9.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Speed Triple RS – suunnannäyttäjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme sylinteriä, 150 hevosvoimaa ja 189 kiloa. Kaupan päälle Triumph Speed Triple RS:iin saa markkinoiden räyhäkkäin soundin eikä yhtään turhaa varustetta. Nautitaan raakana. Hyvää: suorituskyky, ajamisen helppous, äänet. Huonoa: kahvanlämmittimien tunnoton käyttökytkin, liukas satula. Vuonna 1994 esitelty Triumph Speed Triple oli alkusykäys koko streetfighter-genrelle. Brittien ylpeys onkin noussut luokkansa ikoniksi, joten myös sen uudistus on tehtävä alkuperäistä kunnioittaen. Kolmisylinterinen moottori, yksipuoleinen takahaarukka ja kaksi rinnakkaista ajovaloa ovat tavaramerkki, josta ei tingitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiottu kokonaisuus Raa’asti käyntiin murahtava rivikolmonen on parhaimmillaan nopeilla mutkateillä. Voimantuotto on tasaisen vahvaa ja homman kruunaa jumalainen ääni, jota nelisylinteriset voivat vain kadehtia. 150 hevosvoimaa tarkoittaa rajua kiihtyvyyttä kaikissa nopeuksissa. Runkogeometria on ennenkin ollut kohdallaan, ja nyt sitä on täydennetty liiman lailla pitävillä Pirelli Diablo SuperCorsa -renkailla sekä lähes täydellisellä kuljettajaa avustavalla elektroniikkapaketilla. Kun vielä jarru- ja jousituskomponentit ovat Brembon ja Öhlinsin parhaimmistoa, ovat odotukset korkealla. Laadukkaat komponentit ja tehokas moottori eivät välttämättä takaa parasta lopputulosta, vaan jokaisen osan on myös palveltava kokonaisuutta. Triumph on onnistunut tässä erittäin hyvin. Ajaminen sujuu kuin ajatus: pään kääntö kurvin suuntaan ja Speed Triple kääntyy ajatuksen voimalla. Kaarre-ABS-jarrujen ansiosta jarrutuksen voi jättää myöhäiseksi. Luistonesto huolehtii, ettei takarenkaan pito irtoa kaasua avattaessa. Pirellin katulailliset ratarenkaat tarjoavat paitsi mahtavaa pitoa, myös hyvän ajotuntuman. Täydellinen ei Speed Triplekään ole. Satula tuntuu liukkaalta nahkapuvun alla ja kahvanlämmittimien nappi on tunnottoman kumimainen. Laatu maksaa Brembot ja Öhlinsit eivät ole ilmaisia eivätkä edes halpoja, joten hintalappukin on luokkansa yläpäähän sijoittuva 21 250 euroa. Sillä saa ajamisen iloa, jota vain harva vakiomoottoripyörä pystyy tarjoamaan. Kuljettajaa avustava elektroniikkapaketti on kattava, mutta kuljettajaa suojaavia katteita tai tavarankuljetusratkaisuja vakiovarustukseen ei kuitenkaan kuulu. Ei siis paras valinta pidemmille matkoille. Pienet puutteet kuitenkin unohtuvat, kun kääntää kaasua, kuuntelee Arrowin äänenvaimentimen laulua ja käyttää vaihteita vaihdettaessa kahteen suuntaan toimivaa vaihdeavustinta. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Lisätietoja: www.triumphmotorcycles.co.uk/speed-triple-rs Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt