27.1.2023

Hyundai paljasti lisää tietoja uudesta Konasta – täyssähkömalli esitellään maaliskuussa

Edelleen elämme aikaa ennen uuden ja suuremman Konan virallista ensiesittelyä, mutta tässä vaiheessa kasassa on lisää kuvia sekä tietoja polttomoottori- ja hybridimalleista, tiloista ja teknologiasta.

Toiseen polveen siirtyessään Hyundai Kona ottaa jokseenkin aiemmasta poikkeavan roolin, sillä se kasvaa melko tuntuvasti kokoa, ja on lisäksi vielä enemmän valtavirrasta poikkeavan näköinen. 15 senttimetriä pidempänä ja 2,5 senttiä leveämpänä uusi Kona venyttää jo segmentin käsitettä, vaikka Hyundain kattauksessa malli istuukin edelleen omalla paikallaan Bayonin ja Tucsonin välissä.

Suurentunut koko, mukaan lukien 6 senttiä pidempi akseliväli, tietävät oikein hyvää Konan sisätiloille. Esimerkiksi takajalkatilat ovat Hyundain mukaan kasvaneet 7,7 sentillä ja pääntila takana reilulla senttimetrillä. Olkapäätila (ovipaneeleiden väli) takaistuimilla on valmistajan mukaan luokkansa suurin, 1 402 millimetriä. Etuistuimet ovat vain 8,5 senttiä paksut, mikä tekee vieläpä hyvää takaistuinten polvitilalle. Takaistuimet kaatuvat kokonaan, jolloin etuistuinten taakse jää 723 litran- tai pakettiautokielellä reilun 0,7 kuution tavaratila.

Edessä vaihteenvalitsin on siirretty ohjauspylvääseen, mikä vapauttaa tilaa keskikonsolista muuhun käyttöön, kuten vaikkapa langattomaan puhelintelakkaan. Teknologian osalta tiedossa on lisäksi ainakin tietoviihdejärjestelmän langattomat päivitykset, ovien kaukolukitus älylaitteella, etuistuinten muistillinen sähkösäätö sekä ohjelmoitava tavaratilan luukku.

Niin ikään äänieristykseen on kiinnitetty ekstrahuomiota tuplalaminoidun tuulilasin, ääntä absporboivien materiaalien, paksumpien mattojen sekä ainakin Korean markkinoilla 19-tuumaisten vanteiden yhteyteen saatavien matalan melutason renkaiden ansiosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vasta osa voimalinjoista julkistettu

Noin paria kuukautta ennen virallista ensi-iltaa Hyundai paljasti Korean markkinoille suunnattavat Konan polttomoottori- ja hybridivaihtoehdot. Maaliskuussa selvinnee täyssähkövoimalinjan yksityiskohtien lisäksi, missä muodossa nämä mäntämoottoria hyödyntävät Konat tulevat Eurooppaan. Mutta kuten jo aiemmin tiedettiin, uusi Kona on kuin onkin suunniteltu lähtökohtaisesti sähköautoksi.

Bensiinimoottorivaihtoehtoja on kaksi, turbolla tai ilman. Turbomoottori, 1,6-litrainen T-GDi, yltää 198 hevosvoimaan ja 265 newtonmetriin. Atkinson-kiertoa hyödyntävä 2-litrainen vapaastihengittävä yhdistyy portaattomaan automaattilaatikkoon, tarjoillen 149 hevosvoimaa ja 180 newtonmetriä.

Kona sivuuttaa tälläkin kertaa lataushybridit, mutta perinteinen itselataava hybridi perustuu 1,6-litraiseen ahtamattomaan bensiinimoottoriin, joka yhdessä sähkömoottorin kanssa tuottaa 141 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat