11.7.2023

Kesä on valvontamaksujen kulta-aikaa – tässä kolme idioottivarmaa keinoa estää ikävä yllätys

pysäköinti 2021

Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry muistuttaa, että kesällä valvontamaksuja jaetaan eniten. Moni pysäköintivirheolisi helppo kuitenkin välttää pienillä ja yksinkertaisilla toimintaohjeilla.

Kesää voidaan pitää valvontamaksujen sesonkina, sillä Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n jäsenyritysten mukaan pysäköintiin liittyvät virheet yleistyvät selvästi kesäkaudella.

Kesän ja pysäköintivirheiden välinen yhtälö muodostuu usein matkustamisesta. Moni suomalainen matkustaa autolla kesän aikana tavallista enemmän, ja usein matkat kohdistuvat vieraille seuduille, joiden pysäköintisäännöt eivät välttämättä ole käyneet tutuksi.

SPATY ry on julkaissut kolme vinkkiä siihen, miten ikävät valvontamaksut pystyy melko helposti välttämään erilaisten toimintaohjeiden avulla kesän matkailujen aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vinkki 1: Kertaa pysäköintikieltomerkit

SPATY:n jäsenyritysten tiedot kertovat, että yleisyydestään huolimatta osa pysäköintiin liittyvistä liikennemerkeistä on jäänyt monille autoilijoille vieraaksi. Erityisen hyvä kertaustärppi liittyy aluepysäköintikieltomerkkiin, jonka perimmäinen merkitys on unohtunut monelta autoilijalta.

– Läheskään kaikille autoilijoille ei ole selvää, miltä aluepysäköintikieltomerkki näyttää. Se on merkki, jossa tuttu pyöreä pysäköintikielto sijaitsee keskellä suurempaa neliskanttista, keltaista pohjaa, SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta kertoo.

Pysäköinti

– Merkki on ollut käytössä jo kohta neljäkymmentä vuotta. Siitä huolimatta merkki ja sen merkitys ovat yhä vieraita monille autoilijoille, Metsäranta hämmästelee.

Tieliikennelain liikennemerkkiä pysäköintikieltoalue (C39) käytetään alueellisena merkkinä. Merkki on voimassa aina pysäköintikieltoalue päättyy (C40) -merkkiin saakka.

Liikennemerkki C39: Pysäköintikieltoalue. Merkkien C39 ja C40 rajoittamalla alueella on ajoneuvon pysäköinti kielletty. Alueen sisällä voidaan pysäköinnistä määrätä muuta erillisellä liikennemerkillä. Merkki ei koske 37 §:n 4 momentissa sallittua polkupyörän ja mopon pysäköintiä jalkakäytävälle
Liikennekerkki C40: Pysäköintikieltoalue päättyy. Merkki osoittaa merkillä C39 osoitetun pysäköintikieltoalueen päättymisen. Merkki voidaan sijoittaa myös yksinomaan ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai sen yläpuolelle.

Metsäranta muistuttaa, että käytännön tasolla aluepysäköintikielto ei siis pääty esimerkiksi seuraavaan risteykseen. Aluepysäköintikielto koskee tien molempia puolia ja tiehen liittyviä sivuteitä sekä esimerkiksi nurmikko- ja puisto-osuuksia.

– Aluepysäköintikielto kattaa kirjaimellisesti koko alueen. Aluepysäköintikieltomerkin sisällä mahdolliset sallitut pysäköintipaikat on merkitty erillisillä merkeillä.

– Merkki on hyvä painaa mieleensä erityisesti, jos autoilee taajamien ulkopuolella vaikkapa ulkoilualueiden tuntumassa, Metsäranta ohjeistaa.

Vinkki 2: Muista pysäköidä myös peräkärry sääntöjen mukaan

Kesäkaudella moni autoilija ottaa matkalleen mukaan peräkärryn tai asuntovaunun helpottamaan reissaamista. Ennen perävaunun kiinnittämistä autoon ja matkaan lähtemistä on kuitenkin syytä kerrata pysäköintiin liittyvät käytännöt. Väärin pysäköity yhdistelmä on nimittäin takuuvarma keino saada valvontamaksu.

Pääsääntö perävaunun kansa pysäköintiin on se, että yhdistelmä tulisi pysäköidä peräkkäin eikä poikittain.

– Jos alueella ei ole niin isoa parkkiruutua, johon mahtuisi sekä auto että kärry, kannattaa pysäköidä yhdistelmä kahteen peräkkäiseen ruutuun. Merkityllä pysäköintialueella ei autoa ja siihen kytkettyä peräkärryä saa pysäköidä vierekkäisiin ruutuihin poikittain, Metsäranta muistuttaa.

