19.2.2024

Kyselytutkimus: 29 % on jo päättänyt vaihtaa ladattavaan ajoneuvoon

Moottori käyttötesti käytetyllä Nissan Leaf sähköauto
Lähes sadan kilometrin ja vartin lataustauon tulos: Lahdessa virtaa oli vielä melkein puolet jäljellä. Todellista toimintamatkaa ei kuitenkaan enää ollut aivan mittarin näyttämän mukaisesti, vaan maantieajossa arviolta viitisenkymmentä kilometriä.

Latauspisteiden määrä pääteiden varrella on suurin yksittäinen autoilijoiden kokemaan sähköautoilun helppouteen vaikuttava tekijä.

Autoliiton ja Virran tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan 29 % suomalaisista on jo päättänyt vaihtaa ladattavaan ajoneuvoon ja 31 % vielä harkitsee.

Ratkaisevassa asemassa ovat aiempaa edullisempien sähköautojen tarjonta sekä riittävien latausmahdollisuuksien saatavuus etenkin pääteiden varsilla.

Tulokset ilmenevät tuoreesta kyselytutkimuksesta. Suomalaisten autoilijoiden edunvalvoja Autoliitto sekä Virta, yksi maailman johtavista latauspalvelualustoista, tutkivat osana Autoliiton vuotuista barometriä suomalaisten aikeita siirtyä sähköautoilijoiksi ja latauspalveluiden roolia tässä muutoksessa. Tammikuussa 2024 tehtyyn kuluttajabarometriin vastasi tuhat suomalaista autoilijaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhä useampi harkitsee

Barometrin mukaan 29 % vastaajista on jo päättänyt vaihtaa ladattavaan ajoneuvoon, kun taas 31 % harkitsee vielä siirtymistä ja tuo esiin edullisten autojen sekä riittävien latausmahdollisuuksien tarpeen. Vastaajista 64 % ilmoitti edullisemmat käyttökustannukset syyksi vaihtaa käyttövoimaa, kun taas 41 % mainitsi ympäristösyyt – naisista lähes puolet eli 49 %.

– Yhä useampi suomalainen harkitsee siirtymistä ladattavan auton käyttäjäksi, jolloin tiedon ja palveluiden kysyntä kasvaa. Erityisesti nopean ja vaivattoman julkisen lataamisen tarve korostuu, Autoliiton latausyhtiö AL-lataus Oy:n toimitusjohtaja Niila Rajala arvioi.

– Työskentelemme aktiivisesti poistaaksemme näihin liittyviä esteitä ja rakennamme valtakunnallista pikalatausasemien verkostoa, joka on avoin kaikille, mutta edullisempi Autoliiton jäsenille.

Autoliitto_Iittala_lataus_2023

Nopea lataus kysyttyä

Virran toimitusjohtaja Jussi Palola toteaa, että suurin kysyntä kohdistuu nyt nopeaan julkiseen lataamiseen.

– Meidän oman valtakunnallisen datamme mukaan ladatun energian määrä per latauskerta on kasvanut 85 % viimeisen neljän vuoden aikana. Ladatun energian määrä latauspistettä kohti on jopa nelinkertaistunut. Tämä kertoo esimerkiksi suurempiakkuisten täyssähköautojen kasvaneesta osuudesta, Palola taustoittaa.

Kyselytutkimuksen mukaan latauspisteiden määrä pääteiden varrella on suurin yksittäinen autoilijoiden kokemaan sähköautoilun helppouteen vaikuttava tekijä. Toisaalta tietoisuus latausmahdollisuuksista kasvaa sitä mukaa, mitä tutummaksi sähköautoilu tulee. Tutkimuksessa 49 % vastaajista koki, ettei heillä ole latausmahdollisuutta, mutta ladattavaa ajoneuvoa harkitsevien keskuudessa vastaava luku on 24 %. Erityisesti kerrostaloasujille julkinen latausverkosto on tärkeä.

Maksamisen helppous puhuttaa

– Barometri tukee aiempien tutkimusten kertomaa viestiä siitä, että mobiilisovelluksia pidetään järkevinä ennen kaikkea vakituisesti käytetyillä latausasemilla, mutta tien päällä ”vierailla” latureilla ladatessa fyysinen korttimaksu ilman rekisteröitymisen vaivaa on autoilijoiden toivelistan kärjessä, sanoo Palola.

Autoliitto vastaa korttimaksamisen kysyntään tuomalla jokaiseen valtakunnallisen verkostonsa uuteen asemaan Virran toimittamat korttimaksukioskit huhtikuussa voimaan astuvan EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria määrittävän AAFIR-asetuksen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) mukaisesti. Asetuksen on tarkoitus parantaa hinnoittelun näkyvyyttä sekä mahdollisuuksia käyttää luottokorttia latauksen maksamisessa. Lisäksi sen myötä latauspalveluita tarjotaan huomattavasti aiempaa tiheämmässä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, Virta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia