16.3.2024

Kysy autoista: milloin ajaessa vaihde kannattaa vaihtaa vapaalle?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Vapaalle kannattaa vaihtaa varsinkin silloin, kun auto seisoo liikennevaloissa.

Kysymys: Milloin polttomoottoriautolla ajaessa vaihde kannattaa vaihtaa vapaalle, jos haluaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti? Esimerkiksi kannattaako vaihtaa vapaalle mäkeä alas rullatessa?

Taloudellisen ajamisen keinoja on useita. Moni saattaa ajatella, että säästää polttoainetta, kun vaihtaa alamäessä vaihteen vapaalle ja antaa rullata. Tämä on yleensä pätenyt vanhoihin autoihin, jossa polttoaineensyöttö on tapahtunut kaasuttimen avulla.

Nykyaikaisissa ruiskumoottoreissa kannattaa kuitenkin vain nostaa jalka kaasulta ja antaa moottorin jarruttaa, jolloin polttoaineensyöttö katkeaa. Vapaalla rullatessa moottori käy tyhjäkäynnillä ja kuluttaa polttoainetta. Jos haluaa pitää vauhdin yllä, voi kevyesti painaa kaasupoljinta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihda vapaalle manuaalilla liikennevaloissa

Liikennevaloissa pysähtyminen on yksi yleisimmistä tilanteista, jossa vaihde kannattaa vaihtaa vapaalle taloudellisesta näkökulmasta. Manuaalivaihteisessa autossa kytkin kuluu luonnollisesti silloin, kuin sitä käytetään. Kun kytkintä pitää pohjassa, kytkinlevyt ja kytkimen painelaakeri ovat rasituksessa. Pidemmissä pysähdyksissä kannattaa siis vaihtaa vaihde vapaalle tai sammuttaa moottori.

Automaattivaihteisella autolla vapaalle vaihtaminen on turhaa. Automaatin parhaimpia puolia on juuri se, että ajaminen on helppoa ja vaivatonta, kun vaihteita ei tarvitse vaihtaa itse. Jos vaihtaa vaihteen vapaalle jokaisen pysähdyksen ajaksi, käyttömukavuus kärsii.

Lisäksi automaattivaihteisen auton voimansiirto rasittuu enemmän vapaalle vaihtamisesta, kun siitä että pitäisi vaihteen D-asennossa ja jalan jarrulla. Kun vaihteen siirtää vapaalle, moottorin ja voimansiirron välillä tapahtuu äkillinen muutos, kun moottorin kierrosluku laskee nopeasti, mikä aiheuttaa hieman rasitusta. Suurin osa liikennevaloista kestää enintään kolme minuuttia, joten polttoainesäästö on mitätön. Jos kytket vapaalle jokaisissa liikennevaloissa, voimansiirto rasittuu tarpeettomasti.

Teksti: Sini Ylivakeri

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat