1.2.2021

Käytetyt erikoisuudet – Talbot 1510

Talbot 1510 - Tori.fi

Talbot 1510 omaa yhteyden Chrysleriin, Dodgeen, Simcaan ja Suomeen. Kyseessä on myös tavallaan Vuoden Auto Euroopassa.

Talbot 1510 on myös Simca 1307. Mallinimien kirjoon liittyvät myös Chrysler Alpine, Chrysler 150 ja Dodge Alpine. Sopan taustalla on tietenkin Chrysler Europen PSA-konsernille siirtynyt omistajuus.

Näistä malleista merkittävin on Pariisin autonäyttelyssä 1975 esitelty Simca 1307. Se voitti Vuoden Auto Euroopassa tittelin vuonna 1976. Samasta aihiosta oli tarjolla myös suuremmilla moottoreilla varustetut 1308 ja 1309.

Talbot 1510 sisusta - Tori.fi
Simca 1307, ja siten myös Talbot 1510, oli 70-luvulla varsin edistyksellinen viisiovinen viistoperäinen perheauto.

Kyseessä oli varsin edistyksellinen etuvetoinen viistoperäinen perheauto. Se oli ensimmäisen sukupolven Volkswagen Passatin kanssa luomassa tätä täysin uudenlaista autovaihtoehtoa. 

Vuonna 1979 Chrysler Europe myytiin PSA-konsernille ja samalla sekä Chrysler- että Simca-merkeistä luovuttiin. Manner-Euroopan puolella Simca 1307 auto sai nimekseen Talbot 1510. 

Talbot 1510 taka - Tori.fi
Talbot 1510 kuuluu malleihin, joita on valmistettu Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla.

Tuo vuosi oli myös se, jolloin mallin kasvojenkohotuksessa keulaa kallistettiin etukenosta takanojaan. Vuotta myöhemmin vaihtoehtoihin lisättiin neliovinen sedan: Talbot Solara.

Tämänkin Talbotin tekee mielenkiintoiseksi nykyään Mercedes-Benzin valmistuksella elävä Uudenkaupungin autotehdas. Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa on jo vieraillut tuolla valmistettu Talbot Horizon Petro. Talbot 1510-mallia tehtiin Suomessa vuodesta 1979 vuoteen 1985. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Talbot 1510

Maskussa majailee vuosimallin 1985 Talbot 1510 ja hieman muutakin. Tällä kertaa kaupan on nimittäin oikeastaan kolme autoa, joista kaksi muuta tulevat ikään kuin kaupan päälle. Keskitymme vaaleansiniseen 1510-yksilöön, jota ilmoituksessa pääasiallisesti kaupitellaan.

Talbot 1510 moottori - Tori.fi
Hieman alle 1,3-litrainen nelisylinterinen vapaasti hengittävä moottori tuottaa noin 70 hevosvoimaa.

Se on poistettu liikennekäytöstä, mutta on muuten rekisteröity auto. Myynti-ilmoituksen tietojen mukaan edellinen katsastus olisi vuodelta 2016, mutta myyjä mainostaa autosta hyvää harrasteautoa tulevalle kesälle. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 165 000 kilometriä. 

Etuvetoisen auton moottorina on 1,3-litrainen nelisylinterinen, joka tuottaa noin 70 hevosvoimaa huipputehoa ja 102 newtonmeriä vääntöä. Näillä liikutellaan juuri yli 1000 kilogrammaa painanutta autoa.

Talbot 1510 etuistuin - Tori.fi
Kuljettajan istuimelle kuvissa jätetty karva pelottelee istuimen kunnosta. Tietämättä on mahdotonta sanoa, mitä sen alta löytyy.

Auton vaaleansinisen maalipinnan kerrotaan olevan alkuperäinen eikä ruostetta pitäisi juuri löytyä. Auto näyttää kuvissa ulkopuolelta varsin ryhdikkäältä, mutta pölykapselit eivät ehkä tee sille kunniaa. Ostajalle luvataan mukaan “sarja alkuperäisiä pyörän kapseleita”. 

Sisätiloissa sinertävänliila plyysiverhoilu esittää aikansa käsitystä ylellisyydestä, mutta kuljettajan istuin on peitetty epäilyttävästi kuvassakin. Jonkinlaista kulumaa saattaa siis löytyä. Muuten sisätiloista löytyy 80-luvun tapaan runsaasti muovia.

Talbot 1510 takaistuin - Tori.fi
Sinertävänsävyinen plyysi edustaa aikansa tyyliä.

Autossa kerrotaan olevan sekä sisäpistoke että vetokoukku kovempaakin käyttöä ajatellen. Alapallonivelet on ilmeisesti vaihdettu hiljattain. Myös korjausopas kuuluu kauppaan – mitä tämä sitten ikinä yrittääkään vihjata.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat