9.1.2017 Ajoneuvot Kia Stinger GT – sporttipiikki saksalaisten nahassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myrskyvaroitus Koreasta: Kia tavoittelee jatkossa myös urheilullisten GT-autojen ostajia. Detroitin kansainvälinen autonäyttely polkaistiin käyntiin todellisella yllätyksellä: Kia lähtee tosissaan mukaan urheilusedaneihin, eli Kia Stinger tuo linjakkaan neliovisen vaihtoehdon kilpailtuun segmenttiin. Vakavat aikeet eivät kuitenkaan lopu pelkkään ulkomuotoon, sillä moottori- ja voimalinjavaihtoehdot lupaavat Stingerin olevan täysiverinen kilpailija saksalaismerkkien kotikentällä. Vuonna 2011 Frankfurtissa esitellystä GT-konseptiautosta saakka Stinger GT on ollut järkevistä käyttöautoista tunnetun yhtiön haaveena. Pelkkä räväkkä muotoilu ei riittänyt, sillä autosta haluttiin aidon gran turismon luonteinen, joten kehitystyössä kiinnitettiin huomiota myös ajettavuuteen, mukavuuteen ja ylellisyyteen. Kia ylpeileekin, että Stinger GT on ensimmäinen auto, jossa BMW:ltä vuonna 2014 napattu Albert Biermann pääsee näyttämään kyntensä alustasuunnittelun saralla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Linjakasta tilaa 4,83 metriä pitkän viistoperän linjat on kynäillyt tuttuun tapaan Kian pääsuunnittelija Peter Schreyer yhdessä Kian Frankfurtin studion kanssa. Leveä ja matala ulkomuoto yhdistettynä maltilliseen muodokkuuteen symboloi valmistajan mukaan eleganttia atleettisuutta lippispäälookin sijaan. Akseliväli on 2,91 metriä, jonka Kia mainitsee olevan useimpia kilpailijoita suurempi, lupaillen tilavaa matkustusmukavuutta viidelle. Todellisen GT-auton luonteisesti myös tavaratilan pitäisi olla kunnossa. Kia Motors Europen pääsuunnittelija Gregory Guillaume hehkuttaakin, että Stingerin kohdalla kyse on matkasta, ei saapumisesta. Matkustamossa vallitsee Kian mukaan "koteloitu intiimiys", sillä rauhallisen elegantit linjat jatkuvat myös sisätiloissa. Suunnittelun lähtökohtana ovat olleet selkeät linjat ja kuljettajan työpisteen selkeys. Leppoisasta matka-autotyylistä huolimatta keskikonsolin kosketusnäytölle voidaan tuoda esiin kierrosaikoja, G-voimia tai vaikkapa moottoriöljyn lämpötila. Myös istuinten muotoilussa on tavoiteltu sopivaa tasapainoa tuen ja mukavuuden välillä. Matalalle sijoitetut istuimet lupaavat riittävää pääntilaa linjakkaasta katosta huolimatta. Kuljettajan riemuksi Ajettavuus on Kia Stingerissä tärkeässä osassa. Peter Schreyerin mukaan Albert Biermannin tavoitteena olikin, että Stingerin ajettavuus vastaa sen ulkonäköä. Erittäin jäykäksi luonnehdittu kori muodostaa pohjarakenteen sekä hiljaiselle matkustusmukavuudelle että mutkateiden ajettavuudelle. Sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tekee ensiesiintymisen Kialla. Dynamic Stability Damping Controliksi kutsuttu järjestelmä reagoi kuljettajan valitseman ajotilan mukaisesti, esimerkiksi pehmentäen etuiskunvaimentimia ketterämmän ohjattavuuden nimissä. Ajotilat vaikuttavat myös sähköisen ohjaustehostuksen toimintaan. Osana ajettavuutta ovat myös pitkittäin sijoitetut moottorivaihtoehdot. Kia Stinger saa keulalleen 2,0-litraisen turbonelosen. Theta II -moottorille on arvioitu noin 255 hevosvoiman suorituskyky 6 200 minuuttikierroksella. Stinger GT saa voimanlähteekseen 3,3-litraisen tuplaturbo-V6:n, joka kantaa mallimerkintää Lambda II. Kutoskoneen suorituskyvyksi on arvioitu 365 hevosvoimaa ja 5,1 sekuntia 0–100 km/h, kiitos kahdeksanvaihteisen automaatin. Vetotavaksi Kia Stingerissä voi valita takavedon tai nelivedon, sillä valmistajan mukaan intohimoiset kuljettajat eivät aina asu hyvissä säissä. Neliveto suosii voimanjaossaan taka-akselia ja se pyrkii jakamaan voiman ja jarrujen käytön pyöräkohtaisesti tilanteen mukaan. Takaveto puolestaan saa vakiovarusteena tasauspyörästön mekaanisen lukon. Turvaa ja viihdettä Kia Stinger tuo mukanaan luonnollisesti koko joukon uusimpia turvatoimintoja, jotka auttavat kuljettajaa välttämään onnettomuuksia auton edessä (itsenäinen hätäjarrutusavustin jalankulkijatoiminnolla, adaptiivinen vakionopeudensäädin ruuhkatoiminnolla), sivuilla (kaista-avustin, kuolleen kulman varoitus) sekä takana (risteävän liikenteen varoitus). Heijastusnäyttö tuo tärkeimmät kuljettajan tarvitsemat tiedot tämän näkökenttään. Korealaisvalmistaja on myös oppinut jotain erittäin oleellista pitkiin ajomatkoihin tarkoitetuista autoista, sillä tarjolla on kaikkiaan kolme erilaista äänentoistojärjestelmää varustetasoista ja lisävarusteista riippuen. Huipulla on Harman/Kardon 7 -äänijärjestelmä, jossa on radion aamujuontajien vitsejä varten sangen riittävät 720 wattia tehoa. Kaiuttimia on yhteensä 15 ja ensimmäistä kertaa Kia on siunannut etupenkit sisäänrakennetuilla subwoofereilla, varmuuden vuoksi. Kia Stinger ja Stinger GT saavat vahvistetut tekniset tiedot sekä hinnat vuoden mittaan. Eurooppaan tätä pitkien matkojen urheilusedania voi odotella syksyn lehtien tippuessa. Silloin nähdään, miten koville perinteiset kilpakumppanit joutuvat uuden haastajan saapuessa. Lähde: Kia, Automotive News Kuvat: Kia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?