7.1.2021

Kysy autoista: mistä tietää onko auto kolaroitu?

Kysy Autoista

Auton kolarihistorian voi saada selville helposti Traficomin kautta, tai sitten ei.

Autoja kolaroidaan Suomessakin päivittäin. Auton kolarihistoria vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon ja pahimmillaan huonosti korjattuna myös käyttöarvoon. Mutta miten auton mahdollisen kolarihistorian voi sitten selvittää?

Isoimpien kolareiden vuoksi auto päädytään yleensä lunastamaan, jolloin auto myös poistetaan rekisteristä. Uudelleenrekisteröitäessä autosta tulee ’’kaksikilpinen’’. Jos auto on kaksikilpinen, kannattaa myyjältä kysellä tarkemmin sen kolarihistoriasta. Autoliikkeillä on myös velvollisuus kertoa, jos auto on kolaroitu lunastukseen saakka. Kaksikilpisyys voi kuitenkin myös tarkoittaa esimerkiksi ulkomailta tuotua autoa. Auton kaksikilpisyyden voi tarkistaa Traficomin asiointipalvelusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Selvitystyö jää usein itselle

Muuten kolareista ei jää rekistereihin juuri mitään tietoja. Auto voi olla kolaroitu pahastikin, mutta jos auton omistaja on päätynyt lunastuksen sijaan korjauttamaan auton liikkeellä, tai ottanut rahat kertakorvauksena ja korjannut auton itse, ei tietoa auton kolaroinnista siirry Traficomille. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan autoliikkeenkään ei tarvitse kertoa auton kolarihistoriasta, jos autoa ei ole lunastettu ja se on asianmukaisesti korjattu.

Ajoneuvorekisterit ja -tietokannat eivät siis kerro koko totuutta, eivätkä vakuutusyhtiöt saa kertoa auton omistajalle edellisen omistajan aikaisia tapahtumia, eli niille on turha soitella paremman tiedon toivossa.

Jos auton kolarihistorian haluaa ehdottomasti selvittää, kannattaa olla aluksi yhteydessä auton aiempiin omistajiin ja kysyä mahdollisista kolarivaurioista. Ulkoisesti kolaroidun auton tunnistaminen voi olla haastavaa, etenkin asiaan perehtymättömälle.

Jos on epäilys, että auto on kolaroitu, kannattaa sen tutkimiseen ottaa mukaan asiaan perehtynyt tuttava tai käyttää autoa kuntotarkastuksessa. Erityisesti huomiota kannattaa kiinnittää komponenttien istuvuuteen ja niiden välisiin saumoihin. Erikuntoiset umpiotkin voivat olla viittaus siihen, että toinen on vaihdettu kolarikorjauksen vuoksi.

Teksti: Eetu Kokkonen

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Luetuimmat