16.3.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: milloin ajaessa vaihde kannattaa vaihtaa vapaalle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vapaalle kannattaa vaihtaa varsinkin silloin, kun auto seisoo liikennevaloissa. Kysymys: Milloin polttomoottoriautolla ajaessa vaihde kannattaa vaihtaa vapaalle, jos haluaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti? Esimerkiksi kannattaako vaihtaa vapaalle mäkeä alas rullatessa?Taloudellisen ajamisen keinoja on useita. Moni saattaa ajatella, että säästää polttoainetta, kun vaihtaa alamäessä vaihteen vapaalle ja antaa rullata. Tämä on yleensä pätenyt vanhoihin autoihin, jossa polttoaineensyöttö on tapahtunut kaasuttimen avulla.Nykyaikaisissa ruiskumoottoreissa kannattaa kuitenkin vain nostaa jalka kaasulta ja antaa moottorin jarruttaa, jolloin polttoaineensyöttö katkeaa. Vapaalla rullatessa moottori käy tyhjäkäynnillä ja kuluttaa polttoainetta. Jos haluaa pitää vauhdin yllä, voi kevyesti painaa kaasupoljinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihda vapaalle manuaalilla liikennevaloissaLiikennevaloissa pysähtyminen on yksi yleisimmistä tilanteista, jossa vaihde kannattaa vaihtaa vapaalle taloudellisesta näkökulmasta. Manuaalivaihteisessa autossa kytkin kuluu luonnollisesti silloin, kuin sitä käytetään. Kun kytkintä pitää pohjassa, kytkinlevyt ja kytkimen painelaakeri ovat rasituksessa. Pidemmissä pysähdyksissä kannattaa siis vaihtaa vaihde vapaalle tai sammuttaa moottori.Automaattivaihteisella autolla vapaalle vaihtaminen on turhaa. Automaatin parhaimpia puolia on juuri se, että ajaminen on helppoa ja vaivatonta, kun vaihteita ei tarvitse vaihtaa itse. Jos vaihtaa vaihteen vapaalle jokaisen pysähdyksen ajaksi, käyttömukavuus kärsii.Lisäksi automaattivaihteisen auton voimansiirto rasittuu enemmän vapaalle vaihtamisesta, kun siitä että pitäisi vaihteen D-asennossa ja jalan jarrulla. Kun vaihteen siirtää vapaalle, moottorin ja voimansiirron välillä tapahtuu äkillinen muutos, kun moottorin kierrosluku laskee nopeasti, mikä aiheuttaa hieman rasitusta. Suurin osa liikennevaloista kestää enintään kolme minuuttia, joten polttoainesäästö on mitätön. Jos kytket vapaalle jokaisissa liikennevaloissa, voimansiirto rasittuu tarpeettomasti.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?