Joskus autoilija löytää itsensä kuitenkin tilanteista, joissa pysäköintialueilla ei ole tarjolla peräkkäisiä vapaita ruutuja. Näissä tapauksissa kannattaakin irrottaa kärry tai vaunu ajoneuvosta, ja pysäköidä molemmat vierekkäin omiin ruutuihinsa. Tällöin on kuitenkin hyvä muistaa, että mikäli peräkärry tai -vaunu on irrallaan ajoneuvosta, sitä kohdellaan pysäköinninvalvonnassa erillisenä ajoneuvona.

–Pelkkä peräkärrykin voi aiheuttaa valvontamaksun, jos sen kohdalla sallittu pysäköintiaika ylittyy tai mikäli sen pysäköinnistä ei ole suoritettu ollenkaan maksua. Valvoja voi todeta pysäköintivirheen, jos hän havaitsee, että ajoneuvo on ajan ylittymisen jälkeen edelleen samalla paikalla samassa asennossa, Metsäranta kertoo.

Myös pysäköintiajan ilmoittaminen koskee yhtä lailla perävaunuja, vaikkakin se saattaa tuntua haastavalta erityisesti peräkärryn kohdalla.

– Pysäköintikiekkoa on mahdollista käyttää myös peräkärryssä, ja ajoneuvon rekisteritunnuksen voi syöttää mobiilisovellukseen tai moniin pysäköintiautomaatteihin. Myös paperisen parkkilipun voi kiinnittää kärryyn, kunhan varmistaa, ettei se joudu hukkaan, Metsäranta ohjeistaa.

Perävaunun kanssa liikkuessa on myös syytä selvittää paikalliset liikennesäännöt, sillä yleispätevien pysäköintiohjeiden antaminen isokokoisille yhdistelmille on paikkakuntakohtaisista tulkintaeroista johtuen mahdotonta. Paikkakuntakohtaisia eroja Moottori on esitellyt Kysy autoista -juttusarjassa.

Vinkki 3: Laita pysäköintikiekko esille – ihan vaikka varmuuden vuoksi

Kolmas vinkki liittyy pysäköintikiekon käyttämiseen – tai tarkemmin sanottuna käyttämättä jättämiseen. Pysäköintikiekon unohtaminen on Suomessa yleisin pysäköintivirhe, joka on läsnä lähes joka neljännessä valvontamaksussa.

Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan kolme vuotta sitten kesäkuussa 2020. Uusi tieliikennelaki sisälsi mm. muutoksen koskien saapumisajan ilmoittamiseen ja nykylain mukaan perinteinen pysäköintikiekko ei enää ole pakollinen.

Pysakointikiekko_elektroninen_parkit_2023_MJ

Toisin sanoen saapumisajan merkitseminen on ollut uuden tieliikennelain myötä aiempaa helpompaa ja joustavampaa. Mikäli pysäköintikiekko puuttuu ajoneuvosta, saapumisajan voi kirjoittaa vaikka ruutupaperille. Vaihtoehtoisia parkkikiekkoja käyttäessä on kuitenkin syytä varmistaa, että saapumisaika on ilmoitettu selkeästi havaittavalla tavalla.

Metsäranta kertoo, että SPATY:n jäsenyhdistysten tietojen mukaan tieliikennelain nykymuoto ei ole vaikuttanut merkittävästi kiekon käyttämisongelmaan, joka on aina ollut pysäköintivirhetilastojen kärjessä. Ratkaisuksi ongelmaan Metsäranta neuvookin uudenlaisten pysäköintirutiinien opettelun.

– Pysäköidessä voisi rutiininomaisesti aina opetella laittamaan ajan pysäköintikiekkoon ja asettaa kiekon esille, vaikkei sitä erikseen vaadittaisi. Tämä on helppo, nopea ja yksinkertainen tapa, jolla voitaisiin välttää merkittävä määrä pysäköintivirheitä.

Metsäranta muistuttaa autoilijoita myös siitä, että vaikka pysäköintikiekon käyttäminen on pieni asia, sillä on kuitenkin iso merkitys pysäköinnin mahdollistamisessa.

– Pysäköintikiekko on väline, jonka ansiosta kiireisilläkin alueilla autoilijoiden on mahdollista pysäköidä ilmaiseksi. Aikarajojen avulla kiinteistöjen omistaja varmistaa, että pysäköintitilaa riittää kiinteistössä asioiville ihmisille.

–  Jos samoilla paikoilla pidetään autoja vuorokauden ympäri, kaikille alueella asioiville ei riitä paikkoja, Metsäranta tiivistää.

Lähde: SPATY Kuvat: Moottorin arkisto ja Väylävirasto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat