26.10.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtatie 12 kulkee Päijät-Hämeen kohdalla pian uutta linjaa pitkin. Vanha, moniongelmainen väylä olikin jo korkea aika siirtää historiaan. Parhaillaan rakennettavan Lahden eteläisen kehätien alkutahdit luotiin jo 1960-luvulla, jolloin tielinjalle jätettiin aluevaraus. Nykyistä valtatie 12:ta päädyttiin kuitenkin vuosien saatossa parantamaan, leventämään ja jopa rakentamaan kokonaan uusi pätkä kaupungin kupeeseen, mutta nämä ratkaisut vanhenivat nopeasti.Lahti onkin jäänyt ainakin eteläisemmän Suomen suuremmista – ja vähän pienemmistäkin – kaupungeista viimeiseksi, jossa valtatie halkoo keskustan katuverkkoa.Paitsi, että läpikulkuliikenne sekoittuu Lahden ja naapurikunnan Hollolan paikallisliikenteen kanssa, autovirta joutuu noin 13 kilometrin matkalla taapertamaan peräti 25 liikennevalojen läpi! Niinpä liikenne ruuhkautuu monin paikoin – etenkin, kun raskaan liikenteen osuus vuorokausiliikenteestä pian poistuvalla valtatien välillä Soramäki–Joutjärvi on 7–11 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaksaa itsensä takaisinVaikka uusi tie ei luonnollisesti synny ilmaiseksi, sen lasketaan kurovan hintansa takaisin monessakin muodossa. Hyöty/kustannussuhde on noin 2,0, eli sijoitettu euro tuottaa kahden euron hyödyn. Se on tiehankkeelle poikkeuksellisen kova. Vertailun vuoksi ratahankkeissa päästään noin välille 1,0–1,5.Uuden tien nopeusrajoituksiksi on mitoitettu 80–100 km/h, mikä voittaa vanhan tien mennen tullen. Nykyisellä tiellä rajoitukset vaihtelevat välillä 70, 60 ja 50 km/h riippuen siitä, miten lähellä Lahden keskustaa ajetaan.Tiesuunnitelmavaiheessa onkin laskettu, että uutta kehätietä ajettaessa säästää 5–6 minuuttia vanhaan tielinjaukseen nähden, eikä tässä ole vielä huomioitu nykyisellä tiellä olevien liikennevalojen hidastavaa vaikutusta. Todellinen ajansäästö on siis etenkin ruuhka-aikoina selvästi suurempikin.Tämä alentaa merkittävästi yritysten kuljetuskustannuksia, ja vähentää myös päästöjä. Erikoiskuljetusten reititkin paranevat koko seudulla. Lisäksi valtatien poistuminen nykyiseltä paikaltaan parantaa asumisviihtyvyyttä niin melun, päästöjen kuin liikenteen sujuvuudenkin kannalta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue juttusarjan muut osat: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 2: Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Osa 4: Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Osa 6: Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja