P6 -mallistoon tuli tarjolle myös kahdeksansylinterinen v-moottori.

Autoa kehuttiin ketteräksi ja hyväksi ajaa, vaikka se oli samaan aikaan ylellinen ja jopa mukava. Kyseessä ei ollut halpa auto, sillä P6 kilpaili ostajista esimerkiksi Jaguarin kanssa. Tuohon aikaan brittiläisestä laadusta ja rahalle saatavasta vastineesta puhuttiin positiivisessa merkityksessä jonkinlaisina käsitteinä.

Rover P6 ohjaamo
Tyylikkäät nahkaistuimet ja puuratti luovat ylellisen tunnelman Roverin ohjaamoon.

Rover 2000 TC

Myynnistä löytämämme yksilö on ilmeisesti juuri ennen mallipäivitystä valmistettu Rover 2000 TC. Myöhempi Mark II erosi esimerkiksi konepellin sekä sisätiloissa mittariston osalta. Tämä 2000 TC on varustettu nelisylinterisellä ja kaksilitraisella moottorilla samoin kuin alkuperäinen, palkinnon napannut, Rover 2000.

Rover 2200 TC takaviisto
Mallimerkinnän lopusta löytyvä kirjainyhdistelmä TC tarkoitti ripeämpää etenemistä. Kaksilitraisesta moottorista on kutiteltu lisätehoja tehtaalla.

TC tarkoitti kuitenkin pientä lisäpotkua - Skinners Unionin valmistamilla kaasuttimilla ja muutamilla muilla pienillä muutoksilla teho saatiin nousemaan noin 110 hevosvoiman lukemiin. Tällä liikutettiin riittävän ripeästi noin 1300-kilogrammaista perheautoa.

Istuimet on verhoiltu nahalla ja niiden sävy luo hienon kontrastin valkoisen ulkokuoren kanssa. Ratti on puuta ja mittaristo varsin kantikkaan mallinen. Myöhemmin mittaristoa päivitettiin pyöreämmäksi.

Myynti-ilmoituksessa auton museorekisteröinnin lupaillaan olevan mahdollista hyvin pienellä laitolla. Ainakin tavallinen määräaikaiskatsastus on suoritettu hyväksytysti 24.4.2018, joten viranomaislupa kesän ajeluihin on olemassa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat