9.1.2017 Ajoneuvot Kia Stinger GT – sporttipiikki saksalaisten nahassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myrskyvaroitus Koreasta: Kia tavoittelee jatkossa myös urheilullisten GT-autojen ostajia. Detroitin kansainvälinen autonäyttely polkaistiin käyntiin todellisella yllätyksellä: Kia lähtee tosissaan mukaan urheilusedaneihin, eli Kia Stinger tuo linjakkaan neliovisen vaihtoehdon kilpailtuun segmenttiin. Vakavat aikeet eivät kuitenkaan lopu pelkkään ulkomuotoon, sillä moottori- ja voimalinjavaihtoehdot lupaavat Stingerin olevan täysiverinen kilpailija saksalaismerkkien kotikentällä.Vuonna 2011 Frankfurtissa esitellystä GT-konseptiautosta saakka Stinger GT on ollut järkevistä käyttöautoista tunnetun yhtiön haaveena. Pelkkä räväkkä muotoilu ei riittänyt, sillä autosta haluttiin aidon gran turismon luonteinen, joten kehitystyössä kiinnitettiin huomiota myös ajettavuuteen, mukavuuteen ja ylellisyyteen. Kia ylpeileekin, että Stinger GT on ensimmäinen auto, jossa BMW:ltä vuonna 2014 napattu Albert Biermann pääsee näyttämään kyntensä alustasuunnittelun saralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinjakasta tilaa4,83 metriä pitkän viistoperän linjat on kynäillyt tuttuun tapaan Kian pääsuunnittelija Peter Schreyer yhdessä Kian Frankfurtin studion kanssa. Leveä ja matala ulkomuoto yhdistettynä maltilliseen muodokkuuteen symboloi valmistajan mukaan eleganttia atleettisuutta lippispäälookin sijaan.Akseliväli on 2,91 metriä, jonka Kia mainitsee olevan useimpia kilpailijoita suurempi, lupaillen tilavaa matkustusmukavuutta viidelle. Todellisen GT-auton luonteisesti myös tavaratilan pitäisi olla kunnossa. Kia Motors Europen pääsuunnittelija Gregory Guillaume hehkuttaakin, että Stingerin kohdalla kyse on matkasta, ei saapumisesta.Matkustamossa vallitsee Kian mukaan "koteloitu intiimiys", sillä rauhallisen elegantit linjat jatkuvat myös sisätiloissa. Suunnittelun lähtökohtana ovat olleet selkeät linjat ja kuljettajan työpisteen selkeys. Leppoisasta matka-autotyylistä huolimatta keskikonsolin kosketusnäytölle voidaan tuoda esiin kierrosaikoja, G-voimia tai vaikkapa moottoriöljyn lämpötila. Myös istuinten muotoilussa on tavoiteltu sopivaa tasapainoa tuen ja mukavuuden välillä. Matalalle sijoitetut istuimet lupaavat riittävää pääntilaa linjakkaasta katosta huolimatta.Kuljettajan riemuksiAjettavuus on Kia Stingerissä tärkeässä osassa. Peter Schreyerin mukaan Albert Biermannin tavoitteena olikin, että Stingerin ajettavuus vastaa sen ulkonäköä. Erittäin jäykäksi luonnehdittu kori muodostaa pohjarakenteen sekä hiljaiselle matkustusmukavuudelle että mutkateiden ajettavuudelle. Sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tekee ensiesiintymisen Kialla. Dynamic Stability Damping Controliksi kutsuttu järjestelmä reagoi kuljettajan valitseman ajotilan mukaisesti, esimerkiksi pehmentäen etuiskunvaimentimia ketterämmän ohjattavuuden nimissä. Ajotilat vaikuttavat myös sähköisen ohjaustehostuksen toimintaan.Osana ajettavuutta ovat myös pitkittäin sijoitetut moottorivaihtoehdot. Kia Stinger saa keulalleen 2,0-litraisen turbonelosen. Theta II -moottorille on arvioitu noin 255 hevosvoiman suorituskyky 6 200 minuuttikierroksella. Stinger GT saa voimanlähteekseen 3,3-litraisen tuplaturbo-V6:n, joka kantaa mallimerkintää Lambda II. Kutoskoneen suorituskyvyksi on arvioitu 365 hevosvoimaa ja 5,1 sekuntia 0–100 km/h, kiitos kahdeksanvaihteisen automaatin.Vetotavaksi Kia Stingerissä voi valita takavedon tai nelivedon, sillä valmistajan mukaan intohimoiset kuljettajat eivät aina asu hyvissä säissä. Neliveto suosii voimanjaossaan taka-akselia ja se pyrkii jakamaan voiman ja jarrujen käytön pyöräkohtaisesti tilanteen mukaan. Takaveto puolestaan saa vakiovarusteena tasauspyörästön mekaanisen lukon.Turvaa ja viihdettäKia Stinger tuo mukanaan luonnollisesti koko joukon uusimpia turvatoimintoja, jotka auttavat kuljettajaa välttämään onnettomuuksia auton edessä (itsenäinen hätäjarrutusavustin jalankulkijatoiminnolla, adaptiivinen vakionopeudensäädin ruuhkatoiminnolla), sivuilla (kaista-avustin, kuolleen kulman varoitus) sekä takana (risteävän liikenteen varoitus). Heijastusnäyttö tuo tärkeimmät kuljettajan tarvitsemat tiedot tämän näkökenttään.Korealaisvalmistaja on myös oppinut jotain erittäin oleellista pitkiin ajomatkoihin tarkoitetuista autoista, sillä tarjolla on kaikkiaan kolme erilaista äänentoistojärjestelmää varustetasoista ja lisävarusteista riippuen. Huipulla on Harman/Kardon 7 -äänijärjestelmä, jossa on radion aamujuontajien vitsejä varten sangen riittävät 720 wattia tehoa. Kaiuttimia on yhteensä 15 ja ensimmäistä kertaa Kia on siunannut etupenkit sisäänrakennetuilla subwoofereilla, varmuuden vuoksi.Kia Stinger ja Stinger GT saavat vahvistetut tekniset tiedot sekä hinnat vuoden mittaan. Eurooppaan tätä pitkien matkojen urheilusedania voi odotella syksyn lehtien tippuessa. Silloin nähdään, miten koville perinteiset kilpakumppanit joutuvat uuden haastajan saapuessa.Lähde: Kia, Automotive News Kuvat: KiaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin