31.3.2023 Ajoneuvot Uusi Hyundai Kona on tehty sähköautoksi, ja se näkyy yksityiskohtia myöten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Konan toinen sukupolvi on lähtökohtaisesti sähköauto. Konan voi sanoa kasvaneen sähköautona muutakin kuin kokoa, ja se tarjoaa hyödyllisiä sähköautomaisuuksia. Huolimatta perustastaan, uusi Kona tuli julkisuuteen polttomoottori- ja hybridimallit edellä. Hyundain katumaastureiden keskikokoa edustavasta Konasta on siis vastaanotettu pitkin alkuvuotta jo paljon tietoa, ennen kuin Kona Electric sai nyt Seoul Mobility Show'ssa virallisen julkisen ensiesiintymisensä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa yli 490 kilometriä toimintamatkaaKona Electriciä tullaan tarjoamaan kahtena eri versiona, perustuen akkukapasiteetteihin. Tarjolle tulee Standard Range sekä Long Range.Standard Range kulkee 48,4 kilowattitunnin akun varassa, ja toimintamatkaa luvataan tällöin 342 WLTP-kilometriä. Long Range pistää puolestaan 1,4 kilowattituntia edeltäjää ja 0,8 kilowattituntia sukulaismalli Kia Niro EV.tä suuremmaksi. Siinä 65,4 kilowattitunnin akun pitäisi riittää jopa 490 kilometrin toimintamatkaan.Molemmat malliversiot ovat etuvetoisia ja tarjoavat 255 newtonmetriä vääntöä, mutta 160-kilowattisessa Long Rangessa on noin 45 kilowattia Standardia enemmän tehoa. Auto tukee 400 voltin latausinfraa, ja ensikäden tietona Hyundai kertoo pikalatauksella päästävän 10:stä 80:aan prosenttiin 41 minuutissa.Auto on edeltäjäänsä suurempi ja todennäköisesti myös hieman painavampi (viralliset luvut puuttuvat), mutta parantunut aerodynamiikka antaa taloudellisuushyötyjä. Ilmanvastuskerroin on maltilliset 0,27, joskin otsapinta-ala on edeltäjää suurempi.Hyödyllisiä sähköautomaisuuksiaKona Electric saa nyt ensimmäistä kertaa "frunkin" tai "frootin" eli etutavaratilan. Monista pelkästään sähköautoiksi suunnitelluista sellainen löytyy, mutta ei siis esimerkiksi edeltäjästä tai vanhasta Ioniq Electricistä, joskin niissäkin on nähty tähän tarkoitukseen erilaisia tee-se-itse -ratkaisuja.Konan "frunk" ei ole suuren suuri - tilavuudeltaan 27 litraa - mutta mahtuu sinne nyt vaikka kauppakassi, tai vaihtoehtoisesti siitä voi tehdä esimerkiksi oman pienen työkalupakin. Itse tavaratila on 466-litrainen, penkit kaadettuna 723-litrainen.Toinen kiva ominaisuus, jossa Kona lainaa Ioniq 5- ja 6-malleista, on kahdensuuntainen lataus. Konaa voi siis käyttää liikkuvana laturina niin mobiililaitteille, kuin vaikka akkutrimmerille mökillä. Vehicle-to-Load -toiminto tarjoaa 3,6 kilowatin lataustehoa.Ajossa uudessa Kona Electricissä voi puolestaan hyödyntää älykästä yhden polkimen taktiikkaa. I-Pedal -toiminnolla auto jarruttaa vaikka pysähdyksiin asti nostamalla kaasupoljinta, ja Smart Regenerative System mukauttaa pysähtymisnopeuden liikennevirtaan sopivaksi, aivan kuten adaptiivinen vakionopeudensäädin. Konan varsinainen vakionopeudensäädin hyödyntää navigaattorin tietoja.Uusi Kona on muutoinkin varustettu vähintäänkin luokan standardit täyttävällä määrällä älykästä avustin- ja mukavuustekniikkaa.Kuoret kuin eri autostaVaikka itse sähkövoimalinjat eivät ole jättisuuri harppaus edeltäjään, puhutaan uudessa Konassa merkittävästi erioloisesta autosta. Pääpiirteittäin summattuna Kona on kasvanut edeltäjäsukupolveensa verrattuna tuntuvasti kokoa, ja lähestynyt isosisar Tucsonia paitsi mittojensa, myös muotoilunsa puolesta.Konan koppaa koristaakin Hyundain viimeisin, rohkea, muotokieli, koko korin leveydeltä tuikkivine pikselivaloineen. Mittanauha osaa kertoa, että uusi Kona etsii paikkaansa markkinoilla 15 senttimetriä pidempänä ja 2,5 senttiä leveämpänä. Akseliväliäkin on 6 senttiä lisää. Pituuseroa Tucsoniin on enää 15 senttimetriä.Kaiken kaikkiaan myös laatuvaikutelmassa on otettu edeltäjään verrattuna iso harppaus kohti premiumia.Takajalkatilat ovat Hyundain mukaan kasvaneet 7,7 sentillä ja pääntila takana reilulla senttimetrillä. Olkapäätila (ovipaneeleiden väli) takaistuimilla on valmistajan mukaan luokkansa suurin, 1 402 millimetriä. Etuistuimet ovat vain 8,5 senttiä paksut, mikä tekee hyvää takaistuinten polvitilalle.Sisätilatkin ovat kasvaneet ulkomittojen mukana, ja matkustusmukavuutta ajatellen Konasta löytyy uusia ratkaisuja muun muassa ajomelun kitkemiseen. Niin ikään kuljettajan paikalla lisätilaa on löydetty keskikonsolin avarammalla asettelulla ja vaihteenvalitsimen siirrolla ohjauspylvääseen.Palautetaan mieliin vielä Kona Electricin rinnalle myyntiin tulevat polttomoottori- ja hybridivaihtoehdot. Bensiinimoottorivaihtoehtoja on kaksi, turbolla tai ilman. Turbomoottori, 1,6-litrainen T-GDi, tarjoilee 198 hevosvoimaa tehoa ja 265 newtonmetriä vääntöä. Atkinson-kiertoa hyödyntävä 2,0-litrainen vapaastihengittävä yhdistyy portaattomaan automaattilaatikkoon, tuloksena 149 hevosvoimaa ja 180 newtonmetriä.Konaa ei tälläkään kertaa tarjota lataushybridinä. Itselataava hybridiversio perustuu 1,6-litraiseen ahtamattomaan bensiinimoottoriin, joka sähkömoottorin kera tuottaa 141 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä.Kona Electricinkin nyt tultua julkisuuteen, puuttuvat käytännössä enää hintatiedot, ja varmistukset Suomessa tarjottavista malleista. Odotamme myös urheiluorientoitunutta N-Linea, josta osansa saavat Hyundain mukaan Konan kaikki ilmentymät.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 24.1.2025 Uutinen Uusi vuosi, uudet päästösakot – EU uhkaa yhteensä 15 miljardin sanktioilla, Volkswagen voi joutua maksamaan yksin 1,5 miljardia 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa