9.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Speed Triple RS – suunnannäyttäjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme sylinteriä, 150 hevosvoimaa ja 189 kiloa. Kaupan päälle Triumph Speed Triple RS:iin saa markkinoiden räyhäkkäin soundin eikä yhtään turhaa varustetta. Nautitaan raakana. Hyvää: suorituskyky, ajamisen helppous, äänet. Huonoa: kahvanlämmittimien tunnoton käyttökytkin, liukas satula. Vuonna 1994 esitelty Triumph Speed Triple oli alkusykäys koko streetfighter-genrelle. Brittien ylpeys onkin noussut luokkansa ikoniksi, joten myös sen uudistus on tehtävä alkuperäistä kunnioittaen. Kolmisylinterinen moottori, yksipuoleinen takahaarukka ja kaksi rinnakkaista ajovaloa ovat tavaramerkki, josta ei tingitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiottu kokonaisuusRaa’asti käyntiin murahtava rivikolmonen on parhaimmillaan nopeilla mutkateillä. Voimantuotto on tasaisen vahvaa ja homman kruunaa jumalainen ääni, jota nelisylinteriset voivat vain kadehtia. 150 hevosvoimaa tarkoittaa rajua kiihtyvyyttä kaikissa nopeuksissa.Runkogeometria on ennenkin ollut kohdallaan, ja nyt sitä on täydennetty liiman lailla pitävillä Pirelli Diablo SuperCorsa -renkailla sekä lähes täydellisellä kuljettajaa avustavalla elektroniikkapaketilla. Kun vielä jarru- ja jousituskomponentit ovat Brembon ja Öhlinsin parhaimmistoa, ovat odotukset korkealla. Laadukkaat komponentit ja tehokas moottori eivät välttämättä takaa parasta lopputulosta, vaan jokaisen osan on myös palveltava kokonaisuutta. Triumph on onnistunut tässä erittäin hyvin.Ajaminen sujuu kuin ajatus: pään kääntö kurvin suuntaan ja Speed Triple kääntyy ajatuksen voimalla. Kaarre-ABS-jarrujen ansiosta jarrutuksen voi jättää myöhäiseksi. Luistonesto huolehtii, ettei takarenkaan pito irtoa kaasua avattaessa. Pirellin katulailliset ratarenkaat tarjoavat paitsi mahtavaa pitoa, myös hyvän ajotuntuman.Täydellinen ei Speed Triplekään ole. Satula tuntuu liukkaalta nahkapuvun alla ja kahvanlämmittimien nappi on tunnottoman kumimainen.Laatu maksaaBrembot ja Öhlinsit eivät ole ilmaisia eivätkä edes halpoja, joten hintalappukin on luokkansa yläpäähän sijoittuva 21 250 euroa. Sillä saa ajamisen iloa, jota vain harva vakiomoottoripyörä pystyy tarjoamaan.Kuljettajaa avustava elektroniikkapaketti on kattava, mutta kuljettajaa suojaavia katteita tai tavarankuljetusratkaisuja vakiovarustukseen ei kuitenkaan kuulu. Ei siis paras valinta pidemmille matkoille. Pienet puutteet kuitenkin unohtuvat, kun kääntää kaasua, kuuntelee Arrowin äänenvaimentimen laulua ja käyttää vaihteita vaihdettaessa kahteen suuntaan toimivaa vaihdeavustinta.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom CreativeLisätietoja: www.triumphmotorcycles.co.uk/speed-triple-rs Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?