11.8.2019

Kuuma uutuus vuodelta 1939: tuhoutunut Bentley Corniche rakennettiin uudelleen

Bentley Corniche

Kolarissa vaurioitunut ja toisen maailmansodan pommituksissa tuhoutunut Bentley Corniche on rakennettu uudelleen.

Bentley ja merkin erikoisosastoksi kohonnut Mulliner ovat tehneet melkoisia erikoisautoja ennenkin, mutta tämä tarina on omaa luokkaan. Vuonna 1939 rakennetun Bentley Cornichen kohtalona oli ensin vaurioitua elokuussa 1939 Ranskassa koeajoissa. Vaurioitunut auto palautettiin Bentleyn tehtaalle Derbyyn, mutta auto tuhoutu lopullisesti Dieppeen kohdistuneessa pommituksessa vielä 1939 aikana.

Bentley Corniche
Alkuperäinen Corniche kärsi vaurioita koeajoissa 1939, kunnes auto tuhoutui lopullisesti Dieppen pommituksissa.

Hiljattain satavuotisiaan juhlinut Bentley on nyt korjannut tämän vääryyden ja rakentanut uuden version 1939 Cornichesta. Malli on samalla Bentley-harrastajille puuttuva linkki Embricos 4¼ Litren ja R Type Continentalin välillä. Samalla auto on puuttuva linkki mallistossa muotoilullisesti, Cornichen esiteltyä "Streamlining"-virtaviivaisuustyylin.

– 1939 Corniche oli Bentleyn muotoilukielelle iso askel, mikä on selvää kun auton asettaa myöhemmän ja nykyisin ikonisen R Type Continentalin rinnalle, kommentoi Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark.

Bentley Corniche

Mulliner lähestyi tehtävää käyttämällä vain alkuperäisiä teknisiä piirroksia oman osaamisensa lisäksi. Auto valmistui Crewen tehtaalla hyödyntäen alkuperäisiä Cornichen ja MkV:n komponentteja. Kori jouduttiin valmistamaan tyhjästä, mutta se on viimeistä piirtoa myöten identtinen alkuperäisen kanssa. Piirrokset löytyivät alkuperäisen muotoilijan, George Paulin, perheeltä.

Mullinerilla ainutlaatuinen projekti sai erityishuomiota. Mestaripuuseppä Gary Bedson kehitti erillisen höyrykopin, jotta hän pystyi taivuttamaan sisäpuolen ikkunakehykset puusta. Usein muutaman asteen taivutuksiin vaadittiin yli tunnin oleskelua höyrykaapissa. Vaikka monia alkuperäisiä osia saatiin autoharrastajien ansiosta pelastettua, piti Mullinerin kehittää myös suuri osa työkaluista.

Auto esitellään julkisuudelle ensimmäisen kerran syyskuussa Blenheim Palacen Salon Privéssä, jonka jälkeen auto liittyy Bentleyn Heritage-autokantaan. Sen myötä Corniche tullaan näkemään tapahtumissa ympäri maailman.

Lähde ja kuvat: Bentley

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat