15.3.2025

Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa

Hyundain sähköinen lippulaivamalli tarjoaa tilaa ja Premium-tunnelmaa jopa seitsemälle matkustajalle.

Ioniq 9 ei huku massaan. Järeän kokoinen SUV-malli jää tuskin vaille huomiota tieliikenteessä, sillä jopa uusien autojen joukossa ja messuhallissa kyseessä on varsin vaikuttava ilmestys.

Viisimetrinen ja pari metriä leveä auto on perhevankkuri vailla vertaansa, sillä auto imaisee sisäänsä 6–7 matkustajaa auton kokoonpanosta riippuen. 6-paikkaisena versiona kaikilla kolmella istuinrivillä on kaksi istuinta ja seiskapaikkaisena keskimmäisellä kolme.

Kuudella istuimella keskimmäisiä istuimia voi käännelle selkä meno- tai tulosuuntaan, mikä vaikuttaa olennaisesti hytin tunnelmaan. Järjestelmä on kätevä etenkin lasten kanssa ja pidemmillä matkoilla.

Ioniqin sisustassa on paljon tuttuja elementtejä muista Ioniq-malleista, mutta tilaa on toki reippaammin. Tietoviihdenäyttö ja mittaristo on muovattu yhdestä palasesta ja sivupeilit ovat sähköiset. Ohjaamossa on LED-valot, jotka tuovat lisätunnelmaa.

Ysistä on tarjolla pari versiota: takavetoisessa Long Rangessa on 160 kW (217 hv) moottori, ja nelivetoisessa keulalle on lisätty 70 kW (95 hv) lisäpotkua. Lanseerausmalli on Performance AWD, jossa molemmilla akseleilla on 160 kW moottorit. Yhteistehoa on siis 435 hevosvoimaa, jonka avulla iso auto kiihtyy sataseen 5,2 sekunnissa.

Akkupaketti on kookas: 110 kWh. WLTP-kulutus on 19,4 kWh sadalle kilometrille, joten optimaalisissa olosuhteissa toimintamatka on jopa 620 kilometriä. Kulutus on auton järeä koko ja paino huomioiden varsin maltillinen.

Ioniq 9 on laadukkaan oloinen luksus-SUV, joka saattaa hyvinkin haastaa eurooppalaiset Premium-autot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat