8.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus RS – kiitos, olit hauskin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Heitämme talviset jäähyväiset Ford Focus RS:lle. Yksi mutka kertoi kaiken Ford Focus RS:stä. Vuosi oli 2016, ja Moottori oli Valencian MotoGP-radalla tutustumassa Fordin uuteen nelivetotykkiin. Ennen varsinaista rata-ajoa lämmiteltiin tunnelmaa ja renkaita kohuttua drift-ajotilaa esittelevällä ympyräradalla. Sen jälkeen kypärät laitettiin päähän ja siniset Fordit suuntasivat kilparadalle.En vieläkään tiedä, oliko mainitun drift-asetuksen käyttö radalla käynyt Fordilla mielessä, mutta ainakaan järjestäjät eivät ymmärtäneet erikseen moista kieltää. Kun asialliset ratahavainnot oli tehty, oli pakko naputtaa luisutila päälle ja katsoa mitä käy.Kun kolmosvaihteella ajettavassa mutkassa nelivetoisesta autosta alkoi vastaohjaus loppua kesken, mielessä oli pieni epäilys teon järkevyydestä, mutta mutkan auetessa suoraksi Fordin erikoinen nelivetojärjestelmä nykäisi auton suoraksi. Ajatuksia sai keräillä hetken: reilun 50 000 euron perhesportti meni juuri kilparadalla leveää luisua noin satasen vauhtia? Kyllä kiitos!Hitaammissa neulansilmissä luisut eivät onnistuneet aivan yhtä teatraalisesti. Heräsi epäilys, ettei Focus RS:n tietokoneohjattu neliveto irrota perää, jos auto on valmiiksi epävakaassa tilanteessa ja vaarana on pyörähtää ympäri. Kuinkakohan auto sitten toimii Suomen talvessa, kun kaikki on ohjelmistosta kiinni?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoraan lumikaaokseenKaksi vuotta myöhemmin voi todeta napakasti: erittäin hyvin. Ford Focus RS:n saapuessa Moottorin toimitukseen pääkaupunkiseudulla riehuu kenties talven pahin lumimyrsky. Se ei paljoa autoa hetkauta, kunnes saamme idean kuvata toimituksen takapihan umpipuuterissa. Nelivedolla tosiaan pääsee tosi pahasti jumiin, kun tarpeeksi yrittää…Kun Focus RS:n renkaat saavat alleen kovaksi pakkautunutta lunta, alkaa meno maistua. Kaarteeseen sisään Focus RS vielä taittuu hyvin etuvetomaisesti eikä jarrullakaan autoa saa suuremmin kääntymään, mutta keulan alkaessa taittua mutkaan voi kaasun avata varhain. 2,3-litraisen turbomoottorin runsas alavääntö helpottaa talviajoa, sillä pyörät menettävät pidon isommallakin vaihteella. Silloin nelivedon toiminta on erittäin johdonmukaista ja ennustettavaa. Jos kaasua avaa reilummin, kasvaa luistokulma hyvin johdonmukaisesti. Ei ole epäilystä, etteivät Fordin insinöörit olisi viettäneet pitkiä ja epäilemättä hauskoja hetkiä säätäessään nelivetoa talvioloihin. Erinomainen erikoinenEnnakoitavuuden taustalla on erikoisen järjestelmän edut: koska Focus RS:ssä takatasauspyörästö on korvattu kulmavaihteeseen monilevykytkimillä liitetyillä vetoakseleilla, voidaan luistotilanteessa kummankin vetoakselin levykytkimet lukita täysin, jolloin takapyörät pyörivät täsmälleen samalla nopeudella. Sen huomaa kiitettävän vakaana käytöksenä.Oikaisuun riittää vain takavetomainen vastaohjaus, jolloin järjestelmä siirtää vetoa etupainotteisemmaksi ja auto suoristuu. Koska akselien välillä ei ole kiinteää mekaanista yhteyttä, käyttäytyy auto käsijarrulla kaksivetoisen tavoin.Näillä painikkeilla pärjää läpi pitkän talven.Kesäkelillä Focus RS:n erittäin nopea ohjaus vaatii korjausliikkeiltä suurta tarkkuutta, mutta talviolosuhteissa sen tuoma epätarkkuus ei haittaa. Liukkaus myös hälventää Sport-, Track-, ja Drift-ajotilojen eroja.Yhä huippuhauskaVuodet eivät ole laimentaneet Focus RS:n hohtoa. Tietysti perusmallin pitkä ikä näkyy entistä pahemmin kojelaudan muotoilussa, mutta lopulta vaakakupissa painavat enemmän ajattomat perusasiat, kuten luonnollisesti toimivat hallintalaitteet, erinomaiset istuimet ja hyvin porschemaisesti toimiva alusta, joka onnistuu yhdistämään tarkkaa ja jämäkkää kontrollia siedettävään pintapehmeyteen.Koeajon aikana tulee useaan kertaan pohdittua, onko Focus RS kenties ympärivuotisessa käytössä hauskin alle 100 000 euroa maksava uusi auto? Siihen emme saa vastausta, sillä RS:n tuotanto loppui huhtikuussa. Seuraavan sukupolven Focuksen RS-painosta odotellessa voimme vain palata samaan toteamukseen, millä otimme Focus RS:n vuonna 2016 vastaan: kiitos Ford.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja