6.11.2019

KTM 890 Duke R – Arvotaan seuraava numero

KTM 890 Duke R

KTM-mallistoon saadaan taas uusi numerosarja, kun mattighofenilaistehdas yllättää esittelemällä odotetun 790 Duke R:n sijaan iskutilavuudeltaan kasvatetun ja räväkämmän 890 Duke R -mallin.

KTM:n mallimerkinnät ovat aina osoittaneet selkeästi moottorikoon. Yksisylinteristen numerosarja päättyy 690:een. Ison V2-moottorin numerosarjat ovat kaikkea mahdollista lukemien 950 ja 1290 väliltä. Viime vuonna KTM esitteli ensimmäisen kaksisylinterisen rivimoottorinsa, ja uusi nakumalli sai nimekseen 790 Duke.

790 Duken varustetasoa tarkastelemalla oli helppo päätellä, että yläpuolelle jätettiin tilaa KTM:lle tyypilliseen paremmin varusteltuun R-versioon, jossa olisi tehokkaammat jarrut ja runsaammilla säädöillä varustettu jousitus sekä mahdollisesti lisää tehoa ja räväkkyyttä. KTM-henkilökunta ei tätä edes pyrkinyt kieltämään asiasta kysyttäessä, vaikka eivät he toki voineet asiaa suoraan myöntääkään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kauttaaltaan paranneltu

Yllätys olikin melkoinen, kun KTM esitteli nyt Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä R-version, mutta ei suinkaan 790-kuutioisena, vaan sata kuutiota suuremmalla moottorilla varustettuna.

Iskutilavuuden lisäksi muutoksia ovat korotettu puristussuhde ja korkeammalle nostettu kierrosluvun rajoitin. 890-kuutioisen parallel twinin tehoksi ilmoitetaan 121 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 99 newtonmetriä. Jousitus tulee luonnollisesti KTM-omisteiselta WP:ltä ja on täysin säädettävissä. Jarruiksi on vaihdettu Brembon uusinta mallistoa edustavat nelimäntäiset Stylema Monobloc -radiaalisatulat.

KTM 890 Duke R

Luokkansa kevyin?

Muutokset eivät rajoitu moottoriin, jarruihin ja jousitukseen. Runkorakennetta on 790 Dukeen verrattuna muutettu radikaalisti, mikä on erikoista sillä kyseinen runko esiteltiin vasta vuosi sitten.

Moottori toimii kantavana rakenteena kromimolybdeenirungossa, joka ei kuitenkaan ole KTM:lle tyypillinen trellis-ristikkorakenne. Uuden rungon kerrotaan säästävän painoa 3,5 kilogrammaa edeltäjään verrattuna. Paino onkin luokassaan erittäin alhainen, kuivapainoksi ilmoitetaan vain 166 kiloa.

Teksti: Janne Huhtala, kuvat: KTM

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat