9.1.2017 Ajoneuvot Kia Stinger GT – sporttipiikki saksalaisten nahassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myrskyvaroitus Koreasta: Kia tavoittelee jatkossa myös urheilullisten GT-autojen ostajia. Detroitin kansainvälinen autonäyttely polkaistiin käyntiin todellisella yllätyksellä: Kia lähtee tosissaan mukaan urheilusedaneihin, eli Kia Stinger tuo linjakkaan neliovisen vaihtoehdon kilpailtuun segmenttiin. Vakavat aikeet eivät kuitenkaan lopu pelkkään ulkomuotoon, sillä moottori- ja voimalinjavaihtoehdot lupaavat Stingerin olevan täysiverinen kilpailija saksalaismerkkien kotikentällä.Vuonna 2011 Frankfurtissa esitellystä GT-konseptiautosta saakka Stinger GT on ollut järkevistä käyttöautoista tunnetun yhtiön haaveena. Pelkkä räväkkä muotoilu ei riittänyt, sillä autosta haluttiin aidon gran turismon luonteinen, joten kehitystyössä kiinnitettiin huomiota myös ajettavuuteen, mukavuuteen ja ylellisyyteen. Kia ylpeileekin, että Stinger GT on ensimmäinen auto, jossa BMW:ltä vuonna 2014 napattu Albert Biermann pääsee näyttämään kyntensä alustasuunnittelun saralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinjakasta tilaa4,83 metriä pitkän viistoperän linjat on kynäillyt tuttuun tapaan Kian pääsuunnittelija Peter Schreyer yhdessä Kian Frankfurtin studion kanssa. Leveä ja matala ulkomuoto yhdistettynä maltilliseen muodokkuuteen symboloi valmistajan mukaan eleganttia atleettisuutta lippispäälookin sijaan.Akseliväli on 2,91 metriä, jonka Kia mainitsee olevan useimpia kilpailijoita suurempi, lupaillen tilavaa matkustusmukavuutta viidelle. Todellisen GT-auton luonteisesti myös tavaratilan pitäisi olla kunnossa. Kia Motors Europen pääsuunnittelija Gregory Guillaume hehkuttaakin, että Stingerin kohdalla kyse on matkasta, ei saapumisesta.Matkustamossa vallitsee Kian mukaan "koteloitu intiimiys", sillä rauhallisen elegantit linjat jatkuvat myös sisätiloissa. Suunnittelun lähtökohtana ovat olleet selkeät linjat ja kuljettajan työpisteen selkeys. Leppoisasta matka-autotyylistä huolimatta keskikonsolin kosketusnäytölle voidaan tuoda esiin kierrosaikoja, G-voimia tai vaikkapa moottoriöljyn lämpötila. Myös istuinten muotoilussa on tavoiteltu sopivaa tasapainoa tuen ja mukavuuden välillä. Matalalle sijoitetut istuimet lupaavat riittävää pääntilaa linjakkaasta katosta huolimatta.Kuljettajan riemuksiAjettavuus on Kia Stingerissä tärkeässä osassa. Peter Schreyerin mukaan Albert Biermannin tavoitteena olikin, että Stingerin ajettavuus vastaa sen ulkonäköä. Erittäin jäykäksi luonnehdittu kori muodostaa pohjarakenteen sekä hiljaiselle matkustusmukavuudelle että mutkateiden ajettavuudelle. Sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tekee ensiesiintymisen Kialla. Dynamic Stability Damping Controliksi kutsuttu järjestelmä reagoi kuljettajan valitseman ajotilan mukaisesti, esimerkiksi pehmentäen etuiskunvaimentimia ketterämmän ohjattavuuden nimissä. Ajotilat vaikuttavat myös sähköisen ohjaustehostuksen toimintaan.Osana ajettavuutta ovat myös pitkittäin sijoitetut moottorivaihtoehdot. Kia Stinger saa keulalleen 2,0-litraisen turbonelosen. Theta II -moottorille on arvioitu noin 255 hevosvoiman suorituskyky 6 200 minuuttikierroksella. Stinger GT saa voimanlähteekseen 3,3-litraisen tuplaturbo-V6:n, joka kantaa mallimerkintää Lambda II. Kutoskoneen suorituskyvyksi on arvioitu 365 hevosvoimaa ja 5,1 sekuntia 0–100 km/h, kiitos kahdeksanvaihteisen automaatin.Vetotavaksi Kia Stingerissä voi valita takavedon tai nelivedon, sillä valmistajan mukaan intohimoiset kuljettajat eivät aina asu hyvissä säissä. Neliveto suosii voimanjaossaan taka-akselia ja se pyrkii jakamaan voiman ja jarrujen käytön pyöräkohtaisesti tilanteen mukaan. Takaveto puolestaan saa vakiovarusteena tasauspyörästön mekaanisen lukon.Turvaa ja viihdettäKia Stinger tuo mukanaan luonnollisesti koko joukon uusimpia turvatoimintoja, jotka auttavat kuljettajaa välttämään onnettomuuksia auton edessä (itsenäinen hätäjarrutusavustin jalankulkijatoiminnolla, adaptiivinen vakionopeudensäädin ruuhkatoiminnolla), sivuilla (kaista-avustin, kuolleen kulman varoitus) sekä takana (risteävän liikenteen varoitus). Heijastusnäyttö tuo tärkeimmät kuljettajan tarvitsemat tiedot tämän näkökenttään.Korealaisvalmistaja on myös oppinut jotain erittäin oleellista pitkiin ajomatkoihin tarkoitetuista autoista, sillä tarjolla on kaikkiaan kolme erilaista äänentoistojärjestelmää varustetasoista ja lisävarusteista riippuen. Huipulla on Harman/Kardon 7 -äänijärjestelmä, jossa on radion aamujuontajien vitsejä varten sangen riittävät 720 wattia tehoa. Kaiuttimia on yhteensä 15 ja ensimmäistä kertaa Kia on siunannut etupenkit sisäänrakennetuilla subwoofereilla, varmuuden vuoksi.Kia Stinger ja Stinger GT saavat vahvistetut tekniset tiedot sekä hinnat vuoden mittaan. Eurooppaan tätä pitkien matkojen urheilusedania voi odotella syksyn lehtien tippuessa. Silloin nähdään, miten koville perinteiset kilpakumppanit joutuvat uuden haastajan saapuessa.Lähde: Kia, Automotive News Kuvat: KiaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen