31.3.2023 Ajoneuvot Uusi Hyundai Kona on tehty sähköautoksi, ja se näkyy yksityiskohtia myöten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Konan toinen sukupolvi on lähtökohtaisesti sähköauto. Konan voi sanoa kasvaneen sähköautona muutakin kuin kokoa, ja se tarjoaa hyödyllisiä sähköautomaisuuksia. Huolimatta perustastaan, uusi Kona tuli julkisuuteen polttomoottori- ja hybridimallit edellä. Hyundain katumaastureiden keskikokoa edustavasta Konasta on siis vastaanotettu pitkin alkuvuotta jo paljon tietoa, ennen kuin Kona Electric sai nyt Seoul Mobility Show'ssa virallisen julkisen ensiesiintymisensä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa yli 490 kilometriä toimintamatkaaKona Electriciä tullaan tarjoamaan kahtena eri versiona, perustuen akkukapasiteetteihin. Tarjolle tulee Standard Range sekä Long Range.Standard Range kulkee 48,4 kilowattitunnin akun varassa, ja toimintamatkaa luvataan tällöin 342 WLTP-kilometriä. Long Range pistää puolestaan 1,4 kilowattituntia edeltäjää ja 0,8 kilowattituntia sukulaismalli Kia Niro EV.tä suuremmaksi. Siinä 65,4 kilowattitunnin akun pitäisi riittää jopa 490 kilometrin toimintamatkaan.Molemmat malliversiot ovat etuvetoisia ja tarjoavat 255 newtonmetriä vääntöä, mutta 160-kilowattisessa Long Rangessa on noin 45 kilowattia Standardia enemmän tehoa. Auto tukee 400 voltin latausinfraa, ja ensikäden tietona Hyundai kertoo pikalatauksella päästävän 10:stä 80:aan prosenttiin 41 minuutissa.Auto on edeltäjäänsä suurempi ja todennäköisesti myös hieman painavampi (viralliset luvut puuttuvat), mutta parantunut aerodynamiikka antaa taloudellisuushyötyjä. Ilmanvastuskerroin on maltilliset 0,27, joskin otsapinta-ala on edeltäjää suurempi.Hyödyllisiä sähköautomaisuuksiaKona Electric saa nyt ensimmäistä kertaa "frunkin" tai "frootin" eli etutavaratilan. Monista pelkästään sähköautoiksi suunnitelluista sellainen löytyy, mutta ei siis esimerkiksi edeltäjästä tai vanhasta Ioniq Electricistä, joskin niissäkin on nähty tähän tarkoitukseen erilaisia tee-se-itse -ratkaisuja.Konan "frunk" ei ole suuren suuri - tilavuudeltaan 27 litraa - mutta mahtuu sinne nyt vaikka kauppakassi, tai vaihtoehtoisesti siitä voi tehdä esimerkiksi oman pienen työkalupakin. Itse tavaratila on 466-litrainen, penkit kaadettuna 723-litrainen.Toinen kiva ominaisuus, jossa Kona lainaa Ioniq 5- ja 6-malleista, on kahdensuuntainen lataus. Konaa voi siis käyttää liikkuvana laturina niin mobiililaitteille, kuin vaikka akkutrimmerille mökillä. Vehicle-to-Load -toiminto tarjoaa 3,6 kilowatin lataustehoa.Ajossa uudessa Kona Electricissä voi puolestaan hyödyntää älykästä yhden polkimen taktiikkaa. I-Pedal -toiminnolla auto jarruttaa vaikka pysähdyksiin asti nostamalla kaasupoljinta, ja Smart Regenerative System mukauttaa pysähtymisnopeuden liikennevirtaan sopivaksi, aivan kuten adaptiivinen vakionopeudensäädin. Konan varsinainen vakionopeudensäädin hyödyntää navigaattorin tietoja.Uusi Kona on muutoinkin varustettu vähintäänkin luokan standardit täyttävällä määrällä älykästä avustin- ja mukavuustekniikkaa.Kuoret kuin eri autostaVaikka itse sähkövoimalinjat eivät ole jättisuuri harppaus edeltäjään, puhutaan uudessa Konassa merkittävästi erioloisesta autosta. Pääpiirteittäin summattuna Kona on kasvanut edeltäjäsukupolveensa verrattuna tuntuvasti kokoa, ja lähestynyt isosisar Tucsonia paitsi mittojensa, myös muotoilunsa puolesta.Konan koppaa koristaakin Hyundain viimeisin, rohkea, muotokieli, koko korin leveydeltä tuikkivine pikselivaloineen. Mittanauha osaa kertoa, että uusi Kona etsii paikkaansa markkinoilla 15 senttimetriä pidempänä ja 2,5 senttiä leveämpänä. Akseliväliäkin on 6 senttiä lisää. Pituuseroa Tucsoniin on enää 15 senttimetriä.Kaiken kaikkiaan myös laatuvaikutelmassa on otettu edeltäjään verrattuna iso harppaus kohti premiumia.Takajalkatilat ovat Hyundain mukaan kasvaneet 7,7 sentillä ja pääntila takana reilulla senttimetrillä. Olkapäätila (ovipaneeleiden väli) takaistuimilla on valmistajan mukaan luokkansa suurin, 1 402 millimetriä. Etuistuimet ovat vain 8,5 senttiä paksut, mikä tekee hyvää takaistuinten polvitilalle.Sisätilatkin ovat kasvaneet ulkomittojen mukana, ja matkustusmukavuutta ajatellen Konasta löytyy uusia ratkaisuja muun muassa ajomelun kitkemiseen. Niin ikään kuljettajan paikalla lisätilaa on löydetty keskikonsolin avarammalla asettelulla ja vaihteenvalitsimen siirrolla ohjauspylvääseen.Palautetaan mieliin vielä Kona Electricin rinnalle myyntiin tulevat polttomoottori- ja hybridivaihtoehdot. Bensiinimoottorivaihtoehtoja on kaksi, turbolla tai ilman. Turbomoottori, 1,6-litrainen T-GDi, tarjoilee 198 hevosvoimaa tehoa ja 265 newtonmetriä vääntöä. Atkinson-kiertoa hyödyntävä 2,0-litrainen vapaastihengittävä yhdistyy portaattomaan automaattilaatikkoon, tuloksena 149 hevosvoimaa ja 180 newtonmetriä.Konaa ei tälläkään kertaa tarjota lataushybridinä. Itselataava hybridiversio perustuu 1,6-litraiseen ahtamattomaan bensiinimoottoriin, joka sähkömoottorin kera tuottaa 141 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä.Kona Electricinkin nyt tultua julkisuuteen, puuttuvat käytännössä enää hintatiedot, ja varmistukset Suomessa tarjottavista malleista. Odotamme myös urheiluorientoitunutta N-Linea, josta osansa saavat Hyundain mukaan Konan kaikki ilmentymät.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous